نکات مهم نگهداری عسل در خانه

نگهداری عسل

از زمان‌های بسیار دور عسل در پیش‌گیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد داشته است. این محصول طبیعی، سرشار از مواد مغذی و ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشد. اگر عسل در شرایط مناسبی نگهداری نشود، ممکن است بخش زیادی از خواص و کیفیت خود را از دست بدهد پس بسیار مهم است که اصول نگهداری عسل را بدانید و آن‌ها را به کار ببرید. ما در این مقاله برخی از نکاتی را که باید در نگهداری عسل بدانید، به شما خواهیم گفت تا با رعایت آن‌ها بتوانید عسل خود را با حفظ کیفیت و خواص، برای مدت طولانی‌تری نگه دارید.

اصول نگهداری از عسل طبیعی

برای نگهداری درست از عسل طبیعی لازم است مواردی مانند دما، رطوبت، نور و نوع ظرف را مورد توجه قرار دهید. ما در ادامه به شما خواهیم گفت که هر یک از این موارد باید چگونه باشند:

۱- دمای مناسب نگهداری عسل

اولین نکته‌ای که باید در نگهداری عسل به آن توجه کنید، دمای نگهداری آن است.

اگر عسل در محیط سرد و خنک نگهداری شود، ممکن است کم‌کم از حالت مایع به جامد تبدیل شده و شکرک بزند. البته سرعت شکرک زدن در عسل‌های مختلف متفاوت است ولی در هر صورت نگهداری عسل در محیط سرد، این فرآیند را سریع‌تر می‌کند.

نگهداری عسل در محیط بسیار گرم و داغ نیز ممکن است باعث کاهش کیفیت عسل شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که عسل را در محیطی با دمای متوسط نگهداری نمایید.

 

۲- بهترین ظروف نگهداری از عسل

دومین نکته که در نگهداری عسل باید مورد توجه قرار گیرد، بهترین ظروف برای نگهداری عسل است.

ظروف شیشه‌ای و بعد پلاستیکی، نسبت به سایر ظروف برای نگهداری عسل مناسب‌تر هستند. از نگهداری عسل در داخل ظروف فلزی پرهیز کنید زیرا عسل دارای خاصیت اسیدی بوده و زمانی که در ظروف فلزی نگهداری شود، اکسید می‌شود و کیفیت و خواص عسل از دست می‌رود.

هم‌چنین نگهداری عسل در مقابل نور آفتاب، می‌تواند سبب تغییر رنگ و بافت عسل شود. نور خورشید سبب افزایش سطح هیدروکسی متیل فورفورالدهید می‌شود که می‌تواند بر طعم و رنگ عسل تأثیر بگذارد. بنابراین توصیه می‌کنیم که عسل را به دور از نور مستقیم خورشید و در ظروف تیره نگهداری کنید.

۳- عسل را در محیط فاقد رطوبت نگهداری کنید

توجه داشته باشید که محیط‌های مرطوب برای نگهداری عسل مناسب نیستند. نگهداری عسل در محیط‌های مرطوب سبب رقیق شدن عسل، تخمیر آن و در نتیجه موجب بیرون دادن حباب، کدر و بد بو شدن عسل می‌شود. به منظور کاهش نفوذ رطوبت به داخل ظروف عسل در محیط‎‌های مرطوب، باید بعد از هر بار استفاده درب آن را محکم ببندید.

عسل معمولاً به عنوان یک ماده پایدار در نظر گرفته می‌شود و توسط باکتری‌ها و قارچ‌هایی که سبب فساد مواد غذایی می‌شوند، از بین نمی‌رود اما تخمیر عسل علاوه بر موارد گفته شده در بالا می‌تواند سبب تغییر بافت، طعم، رنگ و از بین رفتن مواد فعال بیولوژیکی موجود در عسل شود. هرچند ممکن است مصرف این عسل برای سلامتی مضر نباشد، اما از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و ارزش غذایی و ارگانولپیتیک خود را از دست داده است.

شما چه اصول دیگری را برای نگهداری عسل پیشنهاد می‌کنید؟ اگر تجربه‌ یا نکته‌ای در این زمینه دارید، خوش‌حال می‌شویم آن را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

منابع:

europepmc.org

healthline.com

 

در انبار موجود نمی باشد
۲۳۰,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم خاص با ته مزه کمی تند
منطقه برداشت: همدان
میزان ساکاروز: ۲.۸۳ درصد
میزان پرولین: ۵۲۵
رنگ: قرمز تیره
غلظت: متوسط
وزن خالص: ۹۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای علی سلیمان‌زاده
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

در انبار موجود نمی باشد
۶۵,۰۰۰ تومان

چای سیاه ممتاز ایرانی بهاره ۱۴۰۰
پرمصرف‌ترین چای ایرانی
برگ‌های متوسط و کمی پیچیده
طعم گس و دلنشین
عطر خوب
رنگ‌دهی بسیار خوب
فاقد هرگونه مواد افزودنی
زمام دم: ۱۵ دقیقه
بهترین زمان مصرف: ۱۸ ماه پس از تولید

در انبار موجود نمی باشد
۱۱۰,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم و عطر بسیار خوب
منطقه برداشت: کازرون
میزان ساکاروز: ۵.۹۸ درصد
میزان پرولین: ۷۳۵
رنگ: قرمز تیره
غلظت: متوسط رو به غلیظ
وزن خالص: ۴۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای کیانوش شریفی
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *