خواص روغن زیتون برای روده

روغن زیتون یکی از روغن‌های گیاهی بسیار مفید برای سلامتی می‌باشد. روغن زیتون امروزه به یکی از چاشنی‌های محبوب در سراسر جهان تبدیل شده است. این روغن انواع مختلفی دارد که در اثر فرآیندهای انجام شده روی آن خواص متفاوتی پیدا می‌کند. از مهمترین انواع روغن زیتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن زیتون فرابکر:

این روغن بهترین نوع روغن زیتون محسوب می‌شود که در اثر پرس میوه زیتون ۲۴ ساعت بعد از برداشت به دست می‌آید. برای آماده سازی روغن زیتون فرابکر از گرما یا فرآیندهای شیمیایی استفاده نمی‌شود. این روغن تمام خواص زیتون را دارد و بسیاری از ترکیبات آنتی اکسیدانی روغن زیتون مانند پلی فنول ها، اولئوروپین، هیدروکسی تیروزول و اولئوکانتل درون آن حفظ شده است. این نوع روغن طعم تند و تلخی دارد و میزان اسیدیتیه آن زیر ۰٫۸ است.

روغن زیتون بکر:

این نوع روغن زیتون همانند روغن زیتون فرابکر تصفیه نمی‌شود و بدون استفاده از مواد شیمیایی و گرما دادن بدست می‌آید. مهم‌ترین تفاوت این نوع روغن زیتون با روغن زیتون فرابکر اسیدیتیه آن است که مقدار آن ۲% است. طعم این روغن زیتون تند و تلخی کمتری نسبت به روغن فرابکر دارد.

روغن زیتون تصفیه شده:

این روغن در اثر گرما و فرآیندهای شیمیایی بدست می‌آید. طعم آن نسبت به روغن زیتون فرابکر و بکر بسیار ملایم‌تر است و مناسب برای سرخ کردن مواد غذایی است. این روغن زیتون خاصیت آنتی اکسیدانی کمتری دارد و میزان اسیدیته آن ۳% می‌باشد. با این حال این نوع روغن همچنان یک منبع خوب از فیتو استرول‌ها و اسید اولئیک می‌باشد.

یکی از مهمترین خواص این نوع روغن کمک به سلامت دستگاه گوارش است. مطالعات نشان می‌دهند مصرف روغن زیتون با معده خالی می‌تواند تنظیم حرکات معده و روده کمک کند. در واقع روغن زیتون مخلوطی از اسیدهای چرب مفید و غیر اشباع است و با افزایش حرکات دستگاه گوارش سبب از بین رفتن یبوست می‌شود.

از دیگر خواص بینظیر این روغن کمک به افزایش باکتری‌های مفید روده است. محققان دریافتند مصرف روغن زیتون به علت ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوانی که دارد به عملکرد صحیح میکروبیوتای روده کمک می‌کند و از انتقال پاتوژن های مضر به دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند.

مصرف روغن زیتون در رژیم غذایی همچنین می‌تواند به جذب بهتر مواد غذایی در روده کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند مصرف منظم روغن زیتون در رژیم غذایی می‌تواند سبب تولید پپتیدهایی شود که این پپتیدها به هضم و جذب سالم مواد غذایی کمک می‌کنند.

از ویژگی‌های منحصر به فرد روغن زیتون وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوان داخل آن است. روغن زیتون سرشار از ترکیبات فنلی، اولئوروپین، هیدروکسی تیروزول، اولئوکانتل و ویتامین E می‌باشد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی سلول‌های دستگاه گوارش و روده را تکثیر و از بدن در برابر سلول‌های سرطانی محافظت می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهند هیدروکسی تیروزیل که یکی از ترکیبات آنتی اکسیدانی مهم موجود در روغن زیتون است خاصیت ضد میکروبی بسیار زیادی دارد و از دستگاه گوارش در برابر عفونت‌های باکتریایی، قارچی و غیره محافظت می‌کند. همچنین می‌تواند از رشد بسیاری از باکتری‌های مضر مانندهلیکوباکتر (باکتری ایجاد کننده زخم معده) نیز جلوگیری کند.

 

ما در درکام خودمان شخصا بر فرآیند تولید روغن زیتون که برای یکی از بهترین باغداران رودبار است، نظارت کرده‌ایم و اطمینان پیدا کرده‌ایم که از باغ تا انتهای تولید، تمامی روش‌های اصولی رعایت شده و بهترین روغن زیتون با کیفیت عالی به دست آمده است. هم‌چنین از تمامی این فرآیند، ویدیو تهیه کرده‌ایم تا افراد با خیال راحت روغن زیتون را خریداری کنند که می‌توانید آن‌ها را در صفحه خرید روغن زیتون ببینید.

شما می‌توانید برای خرید روغن زیتون بکر درجه یک اصل و ۱۰۰ درصد خالص، بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

 

منابع:

 

file:///C:/Users/k/AppData/Local/Temp/nutrients-14-00757.pdf

/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6722810

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924224419300779

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *