فوت و فن دم کردن چای ایرانی دبش

طرز دم کردن چای ایرانی

چای ایرانی یکی از معدود چای‌ها در جهان است که در تولید آن از هیچ رنگ و افزودنی شیمیایی استفاده نمی‌شود. همین باعث می‌شود که بعضی از شما این چای را در مقایسه با چای‌های خارجی بی‌رنگ و بدون عطر و طعم بدانید؛ در حالی که واقعا این‌طور نیست. تمام چیزی که باید بلد باشید، طریقه درست دم کردن چای است. ما در ویدئو زیر به تمام نکاتی که لازم است بدانید تا یک چای ایرانی خوش‌طعم و خوش‌رنگ داشته باشید، اشاره کرده‌ایم.

اگر فرصت کافی برای تماشای ویدئوی بالا ندارید، می‌توانید نکات اصلی و مهم را در زیر بخوانید.

عوامل موثر در بهتر دم کشیدن چای ایرانی

۱- مدت زمان دم کشیدن

مدت زمان دم کشیدن چای به نوع چای بستگی دارد. بعضی از چای‌ها مانند چای شکسته زودتر دم می‌کشند و بعضی دیگر از چای‌ها مانند چای قلم دیرتر آماده می‌شوند. اما در مورد چای سرگل و چای ممتاز که دو مورد از بهترین و باکیفیت‌ترین انواع چای ایرانی هستند، توصیه ما این است که به آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان دهید تا به خوبی دم بکشند؛ البته این زمان براساس سلیقه و ذائقه خودتان می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.

در نظر داشته باشید که این ۱۵ دقیقه یک پیشنهاد است که به نظر ما برای بیشتر افراد مناسب می‌باشد. شما باید چند باری با در نظر گرفتن شرایط مختلف از جمله زمان دم کشیدن، چایتان را دم کنید تا در نهایت به طعم و کیفیت مطلوب و طلایی خود برسید.

۲- میزان چای مورد استفاده

این را بدانید که کمی تغییر در مقدار چای خشکی که به ازای هر لیوان چای در قوری می‌ریزید، در طعم نهایی آن بسیار تاثیرگذار است. پیشنهاد ما یک قاشق چای خوری چای خشک به ازای یک فنجان چای است ولی این باز هم به سلیقه شما بستگی دارد. با چند بار دم کردن چای با مقادیر مختلف چای خشک، در نهایت خواهید فهمید که برای رسیدن به طعم دلخواهتان، چه میزان چای مورد نیاز است.

۳- قوری چینی

جنس قوری در کیفیت چای موثر است؛ بهترین قوری برای دم کردن چای ایرانی، قوری چینی و بعد از آن قوری شیشه‌ای می‌باشد. دم کردن چای در قوری فلزی یا پلاستیکی، چای خوبی به شما نمی‌دهد.

۴- آب خوب و تازه

آبی که برای دم کردن چایتان استفاده می‌کنید، در کیفیت چای دم شده بسیار موثر است. این آب باید تازه، زلال و باکیفیت باشد. آبی که چند بار جوشیده شده و یا کیفیت پایینی داشته باشد و هم‌چنین استفاده از آب معدنی، چای خوبی به شما نمی‌دهد.

در استان گیلان برخی افراد برای دم کردن چای از آب چشمه استفاده می‌کنند و در نتیجه چایشان عطر و طعم بی‌نظیری پیدا می‌کند. از آن جایی که احتمالا شما به چنین آبی دسترسی ندارید، پیشنهاد ما به شما این است که از آب لوله کشی که به خوبی تصفیه شده، برای تهیه چای استفاده نمایید.

علاوه بر ۴ موردی که پیش از این به آن اشاره کردیم، رعایت نکات زیر نیز می‌تواند در کیفیت چای موثر باشد:

  • بهتر است برای دم کردن چای، به جای استفاده از چای ساز کنارهمی از کتری، قوری و یا چای ساز روهمی استفاده کنید. اینکه چای در قوری و تحت حرارت غیرمستقیم بخار آب دم بکشد، در کیفیت آن موثر است.
  • بهتر است قبل از دم کردن چای خشک، آن را با آب سرد آبکشی نمایید. این کار باعث می‌شود که چایتان در نهایت کمی خوش‌رنگ‌تر شود.
  • بهتر است قبل از اضافه کردن آب جوش به قوری، چای خشک را به مدت ۳-۲ دقیقه روی کتری بگذارید تا حرارت ببیند و کمی گرم شود.
  • بعد از به جوش آمدن آب، ۳-۲ دقیقه صبر کنید تا کمی دمای آب کمتر شود و سپس آن را به قوری چای اضافه کنید.
  • بهتر است بعد از دم کشیدن چای تفاله‌ها را از قوری خارج کنید. 
  • بعد از ریختن آب جوش در قوری کمی آن را تکان دهید تا چای‌ها روی آب نمانند.

در آخر باز هم تاکید می‌کنیم که دم کردن چای ایرانی یک نسخه واحد ندارد. ممکن است یک نفر طعم چایی که فقط ۳ دقیقه دم کشیده است را دوست داشته باشد و یک نفر دیگر چایی که ۲۵ دقیقه دم کشیده است. ما بر اساس تجربه زمان ۱۵ دقیقه را به شما توصیه می‌کنیم.

راستی چای ایرانی برخلاف اکثر چای‌های خارجی اسانس و عطر افزودنی ندارد ولی شما می‌توانید با اضافه کردن یک طعم دهنده طبیعی مثل هل، دارچین یا گل محمدی  به آن، از طعم و عطرش لذت ببرید. امیدواریم این متن راهنمای خوبی برای شما بوده باشد. خوش حال می‌شویم در قسمت دیدگاه‌ها تجربیات خود را از دم کردن چای ایرانی برای ما بنویسید تا ما و بقیه خواننده‌ها از آن استفاده کنیم.

*برای خرید چای ایرانی درجه یک روی باکس زیر کلیک کنید و چای دلخواه خود را سفارش دهید. سپس آن را با توجه به نکات گفته شده در مقاله دم کنید تا شما هم از طعم اصیل چای ایرانی بهره مند شوید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

10 thoughts on “فوت و فن دم کردن چای ایرانی دبش

    • درکام says:

      ممنون از شما که نظرتون رو برامون نوشتین، نوش جانتون، خوشحالیم که راضی هستین 🙂

  1. قربان علی says:

    سلام.من چای سرگل خریدم.خیلی عالی وبرای سلامتی بدن خوبه.چون اصل چاییه.
    خوممنونمدرکامش طعم وخوش رنگ.کمک به هضم غذاس

    • درکام says:

      سلام، ممنون که وقت گذاشتین و نظرتون رو برامون نوشتین، نوش جانتون، خیلی خوشحالیم که از چای سرگل راضی بودین 🙂

  2. داود کیوان زاد says:

    درود من همه موارد رو میدانستم غیر از

    ۱- حرارت چای خشک و شسته شده در قوری قبل ازافزودن آب

    ۲- تامل ۳-۲ دقیقه قبل از اضافه کردن مستقیم آب جوش به قوری حاوی چای خشک

  3. فاطمه says:

    عالی بود درکام ممنون 👌👌
    چای شما حرف نداره و مهم تر از اون مسئولیت پذیری و پشتیبانی شما که همیشه همراه هستین. موفق باشین

    • درکام says:

      خیلی خوشحالیم که مقاله رو دوست داشتین، ممنون از لطفتون و ممنون که نظرتون رو برامون نوشتین 🙂

  4. یحیی شاهد says:

    ممنون از راهنمائی های مفیدی که کردید و مطمئنم خیلی ها از آن بی اطلاع هستند.

    • درکام says:

      ممنون که نظرتون رو برامون نوشتین، خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *