خواص مصرف گردو در دوران شیردهی

خواص گردو در دوران شیردهی

تغذیه مادران در دوران شیردهی برای داشتن شیردهی موفق و تأمین مواد مغذی مورد نیاز کودک بسیار مهم است؛ از این رو داشتن یک رژیم غذایی خوب می‌تواند به سلامت مادر و کودک کمک کند. رژیم غذایی مادر شیرده باید به گونه‌ای باشد که مادر تمام گروه‌های غذایی را به طور متعادل و مناسب دریافت کند. مطالعات نشان می‌دهند مصرف انواع مواد غذایی برای تأمین انرژی، انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی موردنیاز مادر و کودک بسیار حائز اهمیت است.

یکی از مواد مغذی که مصرفش در دوران شیردهی فواید بسیار زیادی دارد، گردو است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با فواید مصرف گردو در دوران شیردهی آشنا کنیم.

خواص مصرف گردو در شیردهی

گردو سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع، ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد که برای سلامتی فواید بسیار زیادی دارند. برخی از مهم‌ترین خواص گردو برای مادران شیرده شامل موارد زیر است:

۱- افزایش قوای بدنی مادر

بسیاری از مادران در دوران شیردهی دچار ضعف می‌شوند؛ مصرف گردو می‌تواند به تقویت قوای بدنی مادر کمک کند. هم‌چنین برخی از مطالعات نشان می‌دهند مصرف گردو به همراه سایر آجیل‌ها در دوران شیردهی به افزایش شیر مادر نیز کمک می‌کند.

۲- ترمیم بافت‌ها

از دیگر فواید استفاده از گردو در دوران شیردهی، کمک به ترمیم بافت‌های بدن مادر شیرده است. مطالعات ثابت کرده‌اند چربی‌های موجود در گردو برای بهبود سریع‌تر مادر شیرده بسیار مفید می‌باشند.

۳- کنترل وزن

بسیاری از خانم‌ها بعد از زایمان به دنبال راه‌هایی برای رسیدن به وزن ایده آل هستند اما نداشتن یک رژیم غذایی سالم بلافاصله بعد از زایمان، مادر و نوزاد را در وضعیت نامناسبی قرار می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند فیبر موجود در گردو می‌تواند مادر را مدت زمان بیشتری سیر نگه دارد و از طرفی مواد مغذی مورد نیاز مادر را نیز تأمین کند؛ بنابراین استفاده از گردو در رژیم بعد از زایمان برای مادر شیرده توصیه می‌شود.

۴- بهبود افسردگی پس از زایمان

گردو سرشار از امگا ۳ و ویتامین‌های گروه B می‌باشد. تحقیقات نشان داده‌اند مصرف گردو در دوران شیردهی می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان را در مادران شیرده کاهش دهد.

۵- ارتقا سیستم ایمنی

گردو هم‌چنین منبع بسیار غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر ویتامین E، مس، اسید الارجیک می‌باشد که برای تقویت سیستم ایمنی نوزادان در حال رشد که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، مفید است.

۶- کمک به خون سازی

مصرف گردو می‌تواند به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک کند. در واقع مقالات علمی متعدد نشان می‌دهند گردو منبع غنی از آهن بوده که برای خون سازی و پیشگیری از کم خونی در نوزادان حائز اهمیت است.

۷- کمک به رشد بیشتر

مواد معدنی موجود در گردو هم‌چنین می‌تواند به رشد بهتر کودک کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند گردو سرشار از پروتئین، پتاسیم و کلیسم است که مصرف آن توسط مادر به رشد بهتر عضلانی و استخوانی نوزاد شیرخوار کمک می‌کند.

آیا مصرف گردو می‌تواند ضرری برای مادران شیرده داشته باشد؟

در کنار تمام خواص ذکر شده، توجه داشته باشید مصرف گردو ممکن است سبب تغییر طعم شیر مادر شود و به دنبال آن برخی از کودکان نسبت به مصرف شیر مادر بی میل شوند. هم‌چنین انتقال ترکیبات حساسیت زا از شیر مادر به نوزادان حساس به گردو نیز ممکن است مشکل ساز شود که در همان دفعات اول شیردهی مشخص می‌شود.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *