خواص روغن زیتون برای درمان یبوست

یبوست یکی از مشکلات شایع دستگاه گوارش است. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که حرکات روده بسیار کمتر از حالت طبیعی باشد. سرعت فاصله زمانی حرکات روده در افراد مختلف متفاوت است اما به طور کلی اگر اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته رخ دهد میگوییم فرد دچار یبوست شده است.

بسیاری از افراد در طول زندگی خود یبوست مزمن را تجربه می‌کنند و این موضوع می‌تواند در انجام کارهای روزمره افراد اختلال ایجادکند. عوامل بسیار زیادی می‌توانند در ایجاد یبوست در افراد نقش داشته باشند. داشتن رژیم غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت بدنی، مصرف برخی از داروها و بیماری‌هایی مثل پارکینسون و مالتیپل اسکروروزیس از جمله این عوامل هستند.

مطالعات گوناگون نشان می‌دهند مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند در بهبود و درمان یبوست کمک کننده باشد. از مهمترین این مواد غذایی می‌توان به روغن زیتون، جودوسر، انواع سبزیجات، دانه کتان، آلو و انجیر خشک اشاره کرد.

روغن زیتون سرشار از اسیدهایی چرب مانند اسید پالمتیک، اسید اولئیک، اسید لینولنیک و اسید لینولئیک است که این چربی‌ها می‌توانند به صاف شدن دیواره روده کمک و دفع مدفوع را آسانتر کنند.

یکی دیگر از فواید روغن زیتون برای یبوست کمک به حفظ آب در داخل مدفوع است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف روغن زیتون می‌تواند سبب حفظ آب در داخل مدفوع شود و به نرم شدن مدفوع کمک کند.

روغن زیتون همچنین خاصیت تسکین دهندگی بسیار زیادی دارد که می‌تواند منجر به گشاد شدن روده شود و هرگونه التهاب و تنش را در داخل روده کاهش و به دفع راحت‌تر مدفوع کمک کند.

روغن زیتون سبب افزایش ترشح صفرا می‌شود و به این ترتیب می‌تواند به تسهیل فرایند هضم و افزایش حرکات طبیعی روده کمک کند. از طرفی بعلت مواد آنتی اکسیدانی بسیار زیادی که دارد سبب افزایش باکتری‌های مفید روده می‌شود و به سلامت کلی دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند.

یبوست در بین افرادی که تحت دیالیز قرار می‌گیرند بسیار شایع است. نتایج مطالعه‌ای که روی ۵۰ نفر از بیماران دیالیزی انجام شد نشان می‌دهد مصرف روغن زیتون می‌تواند به بهبود علائم یبوست در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی که تحت همودیالیز قرار میگیرندکمک کند.

یبوست همچنین یکی از مشکلات شایع در دوران سالمندی می‌باشد. در یک بررسی انجام شده روی ۵۴ نفر از سالمندان نتایج نشان دادند افرادی که روزانه شکم خودشان را با روغن زیتون ماساژ می‌دادند نسبت به گروهی که با آب شکمشان را ماساژ می‌داند کمتر دچار یبوست می‌شدند.

یبوست بارداری هم یکی از عوارض شایع دوران بارداری است که در اثر تغییرات هورمونی و کند شدن حرکات دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند استفاده از روغن زیتون می‌تواند به درمان یبوست دوران بارداری کمک کند و استفاده از آن مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند.

جهت کنترل یبوست می‌توان روغن زیتون را به صورت ناشتا و قبل از صبحانه استفاده کرد. همچنین می‌توان در طول روز همراه با سبزیجات مختلف ازجمله کاهو و گوجه روغن زیتون را مصرف نمود. یکی دیگر از زمان‌های مناسب جهت مصرف روغن زیتون استفاده از مخلوط روغن زیتون و لیموترش هنگام عصر می‌باشد. این کارمیتواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش در هنگام خواب کمک کند.

در پایان می‌توان نتیجه گرفت با توجه به اثراتی که روغن زیتون در درمان یبوست دارد استفاده خوراکی از این روغن به همراه ماساژ ملایم آن بر روی شکم می‌تواند برای درمان و کنترل یبوست در کنار سایر روش‌های درمانی مؤثر باشد.

 

ما در درکام خودمان شخصا بر فرآیند تولید روغن زیتون که برای یکی از بهترین باغداران رودبار است، نظارت کرده‌ایم و اطمینان پیدا کرده‌ایم که از باغ تا انتهای تولید، تمامی روش‌های اصولی رعایت شده و بهترین روغن زیتون با کیفیت عالی به دست آمده است. هم‌چنین از تمامی این فرآیند، ویدیو تهیه کرده‌ایم تا افراد با خیال راحت روغن زیتون را خریداری کنند که می‌توانید آن‌ها را در صفحه خرید روغن زیتون ببینید.

شما می‌توانید برای خرید روغن زیتون بکر درجه یک اصل و ۱۰۰ درصد خالص، بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

منابع:

 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/313416

/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8479287

https://www.healthline.com/health/digestive-health/olive-oil-for-constipation

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *