خواص روغن زیتون و سیر

روغن زیتون و سیر هرکدام به صورت جداگانه دو ماده غذایی بسیار مفید و مغذی می‌باشند. ترکیب این دو ماده غذایی علاوه بر مزه خوبی که به غذاها می‌دهد می‌تواند برای بدن هم اثرات مفید مضاعفی داشته باشد.

روغن زیتون یکی از روغن‌های طبیعی استخراج شده از میوه این درخت است. این روغن سرشار از اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع است. بررسی‌های نشان می‌دهند اسید اولئک که یک اسید چرب تک غیر اشباع است بیش از ۷۳ درصد روغن زیتون را تشکیل می‌دهد. این اسید چرب خاصیت ضد التهابی بسیار بالایی دارد و بر روی ژن‌های مرتبط با سرطان نیز مؤثر است و ریسک ابتلا به سرطان در افراد را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. سیر هم خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار زیادی دارد و مصرف آن سبب افزایش آنزیم‌های آنتی اکسیدانی داخل بدن می‌شود و از سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

LDL یا کلسترول بد یکی از چربی‌ها موجود در خون است که بالا بودن آن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و بیماری‌های عروق کرونر را افزایش می‌دهد. ترکیب سیر و روغن زیتون می‌تواند در کاهش این چربی بد خون مؤثر باشد. مطالعات نشان می‌دهند روغن زیتون علاوه بر اسید اولئیک بالا که خاصیت آنتی اکسیدنی قوی دارد سر شار از ویتامین‌های E,K است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌توانند در کاهش کلسترول خون مؤثر باشند. سیر هم در کاهش سطح LDL خون مؤثر است. بررسی‌های نشان داده کسانی که در رژیم غذایی خود از سیر استفاده می‌کردند نسبت به گروهی که از سیر استفاده نمی‌کردند مقدار LDL خونشان ۱۵-۱۰ درصد کمتر بود.

مصرف ترکیب روغن زیتون به همراه سیر می‌تواند از سکته مغزی نیز پیشگیری کند. سکته مغزی پس از بیماری‌های قلبی دومین عامل مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته است و به دلیل اختلال در جریان خون به مغز ایجاد می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند روغن زیتون که یکی از منابع اسیدهای چرب غیر اشباع نقش مهمی در کاهش خطر سکته مغزی در افراد دارد. در یک مطالعه انجام شده جهت بررسی اثر روغن زیتون بر سکته مغزی که بر روی ۱۴۰۰۰۰ شرکت کننده انجام شده بود، نتایج نشان دادند گروه مصرف کننده روغن زیتون نسبت به گروهی که از این روغن استفاده نمی‌کردند کمتر در معرض خطر سکته مغزی بودند. سیر هم سرشار از ویتامین‌های گروه B، C وترکیبات آنتی اکسیدانی است که می‌تواند در پیشگیری از سکته مغزی مؤثر باشد. در پایان با توجه به وجود مطالعات بسیار می‌توان به طور قطع نتیجه گرفت استفاده از ترکیب سیر و روغن زیتون در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش ریسک سکته مغزی کمک کند.

مصرف روغن زیتون به همراه سیر همچنین برای کنترل فشار خون نیز مؤثر است. بررسی‌ها نشان می‌دهند مصرف سیر می‌تواند سبب کاهش فشار خون شود. در یک مطالعه انجام شده استفاده از ۱۵۰۰ الی ۶۰۰ میلی گرم عصاره سیر به اندازه داروی آتنولول سبب کاهش فشار خون در یک دوره بیست چهار هفته‌ای شده بود. روغن زیتون نیز در کاهش فشار خون مؤثر است و مطالعات بسیاری ثابت کرده‌اند مصرف آن در ژیم غذایی سبب کاهش نیاز به داروهای فشار خون در افارد مبتلا می‌شود.

بیماری الزایمر شایع‌ترین بیماری تخریب کننده اعصاب در جهان است. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که ترکیباتی به نام بتا آمیلوئید داخل سلول‌های مغزی تجمع پیدا می‌کنند. در یک مطالعه انجام شده روی موش‌ها نتایج نشان دادند مصرف روغن زیتون می‌تواند به حذف این ترکیبات بتا آمیلوئیدی کمک کند. همچنین در یک مطالعه انسانی استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از روغن زیتون است به بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از آلزامیر کمک بسیاری کرده بود. سیر نیز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است و مصرف آن می‌تواند به کاهش آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی از جمله آلزایمر را کاهش دهد.

مصرف روغن زیتون به همراه سیر می‌تواند برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز مفید باشد. آرتریت روماتوئید شایعترین بیماری التهابی مفاصل می‌باشد و جز بیماری‌ها خود ایمنی می‌باشد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد استفاده از روغن زیتون می‌تواند به کاهش نشانگرهای التهابی در این بیماران کمک کند. با توجه به اینکه سیر یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است استفاده از سیر در کنار روغن زیتون می‌تواند به طور موثرتری در کاهش استرس اکسیداتیو در این بیماران نقش داشته باشد.

از دیگر فواید بی نظیر ترکیب سیر و روغن زیتون کمک به کنترل قند خون است. بررسی‌های نشان می‌دهند روغن زیتون می‌تواند به کاهش قند خون از طریق افزایش حساسیت به انسولین کمک کند. همچنین سیر به علت داشتن ترکیبات خاصی نظیر آلیسین، دی آیل دی سولفید واس آلیل سیستئین از طریق ممانعت از عملکرد کبد می‌تواند سبب افزایش انسولین خون و در نتیجه پیشگیری از دیابت و کنترل قند خون کمک کند.

استفاده از بیش از حد از چربی‌ها سبب افزایش وزن می‌شود با این حال مطالعات بسیاری نشان داده‌اند مصرف استاندارد روغن زیتون در رژیم غذایی اثری بر افزایش وزن ندارد. همچنین برخی از مطالعات نشان دادند ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در روغن زیتون می‌تواند به کنترل وزن نیز کمک کند. سیر کالری بسیار کمی دارد و یک حبه سیر متوسط تقریباً ۴٫۵ کالری انرژی دارد و سرشار از ویتامین‌های گروه B و C و مواد معدنی چون سلنیوم، منگنز، مس، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است که ضمن تأمین موادمغذی بسیار از طریق افزایش میزان متابولیسم بدن سبب کاهش وزن در افراد نیز می‌شود.

استفاده از ماسک روغن زیتون و سیر برای پیشگیری از ریزش مو و داشتن موهای سالم و درخشان حائز اهمیت است. سیر و روغن زیتون هر دو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و هر دو برای رشد وسلامت مو مفید می‌باشند. از طرفی خواص ضد میکروبی ترکیب سیر و روغن زیتون می‌تواند سبب مرگ باکتری‌ها و میکروب‌های روی سر شده و پوست سر را سالم نگه دارند و به داشتن موهای سالم و زیبا کمک کنند. همچنین سیر و روغن زیتون از کراتینوسیت های موجود در فولیکول‌های مو در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کنند و از پیری سلول‌های پوست سر جلوگیری می‌کنند.

سیر و روغن زیتون هر دو برای سلامتی بسیار مفید هستند و خواص بسیار آنها از گذشته مورد توجه بوده است. با توجه به فواید بسیار زیادی که این دو ماده غذایی برای بدن دارند، استفاده منظم از ترکیب این دو ماده غذایی در رژیم غذایی در صورت نداشتن حساسیت به سیر و یا عدم مصرف داروهای مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی برای سلامتی بسیار حائز اهمیت است.

 

ما در درکام شخصا به شهرستان رودبار استان گیلان، قطب تولید زیتون و روغن زیتون ایران، سفر کردیم و بعد از تست چندین نمونه روغن زیتون، بهترین آن را برای عرضه به شما انتخاب کردیم. ما بر تمامی مراحل تولید این روغن زیتون نظارت داشته‌ایم و تضمین می‌کنیم که روغن زیتون بکر درکام اصل و خالص است؛ به علاوه ما برای اینکه خیال شما هم از بابت کیفیت روغن زیتون درکام راحت شود، این روغن را برای آزمایش به یکی از آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو فرستادیم؛ نتیجه آزمایشگاه نشان می‌دهد این روغن زیتون از نوع بکر درجه یک، خالص و باکیفیت است.

شما می‌توانید برای خرید روغن زیتون بکر درکام، مشاهده قیمت و برگه آزمایش این روغن زیتون روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

 

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-benefits-of-olive-oil

/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5372680

https://b2n.ir/n99790

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *