طرز تهیه روغن گردو در منزل

روغن گردو

روغن گردو یکی از سالم‌ترین و مفیدترین روغن‌های گیاهی است که هم می‌توان از آن به عنوان یک چاشنی خوشمزه در تهیه بسیاری از غذاها استفاده کرد و هم می‌توان آن را به دلیل ترکیبات مغذی که دارد (امگا ۳، ویتامین‌های محلول در چربی، ویتامین E و ویتامین K)، برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر آن به کار برد. به دلیل محدود بودن تولید روغن گردو اصل و خالص، معمولا قیمت این روغن در بازار گران است اما شما به راحتی می‌توانید با روشی ساده این روغن را در منزل تهیه کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

مراحل تهیه روغن گردو در خانه

۱- جدا کردن مغز گردوها

معمولا از هر ۲ کیلوگرم گردو تازه، حدود ۵۰۰-۴۰۰ میلی لیتر روغن گردو به دست می‌آید. متناسب با اینکه چه مقدار روغن گردو می‌خواهید، به میزان مناسب گردو با پوست تهیه کنید؛ سپس به روش دلخواه مثلا استفاده از یک گردوشکن، مغز گردوها را جدا کنید.

نکته ۱: با توجه به اینکه گردوی تازه روغن بیشتری دارد، سعی کنید برای تهیه روغن گردو حتما از گردو تازه استفاده نمایید.

نکته ۲: نگران خرد شدن مغز گردو در زمان شکستن گردوها نباشید؛ زیرا در مرحله بعد قرار است کل مغزها له شوند.

۲- آسیاب کردن مغز گردوها

بعد از جدا کردن مغز گردوها، نوبت به آسیاب کردن آن‌ها می‌رسد. برای این کار هر بار حدود ۱ لیوان از گردوها را درون غذاساز، چرخ گوشت یا هر وسیله مشابه دیگری که در اختیار دارید، بریزید. سپس دستگاه را به مدت ۲ دقیقه روشن کنید تا فرآیند خرد شدن مغز گردوها آغاز شود و بعد از این ۲ دقیقه، آن را خاموش کنید؛ این کار (روشن کردن دستگاه برای دو دقیقه و بعد خاموش کردن آن) را آنقدر تکرار کنید تا همه مغز گردوها به صورت یکدست خرد شوند و به قوام خاصی برسند.

نکته ۱: قبل از آسیاب کردن گردوها، مطمئن شوید که مغز گردوها و تیغه‌ غذاساز، چرخ گوشت یا هر ابزار دیگری که از آن برای خرد کردن گردو استفاده می‌کنید، دمای پایینی دارند؛ زیرا سرد بودن این موارد از گرم شدن بیش از حد و خمیر شدن گردوها جلوگیری می‌کند.

نکته ۲: از ریختن بیش از حد گردو در غذاساز جلوگیری کنید؛ زیرا پر کردن بیش از حد دستگاه هم زمان لازم برای خرد شدن را افزایش می‌دهد و هم در نهایت گردوها به صورت یکدست آسیاب نمی‌شوند.

نکته ۳: سعی کنید حتما دستگاه را هر دو دقیقه یکبار، خاموش کنید و اندکی به مواد استراحت دهید در غیر این صورت روغن گردو زودتر از موعد آزاد شده و فایده‌ای ندارد.

۳- پختن گردوی آسیاب شده

بعد از اینکه همه مغز گردوها را خرد کردید، زمان پختن آن‌ها فرامی‌رسد. مغز گردوی آسیاب شده را درون یک قابلمه با اندازه مناسب بریزید و به آن آب اضافه کنید؛ میزان آب باید به حدی باشد که به خوبی روی مغز گردوها را بپوشاند. سپس گردو و آب را به خوبی با هم مخلوط کرده و اجازه دهید حدود ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد تا آب آن به طور کامل بخار شود.

نکته: در مدت زمانی که گردو روی حرارت قرار دارد، باید آن را برای جلوگیری از ته گرفتن و سوختن، به صورت مداوم هم بزنید.

۴- پرس کردن گردوی پخته شده و گرفتن روغن آن

بعد از اینکه آب درون قابلمه به صورت کامل تبخیر شد، می‌توانید از طریق پرس کردن یا فشردن گردو، روغن آن را به دست آورید. اگر غذاساز شما قابلیت پرس کردن دارد و یا دستگاه مخصوصی برای این کار دارید، می‌توانید از طریق پرس کردن گردوی پخته شده، روغن آن را بگیرید. اگر دستگاه مخصوصی برای این کار ندارید، باید به کمک یک ابزار مناسب یا فشردن گردو پخته شده با دست، آنقدر مواد را تحت فشار قرار دهید تا روغن آن‌ جدا شود.

۵- صاف کردن روغن گردو

بعد از پرس کردن گردو پخته شده، باید برای از بین بردن ناخالصی روغن گردو، آن را از یک صافی پارچه‌ای عبور دهید. برای این کار ابتدا صافی پارچه‌ای را با آب سرد به خوبی بشویید تا آلودگی احتمالی آن برطرف شود. سپس صافی را داخل یک آبکش پهن کنید تا فرآیند فیلتر کردن روغن، راحت‌تر انجام شود. در انتها هم روغن گردو را از صافی عبور دهید، آن را درون یک ظرف مناسب بریزید و در مکان خشک و خنک مانند یخچال نگهداری کنید.

نکته ۱: بهترین ظرف برای نگهداری روغن گردو، بطری شیشه‌ای تیره رنگ است تا روغن را از آسیب گرما و نور خورشید حفظ کند.

نکته ۲: به منظور حفظ طولانی‌مدت تازگی و عطر و طعم بی‌نظیر روغن گردو، حتما بعد از هر بار استفاده، درب ظرف را محکم ببندید.

ما در درکام انواع گردو شامل مغز گردو درجه یک و مغز گردو خورشتی را داریم؛ ما برای تامین محصول گردو، در اوایل مهر ماه ۱۴۰۰ شخصا به شهرستان تویسرکان که به داشتن گردوهای باکیفیت و خوشمزه مشهور است، سفر کردیم. در این سفر با باغدارهای مختلف دیدار کرده و از گردوهایشان تست کردیم؛ در نهایت از میان تمامی این گردوها، گردویی را که از نظرمان دارای کیفیت بیشتر، چربی بالاتر و همین‌طور طعم بهتر بود، برای عرضه به شما انتخاب نمودیم.

درست است که این گردو در مهر ۱۴۰۰ برداشت شده ولی باغداری که ما این گردو را از ایشان تهیه کردیم، برای اینکه گردوها تازگی و کیفیت خود را حفظ کنند، این گردوها را دقیقا قبل از اینکه برای ما بفرستند، مغز کرده‌اند. پس از تازگی و کیفیت این مغز گردوها خیالتان راحت باشد. شما می‌توانید با خیال راحت مغز گردو تازه درکام را تهیه کرده و از آن برای تولید روغن گردو استفاده نمایید؛ با این کار دیگر نیازی نیست مرحله اول یا همان شکستن گردوها را خودتان انجام دهید. برای خرید مغز گردو درجه یک روی لینک زیر کلیک کنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *