خواص پنیر و گردو

نان و پنیر گردو از قدیم پای ثابت بسیاری از صبحانه‌های ما بوده است. این ترکیب علاوه بر صبحانه بعنوان میان وعده نیز مورد علاقه بسیاری از افراد است. ترکیب این سه ماده مغذی علاوه بر خوشمزه بودن منبعی غنی از انواع ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها می‌باشد اما بایستی مانند هر ترکیب غذایی جهت بهره بردن هر چه بیشتر از آن یکسری نکات تغذیه‌ای را در مصرف آن مدنظر قرار داد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پوکی استخوان یکی از مشکلات رایج دوران میانسالی است که سبب شکنندگی و کاهش تراکم استخوان‌ها می‌شود بسیاری از خانمها پس از دوران یائسگی دچار پوکی استخوان می‌شوند. مطالعات نشان داده مصرف کلسیم از همان دوران کودکی تا بزرگسالی می‌تواند سبب افزایش تراکم استخوانی شود و از آسیب استخوان‌ها در سنین بزرگسالی پیشگیری کند. پنیر یک منبع غنی از کلسیم وپروتئین است که مصرف آن به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. گردو نیز سرشار از کلسیم، آهن، منیزیم و عناصری است که برای سلامت استخوان‌ها مفید می‌باشند. در مجموع می‌توان گفت استفاده از ترکیب این دو خوراکی مقوی می‌تواند به سلامت استخوان‌ها کمک کند.

بسیاری از کودکان یا نوجوانان ممکن است در سنین رشد تغذیه کافی نداشته باشند و دچار مشکلات کم وزنی شوند. استفاده از یک میان وعده خوشمزه و در عین حال مفید می‌تواند به افزایش وزن و رشد مناسب کودکان کمک کند. ترکیب پنیر و گردو به همراه نان محتوای چربی و پروتئین بالایی دارد به علاوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم، ویتامین‌های گروه B، منیزیم، منگنز می‌باشند که استفاده از آن‌ها می‌تواند به افزایش وزن به شیوه سالم کمک کند.

از دیگر ویژگی‌های این میان وعده خوشمزه کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن است. پنیر یک منبع عالی پروتئین است. پروتئین‌ها وظایف مختلفی داخل بدن دارند که به ترمیم و حفاظت از اندام‌های بدن کمک می‌کنند. گردو نیز یک منبع غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

ویتامین B12 یا کوبالامین یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین ویتامین‌های شناخته شده است که به تولید گلبول‌های قرمز خون، ساخت پروتئین و DNA کمک می‌کند. این ویتامین به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند سبب بیحالی، ضعف عضلانی و… شود. این ویتامین ضروری بیشتر در منابع حیوانی یافت می‌شود. مصرف انواع پنیر می‌تواند از کمبود ویتامین‌های گروه B در بدن جلوگیری کند از طرف دیگر گردو نیز یکی از منابع غذایی ویتامین‌های گروه B می‌باشد و استفاده از ترکیب پنیر و گردو در کنار یکدیگر می‌تواند با تأمین ویتامین‌های گروه B مورد نیاز بدن از کم خونی ناشی از کمبود ویتامین‌های گروه B پیشگیری کند. گردو منبعی غنی از آهن نیز می‌باشد و از کم خونی فقر آهن نیز پیشگیری می‌کند.

مصرف پنیر و گردو همچنین می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند مصرف کلسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و از آنجایی که پنیر یک منبع غنی از کلسیم است استفاده از آن در کاهش فشار خون مؤثر است. گردو نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ بالا به کاهش فشار خون کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذاییشان از آجیل‌ها به ویژه گردو استفاده می‌کنند نسبت به گروهی که استفاده نمی‌کردند فشار خون دیاستولیک پایین‌تری داشتند. با توجه به اهمیت گردو و پنیر در کاهش فشار خون به نظر می‌رسد استفاده از آنها برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون مفید باشد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از انواع پنیرها نمک بالایی دارند و افراد مبتلا به فشار باید از پنیرهای کم نمک استفاده کنند.

امروزه سرطان عامل ۱۳% مرگ میر در انسان‌ها می‌باشد. عوامل بسیار زیادی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک نقش داشته باشد. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند داشتن یک رژیم غذایی سالم از جمله عوامل مؤثر در پیشگیری از این بیماری به حساب می‌آید. برخی از مطالعات نشان داده‌اند مصرف شیر و پنیر می‌تواند از ابتلا به برخی از سرطان‌های رایج مانند سرطان کولورکتال پیشگیری کند. در واقع وجود کلسیم، ویتامین D و اسید لاکتیک یک عامل محافظتی در برابر بسیاری از سرطان‌ها می‌باشد. گردو نیز به علت داشتن محتوای آنتی اکسیدانی بسیار بالا می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان روده و سرطان پروستات کمک کند.

مصرف نان و پنیر و گردو در دوران بارداری نیز بسیار مفید است. محتوای بالای کلسیم پنیر می‌تواند از پره اکلامسی در دوران بارداری پیشگیری کند و از طرفی گردو نیز به علت داشتن اسید آمنیه آل آرژینین به شل شدن عروق خونی کمک می‌کند و احتمال فشار خون در دوران بارداری را کاهش می‌دهد. پنیر و گردو همچنین بعلت دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳، امگاه ۶ و محتوای پروتئینی بالا به افزایش وزن در دوران بارداری و با تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز جنین به رشد مغزی و جسمی جنین کمک می‌کنند.

ویتامین k از ویتامین‌های محلول در چربی است که مهمترین وظیفه آن کمک به انعقاد خون است. این ویتامین همچنین می‌تواند به پیشگیری از سنگ کلیه، پوکی استخوان، دیابت، سرطان‌هایی ازجمله لوسمی و ارتقا عملکرد مغزکمک کند. این ویتامین به مقدار زیادی در سبزیجات برگ سبز دیده می‌شود. پنیر و گردو نیز یکی از منابع غذایی این ویتامین می‌باشند و باتوجه به فواید این ویتامین و عدم دریافت کافی آن مصرف نان و پنیر به همراه گردو می‌تواند به تأمین آن کمک کند.

پنیر و گردو و علکرد مغز

پنیر و گردو از لذیذترین و پرمصرف‌ترین صبحانه‌های مصرفی در سرتاسر دنیا می‌باشند. بسیاری از ما از گذشته‌های دور شنیده‌ایم که مصرف پنیر به تنهایی بر عملکرد مغز اثر می‌گذارد و به اصطلاح خنگی می‌شود!. اما چرا؟

  • وجود تیرامین

بسیاری از موادغذایی تخمیری و کهنه دارای تیرامین می‌باشند. تیرامین می‌تواند وارد مغز شود و بر عملکرد مغز اثرات منفی بگذارد. عملکرد آنزیم تجزیه کننده تیرامین در بدن وابسته به مس است و با توجه به غنی بودن گردو از ماده معدنی مس مصرف آن به تجزیه تیرامین در بدن کمک می‌کند.

  • تعادل کلسیم و فسفر

زمانی که مقادیر کلسیم موجود در بدن از فسفر بیشتر می‌شود به علت رقابتی بودن وجود این دو ماده در بدن مقادیر فسفر در دسترس مغز کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه عملکرد مغز مختل می‌شود. پنیر حاوی مقادیر زیادی کلسیم و فسفر است. اما مقدار کلسیم موجود در آن به نسبت فسفر بسیار بیشتر است. به جهت پیشگیری از مکانیسم ذکر شده و کاهش فسفر در دسترس مغز به علت مقادیر زیاد کلسیم دریافتی از پنیر، توصیه می‌شود گردو که یک ماده سرشار از فسفر است در کناران مصرف شود تا تعادل فسفر و کلسیم حفظ شود و هیچکدام سبب دفع دیگری نشوند.

در پایان می‌توان نتیجه گرفت نان و پنیر و گردو ترکیبی بسیار مقوی و مغذی و جایگزینی بسیار مناسب برای ترکیبات حجیم و پرکالری در وعده صبحانه و یا میان وعده‌ها می‌باشد. مصرف پنیر و گردو در کنار یکدیگر علاوه بر تأمین برخی نیازهای تغذیه‌ای به علت القاء حس سیری زئدهنگام در افراد به کاهش مصرف موادغذایی در وعده‌های بعدی و همچنین کاهش ولع مصرف موادقندی کمک می‌کند.

 

 

منابع:

 

https://www.scientificamerican.com/article/cheese-and-nuts

https://www.medicalnewstoday.com/articles/309834

https://b2n.ir/w26727

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *