۷ خاصیت خوردن گردو در بارداری

گردو در بارداری

بارداری یکی از شیرین‌ترین و حساس‌ترین دوران‌های زندگی هر مادری به حساب می‌آید و داشتن تغذیه سالم در این دوران، برای مادر و جنین اهمیت بسیار زیادی دارد.

مواد غذایی بسیاری هستند که مصرفشان در دوران بارداری فواید زیادی دارد. یکی از این مواد غذایی مهم گردو می‌باشد. گردو یکی از آجیل‌های مقوی و سرشار از ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و فیبر است که هم برای مادر و هم برای جنین مفید است.

خواص گردو برای زن باردار

در زیر به چند مورد از مهم‌ترین فواید گردو در بارداری اشاره شده است:

۱- بهبود رشد مغز و سیستم عصبی جنین

گردو مقایر بسیار زیادی اسید چرب امگا ۳ دارد. این اسید چرب فعالیت سلول‌های مغزی را تحریک می‌کند و به رشد بهتر سیستم عصبی جنین کمک می‌کند؛ هم‌چنین در تکمیل سیستم بینایی جنین نیز نقش دارد. از طرف دیگر گردو منبع بسیار غنی فولات می‌باشد؛ فولات نیز به رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد کمک می‌کند و احتمال ناهنجاری‌های عصبی را در جنین کاهش می‌دهد.

اگر علاقه دارید در مورد تمامی خواصی که مصرف گردو برای مغز انسان دارد بدانید، مقاله “خواص گردو برای مغز” را بخوانید.

۲- کاهش احتمال ابتلا به فشارخون بارداری

گردو سرشار از اسید آمنیه آل آرژنین است؛ این اسید آمینه به شل شدن عروق خونی کمک کرده، جریان خون را تحریک می‌کند و احتمال فشار خون بالا را کاهش می‌دهد؛ بنابراین مصرف گردو در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون را در مادر کاهش دهد.

۳- ارتقا سیستم ایمنی مادر

از دیگر فواید بی‌نظیر گردو خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. گردو سرشار از تانن‌ها، کینون ها، پلی فنول‌ها، ویتامین E و مس است که از آسیب سلول‌های بدن مادر و جنین توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و سطح ایمنی بدن مادر را نیز افزایش می‌دهد.

۴- کمک به داشتن خواب راحت

بیش از سه چهارم از خانم‌های بارداری در دوران بارداری دچار مشکلات خواب می‌شوند و ممکن است نتوانند به راحتی در طول شب استراحت کنند. عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، استرس و اضطراب، مشکلات گوارشی، بزرگ شدن شکم، احساس درد در پاها می‌تواند سبب بی‌خوابی و یا دیگر مشکلات خواب در مادر شو.

یکی از مواد غذایی که می‌تواند به داشتن خواب راحت در دوران بارداری کمک کند گردو است. در واقع گردو سرشار از ملاتونین است که هورمون تنظیم کننده خواب می‌باشد و مصرف آن در طول بارداری برای داشتن خواب راحت مفید است.

۵- کاهش افسردگی بارداری

وجود اسیدهای چرب فراوان در گردو باعث می‌شود مصرف آن در دوران بارداری از ایجاد افسردگی بارداری جلوگیری کند و به بهبود سلامت روحی و جسمی مادر کمک می‌کند.

۶- پیش‌گیری از اضافه وزن در مادر

گردو سرشار از انرژی، پروتئین، فیبر است و مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند علاوه بر تأمین انرژی، مادر را برای مدت زمان طولانی‌تری سیر نگه دارد و از افزایش وزن اضافی در دوران بارداری جلوگیری نماید.

۷- ارتقا رشد و نمو جنین

گردو هم‌چنین یک منبع بسیار غنی از مس می‌باشد و به این ترتیب می‌تواند به ساخت گلبول‌های قرمز خون، ترمیم بافت‌ها و رشد و نمو جنین کمک کند.

میزان مجاز مصرف گردو در خانم‌های باردار حداکثر ۳۰ گرم در روز است. مصرف بیش از حد گردو در دوران بارداری ممکن است سبب ایجاد عوارضی در مادر و جنین شده و به ایجاد اسهال و کم خونی در مادر، تشدید حساسیت و افزایش احتمال خونریزی در زایمان منجر شود.

اکنون که با خواص خوردن گردو در بارداری آشنا شدید، با قرار دادن این ماده غذایی مقوی و مفید در رژیم غذایی خود، به حفظ سلامتی خود و فرزندتان کمک کنید. شما می‌توانید برای خرید انواع گردو تازه و درجه یک مانند مغز گردوی درجه یک، مغز گردو خورشتی و گردو با پوست ایرانی روی لینک زیر کلیک کنید و بعد از مطالعه جزئیات بیشتر در مورد این گردوها، اقدام به خرید گردوی دلخواهتان نمایید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *