دستور پخت شله زرد

دستور پخت شله زرد

شله زرد عضو جدایی‌ناپذیر سفره‌های افطار و نذری‌های محرم است. حتما شما هم بعضی وقتها نیت کرده‌اید شله زرد نذری درست کنید یا برای مهمانی افطار برای ۱۰، ۱۵ نفر یا حتی تعداد بیشتری مهمان شله زرد بپزید. پس با ما همراه باشید تا به سادگی طرز تهيه شله زرد را برای هر تعدادی که بخواهید یاد بگیرید.

مواد مورد نیاز پخت شله زرد برای ۱۰ نفر:

برنج
۲ لیوان
شکر ۳ لیوان
گلاب ۱/۲ لیوان
کره ۵۰ گرم
زعفران سائیده
۱ قاشق چایخوری
خلال بادام

۱/۲ لیوان

هل

۳ یا ۴ عدد یا ۱/۲ قاشق چایخوری سائیده شده

دارچین

به مقدار دلخواه، برای تزئین

بهتر است تا برنج را از شب قبل چند بار بشویید و بگذارید با ۳ پیمانه آب تا صبح خیس بخورد. البته اگر هم وقت خیس کردن برنج را نداشتید مسئله‌ای نیست.

در ابتدای کار، ۸ لیوان آب را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس برنج را اضافه کرده و هم بزنید تا بجوشد. کف روی آن را با کفگیر بردارید و مرتب برنج را به هم بزنید تا ته نگیرد. شعله را ملایم کنید تا برنج بپزد.
حدود نيم تا يك ساعت ممكن است طول بكشد تا برنج له شود. حالانوبت شكر است و ابتدا ۲ لیوان از شکر را اضافه کنید. پس از اضافه کردن شکر باید مرتب شله زرد را هم بزنید چون شله زرد معمولاً زود ته می‌گیرد، اگر آب آن کشیده شده و سفت شده است می‌توانید کمی آب جوش اضافه کنید. بعد از چند دقیقه از شله زرد بچشید و در صورتیکه از نظر خودتان شیرینی آن کم بود، لیوان سوم شکر را نیز اضافه کنید.
زعفران سائیده را با دو یا سه قاشق آب جوش دم کنید و آن را به بقیه مواد اضافه کنید.
پس از اینکه شکر حل شد گلاب و هل صاف شده و خلال بادام را به شله زرد اضافه نمایید. خوب هم بزنید تا غلیظ شود.
در پایان کره را اضافه کنید و هم بزنید تا ذوب شود. شعله را کاملاً کم کنید و ۲۰ دقیقه درب قابلمه را بگذارید.
نوش جان😊🌸

فوت کوزه‌گری اول : من دانه‌های هل را از پوستشان خارج کرده و با كمی آب جوش دم می‌كنم و صاف كرده هل را به شله زرد اضافه می‌كنم تا رنگ شله زرد را خراب نکند. می‌توانید به جای اینکار از هل ساییده شده یا عرق هل استفاده کنید.

فوت کوزه‌گری دوم : برای تهیه شله زرد برای ۱۵ نفر، مواد فوق را ۱٫۵ برابر کنید. برای پخت شله زرد برای ۲۰ نفر مواد جدول بالا را ۲ برابر کنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *