خواص گردو برای کبد چرب | آیا گردو برای کبد چرب ضرر دارد؟

گردو و کبد چرب

کبد چرب غیر الکلی شایع‌ترین شکل بیماری مزمن کبدی است. وجود چربی در کبد طبیعی است اما اگر مقدار این چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود. این بیماری در ابتدا علامت خاصی ندارد اما در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف غذایی و سبک زندگی، پیشروی کرده و باعث آسیب‌های بیشتری به کبد می‌شود.

علل ایجاد کبد چرب

علل اصلی بروز بیماری کبد چرب ناشناخته است اما برخی از عوامل از جمله ابتلا به بیماری‌های دیابت، چربی خون، فشار خون، کم کاری تیروئید، چاقی و هم‌چنین نداشتن الگوی تغذیه مناسب و مصرف برخی از داروها می‌توانند سبب ایجاد این بیماری شوند.

روش‌های درمان کبد چرب

تا به حال هیچ درمان خاصی برای این بیماری شناخته نشده است اما اصلاح سبک زندگی، کاهش وزن و پیروی از الگوی غذایی سالم می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کند. مطالعات نشان داده داشتن یک رژیم غذایی سالم که سرشار از فیبر، سبزیجات و حبوبات باشد، مصرف غلات ساده مانند برنج، نان سفید و شیرینی‌ها محدود شده باشد، هم‌چنین کاهش ۵ الی ۱۰ درصدی وزن بدن و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند به پیشگیری و کنترل این بیماری کمک کند.

مصرف برخی از مواد غذایی نیز برای کبد بسیار مفید است و می‌تواند در درمان این بیماری کمک کننده باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گردو، روغن ماهی، آووکادو، روغن زیتون، کلم بروکلی و قهوه اشاره کرد.

خواص گردو برای کبد چرب

۱- غنی از امگا ۳

گردو یکی از آجیل‌های خوشمزه و در عین حال بسیار مقوی برای بدن است. هر ۱۰۰ گرم آن ۶۵۴ کالری دارد و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، امگا ۶، مواد معدنی (کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و روی) و ویتامین‌های E,C,K و B است. بررسی‌ها نشان می‌دهند گردو به علت داشتن اسید لینولنیک بالا یا همان امگا ۳ می‌تواند به کاهش چربی در سلول‌های کبدی کمک کند.

۲- سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی

از طرف دیگر گردو سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر پلی فنول‌ها، اسید الاجیک و ویتامین E می‌باشد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی از سلول‌های کبدی در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و احتمال ایجاد بیماری کبد چرب را در افراد کاهش می‌دهند.

۳- کمک به عملکرد بهتر کبد

در یک بررسی انجام شده بر روی بیماران مبتلا به کبد چرب، افرادی که در رژیم غذاییشان از آجیل‌ها به ویژه گردو استفاده می‌کردند نسبت به سایرین، تست‌های عملکرد کبدی بهتری داشتند و استفاده از گردو در این افراد سبب کاهش استئاتوز کبدی، التهاب لوبولار و افزایش تعداد آدیپونکتین‌ها شده بود.

۴- کنترل چربی خون

مصرف گردو به طور غیر مستقیم نیز می‌تواند در کنترل بیماری کبد چرب نقش داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهند بالا بودن سطح چربی خون به ویژه‌ تری گلیسرید می‌تواند احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد. گردو امگا ۳ بالایی دارد و مصرف منظم آن در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش ۵ درصدی کلسترول تام و کاهش‌ تری گلیسرید و کلسترول LDL شود و به این ترتیب می‌تواند به پیشگیری و کنترل این بیماری کمک کند.

۵- کنترل قند خون

یکی دیگر از خواص بی‌نظیر گردو، کاهش مقاومت به انسولین، بهبود قند خون ناشتا و سه ماهه می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهند دیابت و مقاومت به انسولین، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه مصرف گردو با کنترل بهتر قند خون به پیشگیری از این بیماری کمک می‌کند.

۶- کنترل فشارخون

فشار خون بالا یکی دیگر از بیماری‌هایی است که می‌تواند خطر بیماری کبد چرب را افزایش دهد. مصرف گردو با کمک به کنترل فشار خون سبب پیشگیری و کنترل این بیماری می‌شود.

۷- بهبود استرس و اضطراب

اضطراب و استرس نیز از جمله عواملی هستند که در ابتلا و پیشرفت کبد چرب نقش دارند. مصرف گردو در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب و به این ترتیب کنترل این عارضه کمک کند.

نتیجه: تمامی مطالعات نشان می‌دهند گردو یکی از مواد غذایی سالم و پرخاصیت است که انتخاب و قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه فواید بسیاری دارد و پیشگیری و کنترل کبد چرب نیز یکی از خواص این آجیل مقوی است.

دو نکته مهم در مصرف گردو برای کبد چرب: مصرف بیش از اندازه گردو به علت انرژی فراوان آن، ممکن است سبب افزایش وزن و مشکلات همراه آن شود. هم‌چنین افرادی که با مصرف گردو دچار حساسیت‌های غذایی می‌شوند نیز باید از مصرف آن خودداری کنند.

اکنون که با فواید گردو برای کبد چرب آشنا شدید، با قرار دادن این ماده غذایی مقوی و مفید در رژیم غذاییتان، به حفظ سلامت کبد خود کمک کنید. شما می‌توانید برای خرید انواع گردو تازه و درجه یک مانند مغز گردوی درجه یک، مغز گردو خورشتی و گردو با پوست ایرانی روی لینک زیر کلیک کنید و بعد از مطالعه جزئیات بیشتر در مورد این گردوها، اقدام به خرید گردوی دلخواهتان نمایید.

منابع:

ncbi.nlm.nih.gov

healthline.com

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *