خواص گردو برای کاهش چربی‌های خون

خواص گردو در کاهش چربی خون

اگر سری به مجله تغذیه و سلامتی سایت درکام بزنید، خواهید دید که ما قبلا از برخی خواصی که گردو برای سلامت انسان دارد، صحبت کرده‌ایم؛ در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش گردو در کاهش چربی‌های خون بپردازیم.

انواع چربی خون

۱- کلسترول

کلسترول یک ماده مومی شکل است که در خون یافت می‌شود. جالب است بدانید همه سلول‌های بدن جهت فعالیت نیاز به کلسترول دارند اما اگر مقدار کلسترول بالا برود، از طریق رسوب در رگ‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.

کلسترول از دو منبع اصلی یعنی رژیم غذایی و کبد تأمین می‌شود. ذرات لیپوپروتئین (واسطه‌های گردش چربی‌ها در خون) چگالی‌های مختلفی دارند و به ذرات LDL,HDL و VLDL تقسیم می‌شوند.

HDL اصطلاحاً کلسترول خوب خوانده می‌شود و وظیفه اصلی آن انتقال کلسترول از سلول‌های بدن به داخل کبد است.

LDL که اصطلاحاً کلسترول بد خوانده می‌شود، وظیفه انتقال کلسترول را به داخل سلول‌های بدن بر عهده دارد. وجود هر دو نوع کلسترول برای بدن ضروری است اما بالا رفتن مقدار LDL می‌تواند سبب بروز بیماری‌های قلبی شود.

۲- تری گلیسرید

تری گلیسرید یکی دیگر از چربی‌های موجود در بدن است که نقش‌های بسیار زیادی در بدن دارد و به ذخیره انرژی و عایق بندی سلول‌های بدن کمک می‌کند. بالا رفتن این چربی در خون می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، کبد چرب و… را بالا ببرد.

برخی از عواملی که سبب کاهش یا افزایش چربی‌های خون می‌شوند:

عوامل مختلفی می‌توانند سبب کاهش و یا افزایش کلسترول و تری گلیسرید شوند. مطالعات نشان می‌دهند کم تحرکی، داشتن الگوی غذایی ناسالم، نداشتن فعالیت بدنی، وراثت، مصرف برخی از داروها و برخی از بیماری‌ها می‌توانند سبب افزایش فاکتورهای لیپیدی بد در داخل خون شوند.

داشتن یک الگوی غذایی سالم نقش به سزایی در کاهش چربی‌های بد دارد؛ مصرف برخی از مواد غذایی از جمله حبوبات، آجیل‌ها به ویژه گردو، ماهی، سبزیجات، سویا و… می‌توانند به کاهش چربی خون کمک کنند.

خواص گردو در کاهش چربی خون

گردو سرشار از مواد معدنی، اسیدهای چرب مفید، ویتامین‌ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. مطالعات نشان می‌دهند که گردو می‌تواند به کاهش چربی‌های خون کمک کند.

در یکی از بررسی‌های انجام شده در مورد اثر بخشی گردو درکاهش کلسترول، افراد را به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم کردند؛ افرادی که در گروه مداخله بودند، حدود نیم فنجان گردو به رژیم غذایی روزانه آن‌ها اضافه شد درحالی که گروه کنترل هیچ گردویی مصرف نکردند. نتایج حاصل از این مطالعه پس از دو سال نشان داد افرادی که گردو را به رژیم غذایی خود اضافه کرده بودند، مقدار LDL کمتری داشتند و مقدار کلسترول کل آن‌ها نیز ۸٫۵ میلی گرم کاهش پیدا کرده بود.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گردو، وجود فیبر بالا در آن است. فیبرها به دو شکل محلول و نامحلول وجود دارند؛ تحقیقات نشان داده‌اند فیبرهای محلول با اتصال به کلسترول روده از جذب آن جلوگیری می‌کنند و سبب کاهش چربی خون می‌شوند. هر صد گرم گردو حدود ۷ گرم فیبر دارد که مصرف آن در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به کاهش چربی خون کمک کند.

گردو منبع غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی نیز می‌باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترکیبات فنلی، اسید الاجیک، تانن‌ها، توکفرول و اسید گالیک اشاره کرد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و می‌توانند با کاهش چربی‌های بد خون، نقش زیادی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی داشته باشند.

وجود مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم در داخل گردو، برای کاهش چربی خون بسیار مفید است. برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند کلسیم می‌تواند به کاهش سطح کلسترول تام و LDL خون کمک کند.

مصرف گردو هم‌چنین در پایین آمدن سطح‌ تری گلیسرید خون مؤثر است. مقدار نرمال این لیپید در داخل خون باید زیر ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. در یک بررسی انجام شده بین ۶۱ نفر از بزرگسالان، نتایج نشان دادند افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود از گردو استفاده کرده بودند، مقدار تری گلیسرید خونشان ۲٫۲ میلی گرم در دسی لیتر کاهش پیدا کرده بود.

هم‌چنین در مطالعه‌ای دیگر که ۳۶۵ نفر در آن شرکت داشتند و به مدت ۲۴ هفته به طول انجامید، افراد به دو گروه تقسیم شدند. به گروه هدف به میزان ۱۰ تا ۲۵ درصد از کالری مصرفی روزانه گردو داده شد. در پایان نتایج نشان دادند غلظت کلسترول تام و LDL در گروه مصرف کننده گردو در مقایسه با گروه مقابل به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود.

نتیجه گیری: داشتن تغذیه مناسب از مناسب‌ترین راهکارها جهت پایین آوردن چربی خون است. در بین مواد غذایی مختلف و مغزها، گردو با توجه به وجود اسیدهای چرب ضروری و مفید و ترکیبات مؤثر بسیار نقش مهمی در کنترل چربی خون دارد.

نکته مهم: توجه داشته باشید مصرف گردو در صورت وجود بیماری‌های زمینه‌ای کلیوی و کبدی، حساسیت‌های غذایی و یا اضافه وزن و چاقی ممکن است لازم باشد با محدودیت‌هایی مواجه شود. پس اگر از دسته افرادی هستید که با یکی از این مسائل مواجهید، حتماً قبل از مصرف این گونه موادغذایی با متخصصین تغذیه مشورت کنید.

اگر به دنبال خرید مغز گردوی تازه، باکیفیت و خوشمزه می‌گردید، مغز گردو درجه یک یا مغز گردو خورشتی درکام بهترین گزینه برای شماست. ما برای تهیه این گردوها شخصا به تویسرکان، قطب تولید گردو در ایران سفر کرده و بعد از تست چندین نمونه گردو، بهترین آن‌ها را برای عرضه به شما انتخاب کردیم. برای خرید مغز گردوی درکام و مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد این گردو روی لینک زیر کلیک کنید.

منابع:

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

academic.oup.com

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *