تفاوت گردو ایرانی و خارجی

گردو ایرانی یا خارجی

حتما برایتان پیش آمده که در زمان خرید گردو ندانید گردوی ایرانی بخرید یا خارجی. ممکن است قیمت پایین‌تر و ظاهر زیباتر گردوی خارجی شما را وسوسه کرده باشد که این گردو را بخرید اما واقعا کدام گردو بهتر است؟ این سوالیست که ما در این مقاله پاسخ خواهیم داد پس با ما همره باشید.

فرق گردوی ایرانی و خارجی

زمانی که صحبت از گردو خارجی می‌شود، صرفا یک مدل گردو مدنظر نیست. گردوهای خارجی خودشان انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به گردو چینی، بلغاری، افغانی و آمریکایی اشاره کرد. خود این گردوهای خارجی در برخی خصوصیات با هم متفاوتند ولی در مجموع مهم‌ترین تفاوت‌هایی که گردوهای خارجی با گردوی ایرانی دارند، شامل موارد زیر است:

۱- تفاوت در جنس پوست

همان‌طوری که احتمالا خیلی از شما می‌دانید، گردوها از نظر جنس پوست به دو دسته کلی پوست کاغذی و سوزنی تقسیم می‌شوند. گردو پوست کاغذی به نوعی از گردو گفته می‌شود که پوست آن به راحتی با فشار دست بشکند یا ترک بردارد و مغز آن به راحتی جدا شود. در مقابل گردو سوزنی، پوست ضخیمی دارد، هم سخت‌تر شکسته می‌شود و هم اینکه جدا کردن مغز آن سخت بوده و احتمال خرد شدن آن زیاد است.

معمولا بیشتر گردوهای خارجی از نوع پوست کاغذی هستند و پوستشان به راحتی با فشار دست می‌شکند و جدا می‌شود ولی گردوهای ایرانی حتی اگر از نوع پوست کاغذی باشند، کمی پوستشان ضخیم‌تر بوده و ممکن است به راحتی با دست شکسته نشوند.

۲- تفاوت در رنگ

معمولا رنگ پوست اکثر گردوهای خارجی نسبت به گردوهای ایرانی روشن‌تر است؛ رنگ گردو خارجی مایل به زرد بوده در حالی که رنگ اکثر گردوهای ایرانی قهوه‌ای روشن می‌باشد.

گردو ایرانی
گردو خارجی

۳- تفاوت در اندازه

اکثر گردوهای خارجی نسبت به گردوهای ایرانی هم بزرگ‌تر هستند و هم تقریبا اندازه‌شان یکسان و یک‌دست است. البته این دلیلی بر خوب بودن گردوهای خارجی نیست؛ معمولا دلیل اندازه بزرگ و یک‌دست گردوهای خارجی، دستکاری ژنتیکی است که برای دستیابی به محصول بیشتر روی گردوهای خارجی انجام می‌شود. این در حالیست که گردوهای ایرانی کاملا به شیوه سنتی تولید می‌شوند؛ درست است که در این حالت محصول کمتری به دست می‌آید، ولی کیفیت، طعم و سلامت چنین گردویی قابل مقایسه با گردوهای خارجی نیست.

۴- تفاوت در طعم و میزان چربی

اگر تجربه استفاده از گردوی خارجی را داشته باشید، می‌دانید که این مدل گردو طعم خیلی خاص و خوبی ندارد و تقریبا بدون طعم است ولی گردوهای ایرانی مخصوصا زمانی که تازه باشند، بسیار خوشمزه و لذیذ هستند.

از نظر میزان چربی هم معمولا گردوهای ایرانی از گردوهای خارجی چرب‌تر و بهتر هستند.

۵- تفاوت در قیمت

معمولا قیمت گردوهای ایرانی نسبت به اکثر گردوهای خارجی گران‌تر است؛ درست است که گردوهای خارجی ظاهر زیباتر، روشن‌تر و یک‌دست‌تری دارند ولی از طرفی کیفیت، طعم و میزان چربی گردوهای ایرانی بهتر و بیشتر است و همین‌ها باعث شده که گردوی ایرانی طرفداران بیشتر و قیمت بالاتری داشته باشد.

گردو ایرانی بهتر است یا خارجی؟

در حالت کلی گردوهای ایرانی نسبت به بسیاری از گردوهای خارجی باکیفیت‌تر هستند، طعم لذیذتری دارند، چربی‌شان بیشتر است و به دلیل اینکه به روش سنتی تولید شده‌اند سالم‌تر نیز می‌باشند. درست است که گردوهای خارجی ظاهر بهتر و روشن‌تری دارند ولی چون روی بعضی از آن‌ها دستکاری ژنتیکی انجام شده، خواص کمتری داشته و در برخی موارد ممکن است برای سلامت انسان خطر داشته باشند.

البته همان‌طوری که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، گردوهای خارجی انواع مختلفی دارند و ممکن است یک نمونه گردوی خارجی از نظر کیفیت نزدیک به گردوی ایرانی باشد ولی در مجموع گردوی ایرانی بهتر است.

تشخیص گردوی ایرانی از خارجی

متاسفانه امروزه به دلیل اقبال زیادی که مردم به خرید گردوهای ایرانی دارند و همین‌طور کم بودن گردوی ایرانی خوب و تازه در بازار، برخی از سودجویان گردوی ایرانی و خارجی را مخلوط می‌کنند و آن را با نام گردوی ایرانی و با قیمت بالاتر به مردم می‌فروشند و یا کلا گردوی خارجی را با اسم گردوی ایرانی معرفی می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم گردوهای خارجی انواع مختلفی دارند؛ برخی از آن‌ها مانند گردوی افغانی یا بلغاری تفاوت ظاهری زیادی با گردوی ایرانی دارند و اگر شما کمی با این گردوها آشنایی داشته باشید، به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که آن گردو، گردوی خالص ایرانی است یا خیر. ولی برخی از گردوهای خارجی مانند گردوی چینی شباهت زیادی به گردوهای ایرانی دارند و تشخیص آن به ویژه در حالت مغز شده برای کسی که در این زمینه تجربه ندارد، سخت است.

راه حل چیست؟

بهترین راه خرید از مکان‌های معتبر، مطمئن و اثبات‌شده‌ای است که از قبل بررسی‌های لازم را روی گردو انجام داده‌اند و بعد از اطمینان از کیفیت، مرغوبیت و خالص بودن گردوی ایرانی، آن را به مشتریانشان عرضه کرده‌اند.

ما در درکام قرار است برای نخستین بار در پاییز ۱۴۰۰ محصول گردو را موجود کنیم. ما برای انتخاب این محصول با چند تولیدکننده مختلف ایرانی صحبت و محصولات آن‌ها را تست خواهیم کرد و در نهایت بهترین و باکیفیت‌ترین انواع گردو ایرانی را که به خالص بودن آن مطمئن هستیم، برای شما موجود خواهیم کرد. شما می‌توانید برای خرید مغز گردو درجه یک، مغز گردو خورشتی، گردو با پوست ایرانی و مطالعه جزئیات بیشتر در مورد هر یک از این گردوها، روی لینک زیر کلیک کنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *