چای و عسل و خواص آن

خواص چای و عسل

به طور قطع چای یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان به ویژه ایران می‌باشد. مصرف چای همراه با قندهای ساده نظیر شکر و قند به مرور سبب می‌شود ذائقه افراد به سمت شیرینی‌ها میل کند و افزایش خطر ابتلا به دیابت را به همراه داشته باشد. پس انتخاب یک جایگزین برای قندهای ساده ضروری است.

عسل یک ماده شیرین طبیعی است که توسط زنبور عسل، طی یک سری فرآیند در داخل کندوها تولید می‌شود. هر قاشق غذا خوری عسل طبیعی (۲۱ گرم) ۶۴ کیلو کالری و ۱۷ گرم قند دارد. مطالعات نشان می‌دهند که جایگزین کردن عسل به جای قندهای ساده می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.

خواص چای عسل

چای یک بخش جدانشدنی از رژیم غذایی بسیاری از افراد است. با توجه به اینکه اغلب افراد برای شیرین کردن چای از قندهای ساده و ترکیبات شیرین مانند شکلات استفاده می‌کنند، جایگزین کردن یک ماده شیرین طبیعی و در عین حال خوشمزه می‌تواند اثرات منفی ناشی از افزایش قند خون را کاهش دهد و یا حتی مفید باشد (البته در صورت مصرف متعادل).

۱-کمک به کنترل قند خون

ترکیب چای با عسل نسبت به چای و قند برای افراد دیابتی مناسب‌تر است زیرا مطالعات نشان داده‌اند که چای دارای ترکیباتی مانند کاتچین می‌باشد که به افزایش عملکرد انسولین به عنوان یک هورمون کنترل کننده قند خون کمک می‌کند. از طرفی عسل علاوه بر اینکه از قند تشکیل شده است، دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و مواد معدنی بوده و نسبت به قند ساده، میزان قند خون را کمتر افزایش می‌دهد. با این حال باید از مصرف بیش از حد آن پرهیز کرد.

۲- محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو

چای سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر کاتچین، تئافلاوین و تئاروبیگین ها است. عسل نیز دارای ترکیبات فلاونوئیدی و پلی فنولی می‌باشد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند و سلامت عمومی بدن را ارتقا می‌دهند.

۳-کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

فلاونوئیدها یکی‌ از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در چای و عسل هستند. مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات سبب کاهش سطح ‌تری گلیسیرید وکلسترول خون می‌شوند. نتایج یک مطالعه نشان داد، مصرف چای سبب کاهش ۱۱ درصدی بیماری‌های قلبی می‌شود.

چای و عسل

۴- کمک به سلامت روده

یکی‌دیگر از فواید این نوشیدنی سالم، کمک به سلامت روده است. در داخل روده انسان باکتری‌هایی زندگی می‌کنند که برای سیستم ایمنی مفید هستند. مطالعات نشان داده‌اند نوع باکتری‌های روده می‌تواند نقش مهمی در ابتلا به برخی از بیماری‌های مزمن نظیر التهاب روده، دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و سرطان داشته باشد. پلی فنول‌های موجود درچای و عسل باعث رشد باکتری‌های مفید دستگاه گوارش شده و به سلامت روده کمک می‌کنند. از طرفی خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی عسل و چای باعث از بین رفتن میکروب‌ها و باکتری‌های بیمارری‌زا می‌شوند و برای سلامتی بدن به ویژه روده‌ها مفید می‌باشند.

۵- مفید در کنترل فشار خون

فشارخون یک بیماری بسیار شایع در دنیا است و تقریباً یک میلیارد نفر را در دنیا تحت تأثیر قرار می‌دهد. عدم کنترل این بیماری سبب نارسایی کلیوی، حمله‌های قلبی، از بین رفتن بینایی و سکته مغزی می‌شود. در یک بررسی صورت گرفته نشان داده شد که گروه مصرف کننده چای نسبت به گروهی که چای مصرف نکرده بودند، فشار سیستولیک و دیاستولیک کم‌تری داشتند. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل نیز می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. به نظر می‌رسد ترکیب چای و عسل برای کنترل فشارخون مفید باشد اما هنوز نیاز به بررسی‌های بیشتری است.

۶- تقویت سلول‌های مغزی و بهبود حافظه

ترکیب چای و عسل هم‌چنین می‌تواند برای افزایش تمرکز، هوشیاری و بهبود حافظه مفید باشد. در واقع در داخل چای ترکیباتی نظیر کافئین و تائنین وجود دارد که می‌توانند سبب افزایش هوشیاری و تمرکز شوند و نسبت به سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، انرژی بیش‌تری را ایجاد کنند. هم‌چنین عسل سبب تقویت سلول‌های مغزی و بهبود حافظه نیز می‌شود.

۷- کاهش خطر ابتلا به سرطان

این نوشیدنی با توجه به آنکه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است، می‌تواند از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند و از تقسیم سلول‌های سرطانی و تمایز آنها جلوگیری کند. در یک مطالعه صورت گرفته دیده شد که مصرف چای و عسل می‌تواند از گسترش تومورهای پستان وابسته به هورمون جلوگیری کند.

نکات تکمیلی

۱- ترکیب چای و عسل یک نوشیدنی شیرین و طبیعی با فواید بسیار است. اما در مورد برخی از خواص آن نیاز به بررسی‌های بیشتر است.

۲- اضافه کردن عسل به چای داغ سبب از بین رفتن آنزیم‌های موجود در داخل عسل می‌شود و ممکن است در دراز مدت باعث عوارض گوارشی شود. برای جلوگیری از این عارضه عسل را به چای ولرم اضافه کنید.

۳- عسل دارای قند و کالری بالایی است و افراد با قند خون بالا باید توجه داشته باشند که طبیعی بودن عسل دلیلی مبنی بر مصرف بی رویه آن در زمان تمایل به مواد قندی نیست.

۴- برای اینکه این ترکیب بتواند تاثیرگذارتر باشد، بهتر است برای تهیه آن از چای و عسل طبیعی و خوب استفاده نمایید. در این مورد دو نکته زیر را در نظر بگیرید:

از میان همه چای‌ها، چای ایرانی بهتر است به سه دلیل:
۱٫ برای تولید چای ایرانی از سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود.
۲٫ برای افزایش عطر و طعم چای ایرانی هیچ افزودنی شیمیایی به کار نمی‌رود.
۳٫ شما می‌توانید با خرید چای ایرانی از چایکاران و افراد زیادی که در صنعت تولید چای فعالیت می‌کنند، حمایت کنید.برای خرید چای ایرانی اصل و مرغوب روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید چای ایرانی درجه یک درکام

عسلی خوب است که طبیعی و خام باشد. برای تشخیص طبیعی و خام بودن عسل تنها راه آزمایش آن در آزمایشگاه است و سایر روش‌های معمول برای شناخت عسل معتبر و علمی نیستند؛ این کار باید توسط فروشنده عسل و قبل از فروش انجام شود. ما در درکام تمامی عسل‌هایمان را قبل از فروش آزمایش می‌کنیم و بعد از اطمینان از مرغوبیت عسل‌ها آن‌ها را به مشتریانمان عرضه می‌کنیم. شما می‌توانید برای خرید عسل طبیعی اصل و درجه یک روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده عسل‌های طبیعی درکام

منابع:

hindawi.com

tandfonline.com

 

در انبار موجود نمی باشد
۲۳۰,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم خاص با ته مزه کمی تند
منطقه برداشت: همدان
میزان ساکاروز: ۲.۸۳ درصد
میزان پرولین: ۵۲۵
رنگ: قرمز تیره
غلظت: متوسط
وزن خالص: ۹۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای علی سلیمان‌زاده
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

در انبار موجود نمی باشد
۶۵,۰۰۰ تومان

چای سیاه ممتاز ایرانی بهاره ۱۴۰۰
پرمصرف‌ترین چای ایرانی
برگ‌های متوسط و کمی پیچیده
طعم گس و دلنشین
عطر خوب
رنگ‌دهی بسیار خوب
فاقد هرگونه مواد افزودنی
زمام دم: ۱۵ دقیقه
بهترین زمان مصرف: ۱۸ ماه پس از تولید

در انبار موجود نمی باشد
۱۱۰,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم و عطر بسیار خوب
منطقه برداشت: کازرون
میزان ساکاروز: ۵.۹۸ درصد
میزان پرولین: ۷۳۵
رنگ: قرمز تیره
غلظت: متوسط رو به غلیظ
وزن خالص: ۴۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای کیانوش شریفی
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

 

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *