آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب است؟

آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب است؟

در میان انواع روغن‌های گیاهی، روغن زیتون را می‌توان معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین روغن بعد از روغن آفتابگردان در نظر گرفت. با وجود اینکه همه افراد روی پرخاصیت بودن این روغن اتفاق نظر دارند، اما سوالی وجود دارد که اکثر مردم جواب دقیق آن را نمی‌دانند و آن این است که آیا می‌شود از روغن زیتون برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کرد؟ شما می‌توانید با مطالعه کامل این مقاله به پاسخ این سوال برسید.

روغن زیتون و انواع آن

قبل از اینکه به جواب سوال بالا برسید، ابتدا لازم است انواع روغن زیتون را بشناسید. روغن زیتون خوراکی را می‌توان براساس روش تولید، میزان فرآوری، کیفیت و میزان عطر و طعمی که دارد، به ۲ دسته کلی زیر تقسیم کرد:

۱- روغن زیتون تصفیه نشده: این روغن خودش به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • روغن زیتون فرابکر: این روغن سالم‌ترین نوع روغن زیتون به شمار می‌رود. برای آماده‌سازی این نوع روغن زیتون از فرآیندهای شیمیایی یا گرما استفاده نمی‌شود به همین دلیل ترکیبات پلی فنلی آن مانند اولئوروپین، اولئوکانتال و هیدروکسی تیروزول، از بین نرفته و خواص آن حفظ می‌شود. روغن زیتون فرابکر نسبت به سایر روغن زیتون‌ها اسید اولئیک کمتری دارد به علاوه به آن هیچ‌گونه طعم‌دهنده یا افزودنی دیگری اضافه نمی‌شود و عطر و طعم این مدل روغن زیتون کاملا طبیعی و خالص است.
  • روغن زیتون بکر: روغن زیتون بکر از بهترین انواع روغن زیتون است که تا حد زیادی خواص و مواد مغذی آن حفظ شده است. در تهیه این روغن از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و از گرما دادن به روغن نیز جلوگیری می‌شود. از نظر خواص آنتی اکسیدانی، روغن بکر تفاوت چندانی با روغن فرابکر ندارد و تفاوت این دو روغن در سطح اسیدیته آن‌ها است به علاوه اینکه روغن زیتون بکر طعم ملایم‌تری نسبت به روغن فرابکر دارد.

۲- روغن زیتون تصفیه شده: معمولا برای اینکه روغن زیتون، بدون بو شود و مزه زیتون در روغن کمتر به چشم بیاید، روغن زیتون بکر را تصفیه می‌کنند؛ طی فرآیند تصفیه چون روغن تحت گرما و فرآیندهای شیمیایی قرار می‌گیرد، بخش زیادی از خواص آنتی اکسیدانی آن از بین رفته و اسید اولئیک آن بالا می‌رود.

آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب است؟

امیدواریم که انواع روغن زیتون را به خوبی شناخته باشید زیرا توجه به نوع روغن زیتون، می‌تواند در پاسخ به سوال بالا تعیین کننده باشد. باید توجه داشته باشید که روغن زیتون‌های مختلف نقطه دود متفاوتی دارند و همگی به یک میزان برای پخت و پز مناسب نیستند. مثلا بهتر است از روغن زیتون فرابکر و بکر به علت نقطه دود نسبتا پایین، بیشتر در تهیه سالاد و غذاهای سرد و یا گرم کردن و طبخ غذا روی حرارت ملایم استفاده شود؛ استفاده از این روغن برای سرخ کردن و یا آماده کردن غذا روی حرارت بالا چندان توصیه نمی‌شود.

پخت و پز با روغن زیتون

می‌توان برای پخت و پز و سرخ کردن از روغن زیتون تصفیه شده استفاده کرد. روغن زیتون تصفیه شده به دلیل روش تولید و موادی که در تهیه آن به کار رفته، به نسبت روغن فرابکر و بکر، نقطه دود بالاتری دارد و استفاده از آن برای طبخ غذا در حرارت کمی بالاتر اشکالی ندارد. البته دقت داشته باشید که روغن زیتون تصفیه شده به اندازه روغن زیتون فرابکر و بکر خاصیت ندارد و کیفیت آن نیز پایین‌تر است؛ در نتیجه نباید صرفا به دلیل مقاوت بیشتر روغن تصفیه شده در برابر حرارت، از آن بیشتر استفاده کرد.

استفاده از روغن زیتون برای سرخ کردن چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

اگر از روغن زیتون برای تهیه غذا در دمایی بالاتر از نقطه دود آن استفاده کنید، ساختار روغن به هم ریخته، ترکیبات مفید و ویتامین‌های آن کم شده، ترکیبات سمی و سرطان‌زا مانند پراکسیدهای لیپیدی و آلدئیدها در آن تشکیل می‌شوند؛ در نتیجه خوردن چنین غذایی ممکن است برای سلامت شما مضر باشد. به علاوه اینکه با رسیدن دمای روغن به نقطه دود و بالاتر از آن، طعم و عطر روغن زیتون عوض می‌شود و به تبع آن عطر و طعم غذا هم تغییر می‌کند.

جمع بندی

شما می‌توانید با خیال راحت از انواع روغن زیتون در تهیه انواع سس، سالاد، غذای سرد، طبخ غذا در مدت کوتاه و روی حرارت ملایم استفاده کنید و مطمئن باشید که همه خواص و ارزش غذایی آن حفظ می‌شود؛ ولی اگر قرار است غذایتان به مدت طولانی روی حرارت بماند و یا می‌خواهید غذا را با حرارت بالا سرخ کنید، بهتر است برای حفظ خواص روغن زیتون و حفظ سلامت خودتان، به جای روغن زیتون از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده نمایید.

ما در درکام شخصا به شهرستان رودبار استان گیلان، قطب تولید زیتون و روغن زیتون ایران، سفر کردیم و بعد از تست چندین نمونه روغن زیتون، بهترین آن را برای عرضه به شما انتخاب کردیم. ما بر تمامی مراحل تولید این روغن زیتون نظارت داشته‌ایم و تضمین می‌کنیم که روغن زیتون بکر درکام اصل و خالص است؛ به علاوه ما برای اینکه خیال شما هم از بابت کیفیت روغن زیتون درکام راحت شود، این روغن را برای آزمایش به یکی از آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو فرستادیم؛ نتیجه آزمایشگاه نشان می‌دهد این روغن زیتون از نوع بکر درجه یک، خالص و باکیفیت است.

شما می‌توانید برای خرید روغن زیتون بکر درکام، مشاهده قیمت و برگه آزمایش این روغن زیتون روی لینک زیر کلیک کنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *