تاثیر گردو در کاهش استرس

خواص گردو برای کاهش استرس

بسیاری از افراد در زندگی روزمره خود دچار استرس می‌شوند که این استرس‌ می‌تواند منشأ جسمی، روحی و یا روانی داشته باشد. پیدا کردن راهی جهت کاهش استرس، اضطراب و افسردگی همواره از دغدغه‌های مهم افراد درگیر با این عارضه بوده است. در کنار آسیب شناسی و درمان‌های حوزه روانشناسی، بررسی نقش رژیم غذایی افراد در پیشگیری و یا جلوگیری از پیشرفت افسردگی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. در این مقاله در نظر داریم تا به نقش گردو در بهبود افسردگی بپردازیم.

خواص گردو برای کاهش استرس

کورتیزول و آدرنالین، هورمون‌های مؤثر در ایجاد استرس هستند. هر دو این هورمون‌ها از غدد فوق کلیه ترشح شده و به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شوند. این دو هورمون زمانی که بدن تحت فشار فیزیکی و یا یک موقعیت استرس‌زا قرار گرفته باشد، از غدد فوق کلیه ترشح می‌شوند. تاکنون راه‌های مختلفی برای کنترل استرس شناخته شده است که داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از آن‌هاست.

محققان دریافتند مصرف برخی از مواد غذایی می‌توانند به کنترل استرس کمک کنند و در عوض مصرف برخی دیگر از مواد غذایی ممکن است سبب تشدید استرس شوند. شناختن مواد غذایی کاهنده استرس و گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه می‌تواند نقش به سزایی در کنترل استرس داشته باشد. گردو، موز، کلم بروکلی، تخم مرغ، ماهی، روغن زیتون، شکلات تلخ و … از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانند در کاهش استرس نقش داشته باشند. از طرفی قهوه، مواد غذایی فراوری شده، شکر و … می‌توانند استرس را افزایش دهند.

۱- کاهش فشار خون در زمان استرس و کمک به آرامش جسمی و روحی

گردو یکی از تنقلات خوشمزه و مفید است که خواص بسیار زیادی دارد. گردو سرشار از فیبر، آهن، مس، منیزیم، منگنز و ویتامین‌های گروه B و E می‌باشد. یکی از فواید بی‌نظیر گردو کمک به کنترل استرس است. گردو سرشار از اسید لینولنیک یا امگا ۳ می‌باشد؛ مطالعات نشان می‌دهند این اسید چرب نقش به سزایی در کاهش فشار خون در زمان استرس دارد و در نتیجه می‌تواند به آرامش جسمی و روحی کمک کند.

۲- کمک به کنترل و کاهش استرس به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی

یکی‌دیگر از فواید بی‌نظیر گردو، وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان داخل آن است. گردو سرشاز از اسید فنولیک، اسید الاجیک و توکفرول است. مطالعات نشان می‌دهند وجود این ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌تواند به کنترل و کاهش استرس کمک کند.

۳- کمک به کاهش کورتیزول، هورمون اصلی استرس

هم‌چنین گردو می‌تواند به کاهش کورتیزول که هورمون اصلی استرس است، کمک کند. در یک بررسی انجام شده نتایج نشان دادند استفاده از گردو در رژیم غذایی، به کاهش سطح کورتیزول به ویژه در افراد مبتلا به فشار خون کمک می‌کند.

۴- بهبود خلق و خو

گردو می‌تواند سبب بهبود خلق و خو شود و به این ترتیب به کنترل استرس کمک کند. در یک مطالعه که روی ۶۴ نفر فرد بزرگسال انجام شد، نتایج نشان دادند افرادی که در رژیم غذاییشان از گردو استفاده می‌کنند نسبت به گروه دیگر خلق و خوی بهتری دارند.

۵- کمک به افزایش ترشح هورمون سروتونین

گردو از منابع غنی منیزیم است. منیزیم نیز یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مؤثر در کاهش استرس و اضطراب است و سبب افزایش سطح سروتونین که هورمون شادی‌آوری است، می‌شود.

سخن آخر: با توجه به وجود مواد معدنی و ویتامین‌های فراوان در گردو و فواید آن در کنترل استرس، مصرف آن در صورت نداشتن حساسیت غذایی، به تمام گروه‌های سنی به ویژه در بزرگسالان توصیه می‌شود.

اگر به دنبال خرید مغز گردوی تازه، باکیفیت و خوشمزه می‌گردید، مغز گردو درجه یک یا مغز گردو خورشتی درکام بهترین گزینه برای شماست. ما برای تهیه این گردوها شخصا به تویسرکان، قطب تولید گردو در ایران سفر کرده و بعد از تست چندین نمونه گردو، بهترین آن‌ها را برای عرضه به شما انتخاب کردیم. برای خرید مغز گردوی درکام و مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد این گردو روی لینک زیر کلیک کنید.

منابع:

webmd.com

sciencedaily.com

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *