فرهنگ نوشیدن چای در کشور‌های مختلف چگونه است؟

فرهنگ نوشیدن چای در کشورهای مختلف

تفاوت یک فنجان چای در کشورهای مختلف فقط به انواع چای خلاصه نمی‌شود و چگونگی دم نمودن آن و مراسم‌های چای‌خوری و نحوه سرو چای را نیز شامل می‌شود. در ادامه فرهنگ چای در بعضی کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکا را خواهید خواند.

ایران

عبارت “تشریف بیارید یه چایی در خدمتتون باشیم!” حاکی از جایگاه خاص چای در فرهنگ ما ایرانی‌ها دارد. با اینکه چای به طور رسمی تنها یک صده است که در ایران کشت می‌شود اما خیلی سریع جای قهوه که نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها بود را گرفته است! فرهنگ چای در قسمت های مختلف ایران متفاوت است اما بعضی فرهنگ‌ها مثل چای آوردن عروس، چای همراه با صبحانه، چای آتیشی در دل طبیعت یا پذیرایی از مهمانان با چای تازه‌دم در تمامی ایران مشابه است. اگرچه بعضی از این رسوم مثل چایی که عروس می‌آورد در حال تغییر هستند اما چنین رسومی از قدیم در ذهن تمامی ما نقش بسته‌اند.
این روزها نوشیدن چای خارجی در فرهنگ ایرانیان جایگاه بیشتری دارد اما ما امیدواریم که در آینده نزدیک در خانه تمامی ایرانی‌ها چای ایرانی طبیعی و سالم جایگزین چای‌های خارجی شود.
چای ایرانی با گل‌محمدی و نبات - ایران
چای ایرانی با گل‌محمدی و نبات – ایران

ژاپن

“ماختا” نام چای مرسوم در ژاپن است که از دانه‌های آسیاب شده یا پودر چای سبز تهیه شده است. چای، توسط راهبان بودایی از چین به ژاپن آورده شده است. در ژاپن، نوعی آیین خاص مربوط به آماده‌سازی، سرو و نوشیدن چای وجود دارد که حدود سه الی چهار ساعت طول می‌کشد و به مراسم چای نوشی “چاجی” معروف است. در مراسم چای ژاپنی از ماختا (matcha) به عنوان چای استفاده می‌شود.

چای سبز ماختا - ژاپن
چای سبز ماختا – ژاپن

 

 

چین

در چین از چای علاوه بر نوشیدن چای برای رفع خستگی، از چای در پزشکی و پخت بعضی غذاها نیز استفاده می‌کنند. همانطور که در بخش “تاریخچه چای در ایران و جهان” توضیح دادیم، کشور چین خاستگاه اصلی چای می‌باشد.چای نوشیدن در چین، با آداب خاصی همراه است. به‌عنوان‌مثال، چینی‌ها به طور معمول در مرحله اول چای را بو می‌کنند و سپس به رنگ چای نگاه کرده و کمی از آن را مزه می‌کنند و نهایتاً چای را می‌نوشند. ظرف چای‌خوری سنتی چینی‌ها از سه قسمت درپوش، کاسه و پایه تشکیل شده است که در هر مرحله‌ای از نوشیدن چای باید به دقت یکی از قسمت‌های ظرف گرفته شود.
چای pu-erh یکی از محبوب‌ترین چای‌ها در چین است که به شکل قالب‌های مکعبی یا گرد درآمده و قالب‌ها را درون آب می‌اندازند.

چای توپی pu-erh - چین
چای توپی pu-erh – چین

هند

چای از زمان‌های قدیم در هند برای مصرف روزانه مردم و در طب سنتی آن کشور جایگاه ویژه‌ای داشته است. یکی از پرطرفدارترین چای‌ها در هند و دیگر نقاط جهان چای ماسالا است که ترکیبی از چای سیاه غلیظ هندی با شیر و بعضی ادویه‌ها همچون دارچین، جوز هندی و زنجبیل می‌باشد.
صادرات چای هند بسیار زیاد است، ‌بطوریکه بیش‌تر چای مصرفی در دنیا متعلق به کشور هندوستان می‌باشد. هندی‌ها در نیمه روز یا بعد از اتمام کار روزانه چای می‌نوشند و بیشتر اوقات، چای را با شیر مخلوط می‌کنند.

چای ماسالا مخلوط با شیر - هند
چای ماسالا مخلوط با شیر – هند

روسیه

به خاطر آب‌وهوای بسیار سرد در روسیه، نوشیدن چای داغ قدمتی طولانی در این کشور دارد و به عنوان یک نوشیدنی ملی در روسیه شناخته می‌شود. معمولاً در روسیه پس از اتمام وعده غذایی، چای همراه با دسر سرو می‌شود و جالب است بدانید که در روسیه چای را با سماور دم می‌کنند.
مقدار زیادی از چای وارداتی به روسیه، متعلق به هندوستان می‌باشد. و از آنجاییکه چای سماوری در روسیه بسیار محبوب است، سماور نیز در اغلب خانه‌های روسی پیدا می‌شود. چای در روسیه با شکر و دسرهای شیرین مصرف می‌شود.

چای سماوری - روسیه
چای سماوری – روسیه

فرانسه

براثر علاقه‌ی پادشاه لویی چهاردهم به چای به عنوان عامل هضم غذا، رسم چای خوردن در فرانسه رواج پیدا نمود. بعد از انقلاب کبیر فرانسه این رسم کمرنگ شد اما حدوداً از سال ۱۸۵۰ میلادی هم‌زمان با پیشرفت چشمگیر فرانسوی‌ها در کیک پزی، نوشیدن چای به همراه کیک دوباره مرسوم شد.

چای و کیک - فرانسه
چای و کیک – فرانسه

انگلستان

در انگلستان چای به مدل‌های مختلفی سرو می‌شود. همراه با شیر یا چای سیاه و لیمو، چای و شکر هم از نوشیدنی‌های محبوب بریتانیایی‌هاست. نوشیدن چای در انگلستان جز فرهنگ مردم محسوب شده و به خصوص در گذشته زمان اختصاصی برای نوشیدن چای در طول روز (Tea Time) در نظر گرفته می‌شد که افراد خانواده در این زمان برای گپ زدن دور هم جمع می‌شده‌اند. همچنین مهمانی‌هایی که غیررسمی بودند، برای صحبت کردن و صرف چای در بعدازظهرها برگزار می‌شدند.
خوب است بدانیم که در بین کشورهای غربی بیش‌ترین مصرف‌ چای، متعلق به انگلستان است و مصرف سرانه‌ی چای در آن کشور از بسیاری کشورهای دیگر بیش‌تر است. چای خارجی برای اولین بار در اواخر قرن شانزدهم توسط “کمپانی هند شرقی” به انگلستان وارد شد. در همان زمان، همسر چارلز دوم که شاهزاده پرتغالی بود، طبق عادت همیشگی خود چای خارجی می‌نوشید و همین موضوع باعث شد تا رسم نوشیدن چای بین طبقات اشرافی انگلستان رواج پیدا کند.

فرهنگ نوشیدن چای - انگلستان
فرهنگ نوشیدن چای – انگلستان

ترکیه

اگرچه که قهوه ترک بسیار مشهور است اما چای ترکی نیز به میزان خوبی شناخته شده است. چای در ترکیه همانند ایران به صورت “چای” تلفظ می‌شود و چای سیاه بدون شیر سرو می‌شود. علاقه وافر مردم ترکیه به نوشیدن چای باعث شده که تقریباً در همه رستوران‌ها چای نیز سرو شود. نوشیدن چای سیاه سماوری داغ همراه با دو حبه قند در استکان‌های کمر باریک از رسوم چای نوشیدن در ترکیه است و دم نمودن و سرو چای به این صورت، تقریباً مشابه است با آنچه ما در ذهنمان از سرو چای در استکان‌هایی با طرح شاه قجری داریم.

چای در استکان کمر باریک - ترکیه
چای در استکان کمر باریک – ترکیه

آمریکا

در ایالات متحده آمریکا، آیس تی (Iced Tea) یا همان چای یخی بسیار محبوب است. آیس تی را با چای‌های کیسه‌ای یا معمولی و به صورت مخلوط با یخ درست کرده و به صورت سرد سرو می‌کنند. گاهی شکر و لیمو نیز به آن استفاده می‌کنند. محبوبیت این چای در ایالت‌های جنوب آمریکا به قدری زیاد است که با اکثر وعده‌های غذایی نوشیده می‌شود و گاهی از آن به عنوان “شراب میز جنوب” نامیده شود.

چای یخی و لیمو ترش - آمریکا
چای یخی و لیمو ترش – آمریکا

درکام امکان خرید چای سرگل ایرانی، چای قلم ایرانی و چای ممتاز ایرانی را به صورت آنلاین برای شما فراهم کرده است.

 

11%
در انبار موجود نمی باشد
۱۱۸,۰۰۰ تومان

این پکیج شامل ۳ نوع چای زیر است:
۵۰۰ گرم چای سیاه ممتاز
۴۰۰ گرم چای سبز قلم
۱۵۰ گرم چای ترش
اصل، طبیعی و سالم
طعم‌های خاص و عالی
فاقد هرگونه مواد افزودنی
بهترین زمان مصرف: ۱۸ ماه پس از تولید

6%
در انبار موجود نمی باشد
۱۹۸,۰۰۰ تومان

چای ممتاز و طعم‌دهنده‌های طبیعی
این پکیج شامل موارد زیر است:
۵۰۰ گرم چای ممتاز ایرانی
به همراه ۴ طعم‌دهنده:
- غنچه گل محمدی
- بهارنارنج خشک
- چوب دارچین
- هل

در انبار موجود نمی باشد
۱۰۰,۰۰۰ تومان

چای سرگل بهاره ۱۴۰۰
بهترین و مرغوب‌ترین چای سیاه ایرانی
طعم گس و دلنشین و عطر عالی
تا ۶۰ هزار تومان تخفیف بگیرید (کلیک کنید)
از منوی زیر گزینه مورد نظر خود را انتخاب و سپس دکمه “افزودن به سبد خرید” را بزنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *