۸ ماده غذایی مفید برای پیشگیری از سرطان سینه

پیشگیری از سرطان سینه

با شیوع روزافزون سرطان در سراسر دنیا محققان همواره بدنبال راه‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری هستند. باید بدانید یک غذای خاص باعث ایجاد یا پیشگیری از سرطان نخواهد شد چرا که سرطان یک بیماری چند علتی است. اما مصرف مواد غذایی سودمند درکنار یک برنامه غذایی و سبک زندگی مناسب در پیشگیری از سرطان بسیار مؤثر خواهد بود. در این مقاله مواد غذایی سودمندی معرفی می‌شوند که خواص ضد سرطانی داشته و می‌توانند نقشی مهم در تعادل و حفظ کیفیت برنامه غذایی روزانه داشته باشند.

۱- چای سبز

یکی از فواید چای سبز، پیشگیری از بروز تعدادی از سرطان‌ها می‌باشد. چای سبز غنی از پلی‌فنول‌ها مخصوصاً کاتچین است. تحقیقات جدید نشان می‌دهند این ماده می‌تواند از آسیب به DNA و در نتیجه ابتلا به برخی سرطان‌ها پیشگیری نماید. باید توجه داشت تحقیقات انسانی هنوز به اندازه کافی نبوده و نیاز به مطالعات بیشتری احساس می‌شود. با این حال افزودن یک یا دو فنجان چای سبز در رژیم روزانه هیچ ضرری ندارد!

فقط دقت داشته باشید که برای این که چای سبز بتواند تاثیر بیش‌تری داشته باشد، باید آن را به درستی دم کنید. شما می‌توانید با مراجعه به مقاله ” طریقه دم کردن چای سبز” با روش درست تهیه چای سبز و نکات موردنیاز برای درست کردن چای سبز خوش طعم‌تر آشنا شوید.

برای مشاهده قیمت و خرید چای سبز اینجا کلیک کنید.

۲- آب انار

چندین مطالعه آب یا عصاره انار را در پیشگیری از سرطان‌ها موثر دانسته‌اند. آب انار طبیعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ممکن است در پیشگیری از برخی سرطان‌ها از جمله سرطان سینه موثر باشد. هنوز میزان و توصیه مشخصی برای مصرف آب انار وجود ندارد اما اگر تمایل به مصرف آب میوه دارید انار را فراموش نکنید. اگر دیابت دارید پیش از مصرف میوه یا آب‌میوه‌ها با متخصص تغذیه یا پزشک خود مشورت نمایید.

۳- عسل

عسل با داشتن انواع موادمغذی و فعالیت‌های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و… سد محکمی در برابر ابتلا و یا حتی درمان بسیاری از سرطان‌ها، به ویژه سرطان‌های سینه، کبد، روده و پروستات در دنیای پزشکی، به شمار می‌رود.

مطالعات بسیاری نشان می‌دهند که عسل به دلیل داشتن ترکیباتی نظیر کرایسین، ترکیبات فنلی و … مسیرهای لازم را جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی، به ویژه در سرطان‌های پستان و معده فعال می‌کنند و به این ترتیب به تنظیم رشد سلول و از بین بردن سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

شما می‌توانید برای آشنایی بیش‌تر با خواص عسل برای سرطان، به مقاله ” درمان سرطان با عسل طبیعی” مراجعه کنید.

۴- میوه‌ها

انواع توت‌ها، آلو‌ها و هلو سرشار از پلی فنول هستند. پلی‌فنول‌های موجود در آلو و هلو در مبارزه با سلول‌های سرطانی سینه چه از نظر شکل‌گیری و چه پیشگیری از تکثیر آنها بسیار موفق عمل کرده‌اند. همچنین پلی‌فنول‌ها و ویتامین سی موجود در انواع توت در پیشگیری از سرطان سینه نقش دارند. بطور کلی میوه‌ها خواص بسیار زیادی دارند و باید در برنامه غذایی روزانه جایگاه خاصی داشته باشند.

۵- سبزیجات خانواده کلم‌ها و سبزیجات برگی سبز رنگ

این خانواده غنی از ویتامین‌های K,C,E و همچنین فیبر و آنتی‌اکسیدان می‌باشند. بعلاوه سبزیجات خانواده کلم‌ها دارای ماده‌ای به نام گلوکزینولات هستند که اثر بسیار مثبتی در مبارزه با سرطان دارد. این سبزیجات شامل کلم بروکلی، کلم برگ، گل کلم، کلم بروکسل، کاهو و … می‌باشند.

همچنین سبزیجات برگی شکل سبز رنگ مانند اسفناج غنی از آنتی‌اکسیدان و در مبارزه با برخی سرطان‌ها مؤثرند. رنگ این سبزیجات هرچه تیره‌تر باشد محتوای آنتی‌اکسیدانی بیشتری دارند.

۶- سیر

سیر بعلت خواص و عطر زیادی که دارد مشهور است. تحقیقات نشان می‌دهند سیر و هم‌خانواده‌های آن مانند پیاز، می‌توانند در کاهش رشد سلول‌های سرطان سینه (وابسته یا غیر وابسته به استروژن) نقش داشته باشند. تحقیقات گسنرده دیگری در حال انجام است تا نقش دقیق و میزان مناسب مصرف را برای این ماده مشخص نمایند.

۷- زردچوبه

ماده مؤثره زردچوبه کورکومین نام دارد. این ماده که خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد می‌تواند با کاهش آثار سمی سلول‌های سرطانی سینه از رشد آنها جلوگیری نماید. علیرغم اینکه ماده موثره زردچوبه (کورکومین) پایداری کمی در محیط‌های آبی دارد و ممکن است به آسانی در بدن جذب نشود، با این حال مصرف زردچوبه در غذاها توصیه شده و می‌تواند مؤثر باشد.

۸- سایر مواد غذایی

فلفل قرمز با داشتن ماده موثره کپسایسین، عدس و لوبیاها (حاوی لیگنان و ساپونین)، سبزیجات مثل جعفری، کرفس، نعنا و شیرین بیان (حاوی اپیگنین) و اسیدهای چرب امگا ۳ نیز آثارهای امیدوارکننده‌ای در مبارزه با سرطان سینه نشان داده‌اند. اگرچه لازم است در این‌باره تحقیقات بیشتری انجام پذیرد.

محمدجعفر دهزاد
کارشناس تغذیه و علوم غذایی
کارشناس ارشد تغذیه بالینی
دانشگاه علوم پزشکی شیراز

منابع:

cancer.gov
ncbi.nlm.nih.gov
ncbi.nlm.nih.gov
ncbi.nlm.nih.gov
synapse.koreamed.org
aicr.org
ncbi.nlm.nih.gov
در انبار موجود نمی باشد
۴۹,۰۰۰ تومان

چای سبز ایرانی تابستان ۱۴۰۰
برگ‌های متوسط و پیچیده
طعم عالی
عطر خوب و ملایم
رنگ‌دهی بسیار خوب
فاقد هرگونه مواد افزودنی
زمان دم: ۵ تا ۸ دقیقه در آب ۸۰ درجه
بهترین زمان مصرف: ۱۸ ماه پس از تولید

در انبار موجود نمی باشد
۲۸,۰۰۰ تومان

۱۰۰% اصل و طبیعی، بدون آب یا افزودنی
محصول تابستان ۱۴۰۰ کاشان
حجم بطری‌ ۸۸۰cc±۲۰
طبیعت گرم
ضدنفخ، تقویت معده و روده و بهبود دل‌درد
نام تولیدکننده: آقای صحرادوست
ضمانت کیفیت + امکان بازگشت وجه

در انبار موجود نمی باشد
۱۱۰,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم و عطر بسیار خوب
منطقه برداشت: کازرون
میزان ساکاروز: ۵.۹۸ درصد
میزان پرولین: ۷۳۵
رنگ: قرمز تیره
غلظت: متوسط رو به غلیظ
وزن خالص: ۴۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای کیانوش شریفی
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *