خواص روغن کنجد و روغن ارده کنجد

خواص روغن کنجد

آیا آن‌طور که تبلیغ می‌شود، روغن کنجد دارای فواید بسیار زیاد است؟

آیا در هر شرایطی و در تهیه هر نوع ماده غذایی می‌توان از روغن کنجد استفاده کرد؟

در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

روغن کنجد نوعی روغن خوراکیست که از دانه‌های کنجد به دست می‌آید. این روغن علاوه بر کاربردهایی که در آشپزی دارد، در صنایع آرایشی- بهداشتی و دارویی نیز به کار می‌رود. روغن کنجد نقطه دود پائینی دارد و به سبب آزاد کردن ترکیبات سرطان‌زا، برای سرخ کردن مواد غذایی چندان مناسب نیست. روغن کنجد غنی از اسیدهای چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد که کاربردهای بسیاری در بهبود سلامت افراد دارد.

هر یک چهارم فنجان روغن کنجد حاوی حدود ۶٫۷۵ گرم چربی غیر اشباع، ۷٫۸۴ گرم چربی دارای حلقه‌های اشباع نشده و ۲٫۵۰ گرم چربی اشباع شده است.

خواص روغن کنجد

۱- محافظت از بدن در برابر آسیب‌های سلولی: روغن کنجد سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر سزامول، سزامینول و لیگنان‌ها است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی از تجمع رادیکال‌های آزاد درون سلول‌ها جلوگیری کرده و از بدن در برابر آسیب‌های سلولی محافظت می‌کنند.

۲- دارا بودن خواص ضد التهابی: یکی دیگر از فواید بی‌نظیر این روغن خوراکی، خواص ضد التهابی آن است. مطالعات نشان می‌دهند روغن کنجد تولیدِ نشانگر التهابی نیتریک اکسید را کاهش می‌دهد و از دیر باز برای درمان التهاب، دندان درد و خراشیدگی پوست کاربرد داشته است.

۳- پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی: روغن کنجد برای سلامت قلب نیز خواص فراوانی دارد. تحقیقات نشان داده رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع، برای سلامت قلب بسیار مفیدند. در واقع روغن کنجد ۸۲ درصد اسید چرب غیر اشباع دارد که به پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی کمک می‌کند.

۴- کمک به کاهش کلسترول بد خون (LDL): مطالعات انجام شده روی ۴۸ نفر بزرگسال که روزانه ۴ قاشق غذاخوری روغن کنجد مصرف کرده بودند، نسبت به گروهی که روغن کنجد مصرف نکرده بودند با کاهش میزان LDL خون همراه بود.

۵- مفید برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا: روغن کنجد برای بیماران مبتلا فشار خون نیز مفید است. نتایج مطالعات نشان می‌دهند مصرف روغن کنجد به کاهش پراکسیداسیون لیپیدها و افزایش وضعیت آنتی اکسیدانی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند.

۶- کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت: روغن کنجد برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید است. نتایج حاصل از مطالعات نشان می‌دهند، مصرف روغن کنجد به کنترل طولانی مدت قند خون کمک می‌کند و افرادی که در رژیم غذایی خود از روغن کنجد استفاده می‌کنند، HbA1c و قند خون ناشتای پایین‌تری دارند.

فواید روغن کنجد

۷- پیشگیری از بیماری آرتروز: بیماری آرتروز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های استخوانی می‌باشد که به علت ساییدگی مفاصل، ورم مفاصل و استخوان‌ها و آماس مفصلی‌ استخوان‌ها رخ می‌دهد. بیش از ۱۵ درصد افراد در سنین بزرگسالی دچار این بیماری مفصلی می‌شوند. نتایج حاصل از چندین مطالعه نشان داده روغن کنجد به علت دارا بودن کلسیم، منیزیم و مس می‌تواند به بهبود ورم مفاصل کمک کند.

۸- کاهش استرس اکسیداتیو: هم‌چنین یک مطالعه حیوانی بر روی موش‌ها نشان داد که استفاده از روغن کنجد می‌تواند علائم آرتریت را کاهش دهد و به کاهش نشانگرهای استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

۹- تقویت اعصاب و پیشگیری از افسردگی: روغن کنجد حاوی یک اسید آمینه معروف به نام تیروزین است که مستقیماً با فعالیت سروتونین مرتبط است. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که بر روحیه ما تأثیر می‌گذارد. عدم تعادل آن می‌تواند منجر به افسردگی و استرس شود. به گفته کارشناسان، مصرف غذاهایی که به تولید سروتونین کمک می‌کنند، به ایجاد احساس مثبت در افراد کمک می‌کند و استرس مزمن را از فرد دور می‌کند. روغن کنجد نمونه خوبی از این موادغذایی است و مصرف آن برای تقویت اعصاب و پیشگیری از افسردگی توصیه می‌شود.

۱۰- بهبود زخم‌ها و مکان سوختگی: استفاده موضعی از روغن کنجد برای بهبود زخم‌ها و مکان سوختگی می‌تواند به ترمیم بافت آسیب دیده کمک کند و باعث افزایش ساخت پروتئین کلاژن در محل آسیب دیده شود. از طرف دیگر این روغن سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشد که از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند و یک ضد آفتاب طبیعی برای بدن به حساب می‌آید.

۱۱- کمک به بستن منافذ باز پوستی: روغن کنجد در مقیاس کومدوژنیک دارای درجه متوسط رو به پایین است. این پایگاه روغن‌ها و کره‌های مختلف را از نظر خواص مسدود کنندگی منافذ پوست رتبه بندی می‌کند که مقیاس روغن‌ها از صفر تا پنج متغیر است.

رتبه صفر به این معنی است که یک روغن منافذ پوست را مسدود نمی‌کند، در حالی که رتبه پنج به این معنی است که آن روغن منافذ پوست را مسدود می‌کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط انجمن شیمی‌دانان، روغن کنجد تصفیه شده دارای درجه کمدوژنیک یک و روغن کنجد تصفیه نشده دارای رتبه سه است.

۱۲- تقویت پوست سر و داشتن موهای درخشان: روغن کنجد حاوی ویتامینB، ویتامینE، منیزیم، کلسیم، فسفر و مواد مغذی ضروری است که موها و پوست کف سر را تغذیه می‌کنند. بنابراین ماساژ با روغن کنجد به منظور تقویت پوست سر و داشتن موهای درخشان و مستحکم توصیه می‌شود.

خواص روغن ارده کنجد

روغن کنجد به دو روش متفاوت تولید می‌شود؛ در یک روش مستقیما از کجد روغن آن را می‌گیرند که به این روغن، روغن کنجد می‌گویند ولی در روش دیگر روغن را از ارده کنجد می‌گیرند که به این روغن، روغن ارده کنجد گفته می‌شود. این دو نوع روغن کنجد علاوه بر تفاوت در روش تولید، در میزان عطر و طعم و خواص هم با هم تفاوت دارند. شما می‌توانید برای آشنایی کامل با تفاوت‌های این دو روغن به مقاله “فرق روغن کنجد و روغن ارده کنجد” مراجعه نمایید.

روغن ارده کنجد تقریبا تمامی خواص گفته شده برای روغن کنجد را دارد. به ادعای بسیاری از محققین حوزه طب سنتی و ایرانی که نیاز به مطالعات بیشتری در حوزه بالینی دارد و نتایج آن نیز اثبات نشده‌اند، مصرف خوراکی روغن ارده نسبت به روغن کنجد ارجحیت دارد و مصرف روغن کنجد بیشتر برای استعمال خارجی نظیر بهبود سلامت پوست مؤثر است و مصرف آن به صورت خوراکی به علت وجود پوسته آن، سبب ایجاد کبدچرب در افراد می‌شود.

برای خرید روغن ارده کنجد درکام روی لینک کلیک کنید.

کلام آخر

روغن کنجد و روغن ارده کنجد هر دو دارای خواص تغذیه‌ای فراوانی می‌باشند و با توجه به مطالعاتی که تا به حال انجام شده است، مصرف هر دو آن‌ها توصیه می‌شود و محدودیتی در مصرف هیچ‌کدام وجود ندارد. اما باید دقت کنید هر دو این روغن‌ها نسبت به حرارت بالا حساسند و در دمای بالا ترکیبات سرطان‌زا از آن‌ها آزاد می‌شود (نقطه دود پائینی دارند) پس نباید از آن‌ها در سرخ کردن مواد غذایی استفاده شود اما استفاده از آن‌ها در پخت و پز معمولی و بر روی انواع سالاد بلامانع است.

گاهی ممکن است برخی سودجویان با توجه به ظاهر مشابه روغن ارده و کنجد با روغن مایع، به روغن کنجد یا روغن ارده، روغن‌های گیاهی دیگر که قیمت ارزان‌تری دارند، اضافه کنند. ما هم روغن کنجد و هم روغن ارده کنجد درکام را از باسابقه‌ترین و خوش‌نام‌ترین تولیدکنندگان تهیه می‌کنیم که کیفیت و خلوص روغن‌هایشان ثابت شده است پس از بابت کیفیت و خلوص روغن‌ها خیالتان راحت باشد. ما حتی برای اطمینان بیشتر از خلوص و خام بودن روغن کنجد درکام، آن را برای آزمایش به آزمایشگاه فرستادیم و طی این آزمایش مرغوبیت این روغن ثابت شده است. شما می‌توانید برای خرید روغن کنجد درکام و مشاهده برگه آزمایش این روغن، روی لینک زیر کلیک کنید و این محصول عالی را سفارش دهید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *