طریقه شکستن گردو | چگونه مغز گردو را سالم جدا کنیم؟

نحوه مغز کردن گردو

برای بسیاری از افراد که تمایل به خرید و استفاده از گردو با پوست دارند، این دغدغه و سوال اساسی وجود دارد که “چطور می‌شود گردو را شکست که هم کم‌ترین آسیب به مغز آن وارد شود و هم مغز گردو به راحتی از پوستش جدا شود؟”. این مقاله را تا انتها بخوانید تا با بهترین روش‌ها برای مغز کردن گردو آشنا شوید.

مغز کردن گردو تازه

معمولا هر چه گردو تازه‌تر باشد، جدا کردن پوست آن ساده‌تر است. وقتی گردو از درخت چیده می‌شود، دارای یک پوست سبز در اطرافش می‌باشد. این پوست سبز رنگ باید نهایتا یک هفته بعد از چیده شدن گردو، به کمک یکی از روش‌هایی که در مقاله “جدا کردن پوست سبز گردو تازه” وجود دارد، از گردو جدا شود.

بعد از جدا کردن پوست سبز گردو، اگر گردو را در همین مرحله و قبل از خشک کردن آن بشکنید، مغز آن به راحتی جدا می‌شود. برای شکستن گردو در این مرحله می‌توانید از گردوشکن استفاده کنید و یا با استفاده از سنگ یا هر ابزار مشابه دیگری، ضربه‌ای به سر تیز گردو وارد کرده و مغز آن را به آسانی جدا نمایید. هم‌چنین برای مغز کردن گردو تازه، می‌توانید از چاقو هم استفاده کنید؛ به این ترتیب که باید سر تیز چاقو را در انتهای گردو یعنی درست نقطه مقابل سر تیز گردو، قرار دهید و طوری به چاقو فشار وارد کنید که گردو از وسط به دو نیمه تقسیم شود؛ اکنون می‌توانید مغز گردو را کاملا سالم خارج نمایید.

بعد از مغز کردن گردو، حتما مغز گردوها را با روشی که در مقاله “روش خشك كردن گردو تازه” توضیح داده شده، خشک کنید. در غیر این صورت گردوها در مدت کوتاهی کیفیت خود را از دست داده و خراب می‌شوند.

در مورد گردوی تازه این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر بعد از کندن پوست سبز گردو، ابتدا گردو را خشک کرده و سپس آن را بشکنید، مغز گردو درشت‌تر و روشن‌تر می‌ماند.

زمانی که گردو، تازه خشک شده باشد، هم‌چنان جدا کردن مغز آن ساده است. برای اینکار کافیست ابتدا گردو با پوست را خشک کرده و سپس به کمک ابزارهایی مانند گردوشکن، سنگ، چاقو و … آن را شکسته و سپس مغز گردو را جدا کنید.

شکستن گردو

مغز کردن گردو خشک

هر چه از زمان چیدن و خشک کردن گردو فاصله می‌گیریم، جدا کردن مغز گردو از پوست آن خصوصا اگر آن گردو از نوع گردو سوزنی باشد، سخت‌تر شده و احتمال خرد شدن مغز گردو طی فرآیند شکستن، افزایش می‌یابد.

برای اینکه بتوانید گردو را به صورت سالم (تک پر یا دوپر) از پوستش جدا کنید، لازم است که ابتدا آن‌ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید. با این کار پوست گردو نرم شده و راحت‌تر از مغز آن جدا می‌شود. بعد از گذشت این ۲۴ ساعت، مغز گردو را با یکی از دو روش زیر از پوستش خارج کنید:

۱- استفاده از گردوشکن: گردو را از جهات مختلف درون گردوشکن قرار دهید و هر بار به آن فشار اندکی وارد نمایید. با این کار، پوست گردو از نقاط مختلف می‌شکند و جدا کردن مغز آن به آسانی صورت می‌گیرد.

۲- استفاده از چکش یا سنگ: در این روش ابتدا به وسیله یک چکش یا سنگ، روی خط میانی گردو به آرامی ضربه بزنید تا شکاف وسط گردو باز شود؛ سپس آن را به راحتی با دست جدا کنید. اگر هم‌چنان پوست گردو به مغز آن چسبیده بود، یک چاقو را از کنار مغز گردو به پشت آن فرستاده و آن را شل کنید تا دربیاید.

نکته: دقت داشته باشید که خیس کردن گردو ممکن است کمی طعم و رنگ آن را تغییر دهد ولی در عوض مغز آن راحت‌تر جدا می‌شود.

شما می‌توانید گردوها را به جای آب معمولی، به مدت ۴ الی ۵ ساعت در آب نمک خیس کنید و سپس پوست آن‌ها را با یکی از روش‌های بالا درآورید. با این کار هم احتمال خرد شدن مغز گردو کاهش می‌یابد و هم مغز گردوی شما خوش‌طعم‌تر و خوشرنگ‌تر خواهد شد.

بعد از شکستن گردو، حتما مغز گردوها را در شرایط مناسبی نگهداری کنید تا با گذشت زمان تازگی و کیفیت آن حفظ شود. برای آشنایی با نکات مهم در این زمینه، حتما مقاله “نگهداری مغز گردو” را بخوانید.

اگر زمان کافی یا حوصله مغز کردن گردو با پوست را ندارید، می‌توانید به جای آن مستقیما مغز گردو را خریداری کنید. ما در درکام انواع مغز گردو شامل مغز گردو درجه یک و مغز گردو خورشتی داریم و شما می‌توانید متناسب با نیاز و سلیقه خود، هر کدام را که دوست داشتید، خریداری نمایید.

تمامی گردوهای درکام خوشمزه، باکیفیت و محصول شهرستان تویسرکان هستند. درست است که این گردو در مهر ۱۴۰۰ برداشت شده ولی باغداری که ما این گردو را از ایشان تهیه کردیم، برای اینکه گردوها تازگی و کیفیت خود را حفظ کنند، این گردوها را دقیقا قبل از اینکه برای ما بفرستند، مغز کرده‌اند. پس از تازگی و کیفیت این مغز گردوها خیالتان راحت باشد. برای خرید گردو درجه یک، روی لینک زیر کلیک کنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *