خواص و فواید گردو برای پوست

گردو فواید بسیاری دارد و استفاده منظم از آن در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، پیشگری از سرطان، بهبود عملکر مغز، تقویت سیستم ایمنی بدن و داشتن پوست و موهای سالم کمک کند.

گردو سرشار از ویتامین‌های گروه B،E، اسیدهای چرب، مواد معدنی از جمله روی، منگنز، آهن و اسید فولیک، ترکیبات آنتی اکسیدانی و فیبر است. این ویژگی منحصر به فرد گردو باعث شده توجه به آن در بهبود سلامت پوست افزایش پیدا کند و مطالعات بسیاری در اینباره انجام شود.

یکی از ویژگی‌های این میوه مغز دار کمک به جذب رطوبت در پوست است. بررسی‌ها نشان می‌دهند مصرف گردو می‌تواند به افزایش رطوبت در پوست کمک کند. همچنین استفاده از ماسک روغن گردو و عسل نیز برای حفظ رطوبت داخلی پوست بسیار مفید است.

برای داشتن پوست سالم و عاری از هرگونه آلودگی لایه برداری و پاکسازی پوست می‌تواند کمک کننده باشد. استفاده موضعی از روغن گردو برای پوست به علت خاصیت ضد باکتریایی و مرطوب کنندگی آن باعث لایه برداری سطحی از پوست می‌شود و در عین حال از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از روغن زیتون در کنار روغن گردو می‌تواند خاصیت لایه برداری آن را دو چندان کند.

گردو همچنین سرشار از ویتامین E و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی از سلول‌های پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت به داشتن پوستی زیبا کمک می‌کنند. همچنین ماساژ منظم پوست بدن با گردو می‌تواند سبب بهبود محل زخم و لکه‌های پوستی شود.

امروزه به علت تغییرات سبک زندگی، استرس زیاد، رژیم‌های غذایی ناسالم و خواب نامنظم بسیاری از افراد دچار تیرگی زیر چشم و پف آلودگی آن می‌شوند. استفاده از گردو به صورت خوراکی و موضعی به علت خاصیت تسکین دهندگی آن می‌تواند به از بین رفتن تیرگی چشم‌ها کمک کند و سبب از بین رفتن پف آلودگی زیر چشم‌ها شود.

از دیگر خواص گردو برای پوست کمک به کاهش بروز آکنه‌های پوستی است. آکنه یا جوش یکی از بیماری‌های رایج پوستی است که به دلیل مسدود شدن منافذ پوستی و تجمع چربی‌های پوست ایجاد می‌شود. استفاده موضعی از روغن گردو به ازبین رفتن این چربی‌ها و آلودگی‌های پوستی کمک و از مسدود شدن سول های پوست و بروز آکنه جلوگیری می‌کند.

بسیاری گردو را یک ماده غذایی مفید در پیشگیری از پیری زودرس می‌دانند. در واقع گردو به علت وجود مواد معدنی و اسیدهای چرب مفید از سلول‌های عصبی در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و سبب تقویت حافظه نیز می‌شود. استفاده از گردو به صورت موضعی می‌تواند به پیشگیری از پیری زودرس کمک و از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری کند.

با توجه به فواید بینظیر این میوه مغز دار استفاده از آن به صورت منظم توصیه می‌شود. اما با وجود تمام خواص گفته شده برای گردو بایستی دقت داشته باشید گردو به علت داشتن مواد حساسیت زا استفاده بیش از حد آن می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد و سبب حساسیت شود. بنابراین توصیه می‌شود افراد روزانه به مقدار مناسب و در صورت نداشتن آلرژی غذایی از آن در رژیم غذاییشان استفاده کنند.

 

 

 

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-walnuts

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844019361663

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *