خواص عسل برای معده

خواص عسل برای معده

مشکلات و بیماری‌های معده یکی از شایع‌ترین نوع بیماری‌ها در جهان هستند؛ از میان این بیماری‌ها، رفلاکس و زخم معده از بقیه شایع‌ترند و هر روز بر تعداد افراد مبتلا به این بیماری‌ها افزوده می‌شود. ما در این مقاله در مورد این دو بیماری و اینکه چرا عسل طبیعی برای درمان این بیماری‌ها موثر است، توضیح خواهیم داد.

رفلاکس معده چیست و عسل طبیعی چه تاثیری روی آن دارد؟

به برگشت اسید معده به مری، «رفلاکس معده به مری» گفته می‌شود که حالت مزمن رفلاکس اسیدی معده است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنگتر (sphincter، عضله تنگ‌کننده) تحتانی مری ضعیف شده و یا آسیب جدی دیده باشد. وظیفه اسفنگتر تحتانی مری جلوگیری از حرکتِ رو به بالای غذا از معده به مری است. علائم رفلاکس به‌دلیلِ افزایش یا کاهش غیرطبیعی حجم اسید معده ظاهر می‌شوند و با اصلاح عادات غذایی، تا حدی قابل‌کنترل خواهند بود.

محققان دریافته‌اند که مصرف برخی مواد غذایی مانند زنجبیل، زردچوبه، عسل، برخی میوه‌ها و سفیده تخم مرغ ممکن است در کاهش و بهبود علائم رفلاکس نقش داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مواد غذایی که در کاهش ابتلا به رفلاکس معده نقش دارد، عسل طبیعی می‌باشد.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف عسل با توجه با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، می‌تواند از سلول‌های دستگاه گوارش در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند و احتمال ابتلا به رفلاکس معده را کاهش دهد.

از طرف دیگر بافت غلیظ و کشسانی که عسل دارد، به سلول‌های مخاطی مری می‌چسبد و از آسیب اسید معده به مری جلوگیری می‌کند. در مطالعه‌ای که در کشور انگلستان انجام شد نتایج نشان دادند مصرف یک قاشق چای‌خوری عسل می‌تواند علائم رفلاکس را بهبود دهد.

تاثیر عسل طبیعی بر زخم معده

زخم‌های دستگاه گوارش یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌های معده می‌باشد. این زخم‌های دردناک ممکن است معده یا روده باریک را تحت تأثیر قرار دهند و معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که لایه مخاطی که از معده در برابر مایعات گوارشی محافظت می‌کند، کاهش یابد. در نتیجه اسیدهای گوارشی بافت پوششی معده را از بین برده و زخم ایجاد می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که عسل طبیعی از اتصال میکرو ارگانیسم‌ها به سلول‌های اپیتلیال معده، که یکی از اولین عوامل ایجاد کننده زخم معده هستند، جلوگیری می‌کند بنابراین نقش محافظت کننده در برابر این بیماری دارد. هم‌چنین عسل طبیعی باعث کاهش رشد ضایعات زخم‌ها در داخل معده شده و به این ترتیب می‌توان در درمان زخم‌های معده از آن استفاده کرد.

علت مفیدبودن عسل طبیعی برای دستگاه گوارش

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های عسل که آن را به یک ماده مفید برای دستگاه گوارش تبدیل کرده است، وجود آنزیم‌های هضمی موجود در آن می‌باشد. این آنزیم‌ها مانند یک کاتالیزور عمل کرده و به هضم مواد غذایی کمک می‌کنند.

نقش عسل در درمان اسهال و یبوست

از دیگر بیماری‌های رایج دستگاه گوارش می‌توان به اسهال و یبوست اشاره کرد که می‌خواهیم به بررسی نقش عسل در درمان این بیماری‌ها بپردازیم:

یبوست یکی از اختلالات رایج دستگاه گوارش است که تقریباً همه انسان‌ها در طول زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند. اگر شما هم به مقدار زیاد به این عارضه دچار می‌شوید، بهتر است عسل را از یاد نبرید. بررسی‌ها در مدل‌های حیوانی نشان داده‌اند که عسل با افزایش آب مدفوع و بهبود حرکات دستگاه گوارش از یبوست جلوگیری می‌کند.

شاید برایتان تعجب آور باشد اما عسل می‌تواند در درمان اسهال نیز مؤثر باشد. عسل خواص ضد میکروبی و باکتریایی قوی دارد و بنابراین مصرف عسل می‌تواند باعث از بین رفتن میکروب‌ها و باکتری‌های مؤثر در ایجاد اسهال شود. مصرف آب عسل بعد از اسهال، به جبران مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته در طی این بیماری کمک می‌کند.

نتیجه‌

با توجه به مطالعات انجام شده و خواص عسل طبیعی، به نظر می‌رسد که استفاده از عسل در کنار سایر روش‌های درمانی و با مشورت پزشک معالج یک راه طبیعی برای جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش می‌باشد.

دقت داشته باشید که عسل زمانی می‌تواند خواص گفته شده در بالا را داشته باشد که کاملا اصل و حرارت ندیده باشد. ما در درکام انواع عسل خام و طبیعی را به همراه برگه آزمایش به فروش می‌رسانیم. برای خرید عسل طبیعی، مشاهده قیمت و جزئیات بیش‌تر روی لینک زیر کلیک کنید:

منابع:

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

healthline.com

در انبار موجود نمی باشد
۱۱۰,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم و عطر بسیار خوب
منطقه برداشت: کازرون
میزان ساکاروز: ۵.۹۸ درصد
میزان پرولین: ۷۳۵
رنگ: قرمز تیره
غلظت: متوسط رو به غلیظ
وزن خالص: ۴۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای کیانوش شریفی
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

در انبار موجود نمی باشد
۱۶۵,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم و عطر خاص بهارنارنج
منطقه برداشت: ساری
میزان ساکاروز: ۲.۰۵ درصد
رنگ: زرد روشن
غلظت: روان و رقیق
وزن خالص: ۹۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای علی سلیمان‌زاده
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

در انبار موجود نمی باشد
۲۳۰,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم خاص با ته مزه کمی تند
منطقه برداشت: همدان
میزان ساکاروز: ۲.۸۳ درصد
میزان پرولین: ۵۲۵
رنگ: قرمز تیره
غلظت: متوسط
وزن خالص: ۹۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای علی سلیمان‌زاده
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *