چای سرگل چیست؟|فرق چای سرگل و ممتاز

چای سرگل چیست

اگر شما طرفدار چای ایرانی باشید، حتما نام چای سرگل یا چای ممتاز را زیاد شنیده‌اید. این دو چای به عنوان بهترین و باکیفیت‌ترین چای‌های ایرانی شناخته می‌شوند و از میان سایر چای‌های ایرانی محبوب‌تر و پرطرفدارترند. از آن‌جایی که خیلی‌ها به صورت دقیق با این دو نوع چای آشنایی ندارند و تفاوت آن‌ها را نمی‌دانند، ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به طور کامل این دو چای را معرفی کرده و به بررسی تفاوت‌های موجود میان آن‌ها بپردازیم.

چای سرگل چیست؟

چای سرگل را که برخی کارخانه‌ها آن را با نام‌های وزین، زرین یا چای ساچمه‌ای نیز عرضه می‌کنند، همه به مرغوبیت و کیفیت عالی آن می‌شناسند و طرفداران خاص و پروپاقرص خود را دارد. این چای از لطیف‌ترین قسمت بوته چای یعنی غنچه و برگ‌های بالای آن به دست می‌آید و به خاطر لطافتی که دارد، برخلاف برگ‌های پایین‌تر بوته چای که طی فرآیند تولید می‌شکنند، حالت پیچشی به خود می‌گیرد. چای سرگل دارای طعم تلخ و گس و عطر فوق العاده‌ای بوده و هم‌چنین بسیار خوش‌رنگ است. 

صرفا بودن نام سرگل روی یک چای به معنی با کیفیت بودن آن نیست و حتی دیده شده که برخی چای‌های باکیفیت پایین‌تر مانند چای شکسته را به اسم چای سرگل به فروش می‌رسانند!

برای خرید چای سرگل مرغوب، برگ‌های آن را از نزدیک مشاهده کنید تا ببینید آیا بیشتر چای از برگ‌های پیچ خورده تشکیل شده یا برگ‌های آن شکسته هستند. هرچه برگ‌های شکسته کمتر از برگ‌های کوچک و پیج‌ خورده باشند، کیفیت چای سرگل بهتر است. چای سرگل درکام را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.

چای سرگل بهاره، تابستانه و پاییزه | کدام یک بهتر است؟

متناسب با اینکه چای سرگل در چه فصلی از سال برداشت شده باشد، در یکی از سه دسته چای بهاره، تابستانه یا پاییزه قرار می‌گیرد. اگر چای سرگل در اواسط اردیبهشت برداشت و تولید شود، به آن چای سرگل بهاره یا چین اول گفته می‌شود. بعد از برداشت چای سرگل بهاره، برگ‌ سبز چای مجدد رشد می‌کند و در اوایل تیر ماه، دومین برداشت چای انجام می‌شود؛ به چای سرگل تولید شده در این زمان، چای سرگل پاییزه گفته می‌شود. در نهایت هم برداشت سوم در شهریور و مهر انجام می‌شود و به چای تولید شده، چای سرگل پاییزه می‌گویند.

در بین این ۳ دسته مختلف، چای سرگل بهاره از کیفیت و عطر و طعم بهتری برخوردار است اما چای سرگل تابستانه و پاییزه نیز کیفیت مناسبی دارند و هر فرد با توجه به ذائقه خود ممکن است هر یک از این ۳ نوع چای سرگل را ترجیح دهد.

چای سرگل چیست؟

چای ممتاز چیست؟

چای ممتاز از نظر کیفیت و مرغوبیت، در رده دوم از بین انواع چای ایرانی قرار می‌گیرد. این چای به نسبت چای سرگل دارای اندازه کمی بزرگتر، طعم ملایم‌تر و تلخی کمتر می‌باشد ولی هم‌چنان دارای پیچیدگی در برگ‌ها و اندازه کوچک است. ضمنا قیمت چای ممتاز ایرانی از چای سرگل کمتر است؛ بنابراین با توجه به اینکه این چای هم کیفیت خوبی دارد و هم قیمت آن مناسب است، پرمصرف‌ترین چای ایرانی محسوب می‌شود. چای ممتاز درکام را از اینجا می‌توانید تهیه کنید.

فرق چای سرگل و ممتاز

معمولاً به چایی که بیشتر از غنچه‌های بوته چای به دست می‌آید، چای سرگل گفته شده و وقتی کمی چای شکسته و برگ‌های درشت‌تر نیز با برگ‌های پیچیده و ریز همراه باشد، به آن چای ممتاز می‌گویند. هر چند این نام‌گذاری‌ها نیز استاندارد یکسانی ندارند و ممکن است یک کارخانه، چای ممتاز را به اسم چای سرگل عرضه کند.

فرق چای سرگل و ممتاز 2

چای سرگل چای مرغوب‌تری است، طعم گس و تلخ‌تری دارد و عطر آن نیز بیشتر است. چای ممتاز نسبت به چای سرگل گسی کمتر و طعم ملایم‌تری دارد، قیمت آن نیز از چای سرگل کمتر است.

پس اگر شما به دنبال یک چای همه‌چیز تمام و عالی هستید، پیشنهاد ما به شما چای سرگل است ولی اگر طعم و عطر خیلی گس و تلخ را دوست ندارید و یا قیمت چای سرگل به نظرتان زیاد است، چای ممتاز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

شما کدام یک از این چای‌ها را بیشتر دوست دارید؟ خوش‌حال می‌شویم نظرتان را زیر این پست با ما در میان بگذارید.

چای سرگل و ممتاز خوب از کجا بخریم؟

به دلیل طرفداران زیادی که چای سرگل و ممتاز دارند، گاهی برخی از فروشندگان برای کسب سود بیشتر، از عدم آگاهی مردم سو استفاده می‌کنند و چای‌های با کیفیت پایین‌تر را با نام چای سرگل می‌فروشند و یا چای‌های کهنه‌تر و کیفیت پایین را با چای سرگل و ممتاز مخلوط می‌کنند و آن را با همان قیمت بالا و به اسم چای سرگل یا ممتاز بهاره به بازار عرضه می‌کنند. برای اینکه از چنین تقلباتی در امان بمانید و مطمئن باشید چایتان مرغوب و خالص است، راهش این است که از فروشگاه‌های معتبر و اثبات شده خرید کنید.

ما برای انتخاب چای سرگل و ممتاز درکام، به چند نمونه از بهترین کارخانه‌های چای شمال کشور سر زدیم و بعد از تست چند نمونه از چای‌ها، بهترین چای سرگل و ممتاز را برای عرضه به شما انتخاب کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه خرید این دو چای و مشاهده نظرات مشتریان ما، خودتان متوجه مرغوبیت این چای‌ها شوید.

چای سرگل یا چای ممتاز؟

اگر دوست دارید طعم و عطر عالی این دو چای را امتحان کنید و تجربه‌ای لذت‌بخش و ماندگار برای خود خلق کنید، کافیست روی دکمه زیر کلیک کرده و چای موردنظر خود را سفارش دهید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *