روغن حیوانی چگونه تهیه می‌شود؟

طرز تهیه روغن حیوانی :

روغن حیوانی که به اسم روغن زرد نیز شناخته شده است، از شیر گاو و گوسفند تهیه می‌شود پس اولین مرحله تولید روغن حیوانی، دوشیدن شیر از گاو یا گوسفند است. بعد از دوشیدن، شیر را به مدت حداقل ۲۰ دقیقه جوشانده و زمانی که حرارت آن کاهش پیدا کرد (به‌طوری‌که دست گرمی آن را حس کند) باید از آن ماست تهیه کرد. برای ماست‌بندی، مقداری از مایه ماست را با شیر مخلوط کرده و دور ظرفی که شیر با مایه ماست مخلوط شده را با پتو یا هر وسیله‌ای که ظرف را گرم نگه دارد می‌پوشانند تا گرم بماند و حدود ۲۴ ساعت به آن زمان می‌دهند. حالا ماست آماده است و باید از آن دوغ تهیه کرد.

در این مرحله ماست را با آب و نمک مخلوط نموده و تبدیل به دوغ می‌کنند تا از آن کره بگیرند. دوغ را درون مشک ریخته و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دوغ را درون مشک می‌زنند. سپس از درون مشک خالی نموده و کره آن را جدا کرده و درون یخچال قرار می‌دهند و هر زمان که به مقدار قابل‌توجهی رسید آن را تبدیل به روغن می‌کنند.

مرحله آخر، تهیه روغن از کره است. طرز تهیه روغن از کره به این صورت است که کره را درون قابلمه ریخته و روی اجاق با شعله کم قرار می‌دهند تا به آهستگی دوغ درون کره جدا شده و به انتهای قابلمه رفته و روغن بالا بیاید. اگر دوغ باقیمانده در کره جدا نشود، باعث کپک زدن روغن و تغییر طعم و عطر آن در غذا خواهد شد. بعد از اینکه روغن به میزان کافی جدا شد صبر می‌کنند تا سرد شود و سپس با استفاده از پارچه توری بسیار ریز، روغن را از دوغ جدا می‌کنند. پس از جداسازی، روغن را درون خیک یا همان هیزه ریخته و گیاه خوشبوی چویر به آن اضافه می‌کنند. قبل از ریختن روغن به داخل خیک، سطح داخلی آن را با شیره می‌پوشانند تا خیک سالم بماند، روغن تازگی خود را از دست ندهد و همچنین روغن از خیک به بیرون نشت پیدا نکند. نکته آخر اینکه اگر روغن حیوانی از شیر گوسفندی به دست بیاید، مایل به سفید و اگر از شیر گاوی تهیه شود، مایل به زرد است.

آیا می‌دانید که روغن حیوانی گاوی و گوسفندی علاوه بر تفاوت در رنگ، دارای تفاوت‌های دیگری نیز هستند؟ اگر برایتان جالب است که بدانید این دو روغن چه تفاوتی با یک دیگر دارند و کدام روغن بهتر است، به مقاله ” تفاوت روغن حیوانی گوسفندی و گاوی” مراجعه نمایید.

 

فرق مشک و خیک چیست؟

مشک و خیک هر دو از پوست گوسفند یا بز درست شده و در بین عشایر کاربرد بسیاری دارند. اگر پشم گوسفند بر روی آن بماند به آن خیک گفته و اگر پشم کنده شود به آن مشک می‌گویند. از مشک برای تهیه دوغ، کره و روغن استفاده کرده و خیک برای نگهداری آنها و بعضی مواد دیگر مثل آب، پنیر، آلو و … استفاده می‌شود. خیک قابلیت نگهداری مواد غذایی ذکر شده را بدون نیاز به قرار دادن در یخچال دارد و به همین خاطر از گذشته‌های دور تا به حال در بین ایلات و عشایر استفاده می‌شود.

در اینفوگرافیک زیر طرز تهیه روغن حیوانی کرمانشاهی نشان داده شده است.

مراحل تهیه روغن حیوانی
مراحل تهیه روغن حیوانی

آیا تا‌به‌حال طرز تهیه روغن حیوانی را از نزدیک دیده‌اید؟ به زودی یک فیلم آموزشی بر روی سایت بارگذاری خواهیم کرد که همه شما بتوانید با ما همراه شوید و طرز تهیه روغن‌ حیوانی را یاد بگیرید.

برای خرید روغن حیوانی اصل درکام کلیک کنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

2 thoughts on “روغن حیوانی چگونه تهیه می‌شود؟

  1. Pendar says:

    Salam, khastam tashakor konam babate in matlab chon kheyli baram jaleb bood ke bedoonam roghane heyvani az chi dorost mishe. Baghie jaha faghat az tarighe kare tizih dadan. Kholaseke kheyli khoshhalam ke in matlab ro khoondam va besyar mamnoonam babate websitetoon.

    • درکام says:

      سلام. خیلی خوشحالیم مطلب براتون مفید بوده 🙂
      ما سعی می‌کنیم تمام دانشی رو که داریم با شما به اشتراک بذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *