خواص آب برنج

rice-water

۷۵ تا ۸۰ درصد برنج سفید (مثل برنج ایرانی سفید) از نشاسته تشکیل شده است. آب برنج، آبی غنی از نشاسته است که از خیساندن یا پختن برنج به‌ دست می‌آید. در ادامه به بررسی خواص آب برنج، چه خواص تجربی و چه اثبات شده توسط تحقیقات علمی، خواهیم پرداخت.

خواص آب برنج برای مو

آب برنج همچنین حاوی مقادیری آمینو اسید، ویتامین های گروه B، ویتامین E، مواد معدنی و آنتی اکسیدان بوده که گفته می‌شود برای سلامت مو مفید هستند. البته این ماجرایی جدید نیست؛ گفته می شود در دوران Heian در کشور ژاپن، زنان درباری موهای بسیار بلند و شادابی داشتند که گاه تا روی زمین می رسیده است! معادل امروزی این پدیده در روستایی به نام هوانگلو در کشور چین وجود دارد. زنان این منطقه گه از آب برنج برای شست و شوی موهای خود استفاده می‌کنند، به داشتن موهای بسیار بلند (گاه تا ۱۸۰ سانتی متر!!) مشهور هستند. علاوه بر کیفیت و جنس مو، موی این افراد درصد زیادی از رنگ طبیعی خود را حفظ می‌کند. بدین معنی که موهای آن‌ها تا حدود ۸۰ سالگی سفید نمی‌شود.

محققان با بررسی مواد موجود در آب برنج متوجه شدند که این مایع، ماده‌ای به نام اینوزیتول دارد که برای ترمیم و تقویت مو بسیار مفید است. اینوزیتول می تواند از مو در برابر آسیب‌های احتمالی آینده نیز محافظت کند. ترمیم موهای آسیب‌دیده، افزایش لطافت، افزایش درخشندگی، تقویت ریشه و رشد موها از جمله فواید احتمالی آب برنج بیان می‌شود.

آیا خواص آب برنچ برای پوست و مو ثابت شده است؟

تاکنون تحقیقات کنترل شده‌ی محدودی روی آب برنج انجام شده است. با توجه به محدودیت مقالات و بعضا وجود اهداف تبلیغاتی و بازرگانی در این پژوهش‌ها، منابع معتبر علمی هنوز این خواص آب برنج را «اثبات شده» نمی دانند؛ هرچند که فواید اینوزیتول بر کیفیت موها تا حد زیادی آشکار و مبرهن است. از طرفی تجربیات عملی افراد در استفاده از آب برنج برای حفظ سلامت و کیفیت موها و حتی پوست، بسیار مثبت و برای خود افراد راضی‌کننده بوده است.

تهیه آب برنج

  1. برنج را بشورید و آن را به حالت معمول خیس کنید. بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را به هم بزنید تا آب روی برنج حالت سفید و ابری پیدا کند. این آب را برای مصرف جدا کنید.
  2. برنج را طبق دستور طرز تهیه برنج آبکش بپزید. در هنگام آبکش کردن برنج، آب پخت را برای مصرف نگه دارید.

استفاده از آب برنج برای مو

  1. موهای خود را با شامپو بشویید و کاملا آبکشی نمایید.
  2. آب برنج را روی موها و کف سر ریخته و به خوبی ماساژ دهید.
  3. بگذارید ۳۰ دقیقه بماند.
  4. با آب گرم آبکشی نمایید.

به مرور و با تکرار این کار، از شادابی و لطافت موهای خود لذت ببرید.

محمدجعفر دهزاد
کارشناس تغذیه و علوم غذایی
کارشناس ارشد تغذیه بالینی
دانشگاه علوم پزشکی شیراز

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *