روش‌های دم کردن زعفران

بهترین روش دم کردن زعفران

زعفران ارزش غذایی و خواص زیادی داشته و افزودن مقدار کمی از آن به غذاها، آن‌ها را بسیار خوش‌طعم‌تر و خوش‌رنگ‌تر می‌کند. برای اینکه طعم و رنگ زعفران بهتر آزاد شود، لازم است آن را به صورت درست و اصولی دم کنید. ما در این مقاله ۲ روش کاربردی دم کردن زعفران با یخ و آب جوش را به شما آموزش خواهیم داد تا در نهایت غذاهای خوشمزه‌تر و چشم نوازتری داشته باشید.

سابیدن زعفران

اولین کاری که باید برای دم کردن اصولی زعفران انجام دهید، سابیدن رشته‌های زعفران است تا عطر و رنگ آن بهتر و سریع‌تر آزاد شود. سپس به یکی از روش‌های زیر، اقدام به دم کردن زعفران خود کنید.

اگر در هنگام سابیدن رشته‌های زعفران، کمی شکر به آن اضافه کنید راحت‌تر و سریع‌تر به اجزای کوچک‌تر تقسیم می‌شود.

دم کردن زعفران با یخ

برای دم کردن زعفران به این روش کافیست ابتدا زعفران را در هاون بسابید. سپس چند قطعه یخ کوچک به آن اضافه کنید و اجازه دهید یخ‌ها در دمای اتاق به طور کامل ذوب شوند تا رنگ زعفران به آرامی به طور کامل خارج شود.

دم کردن زعفران با آب جوش

یک روش قدیمی و سنتی که تقریبا همه شما با آن آشنایی دارید، استفاده از آب جوش برای دم کردن زعفران است. در این روش بعد از اینکه زعفران را سابیدید، کافیست به آن مقداری آب جوش اضافه کنید، درپوشی روی ظرف قرار دهید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند تا زعفران به طور کامل عطر و رنگ خود را پس بدهد.

در این روش می‌توانید بعد از اضافه کردن آب جوش به زعفران، ظرف آن را روی حرارت غیرمستقیم مثلا روی کتری یا سماور قرار دهید تا زعفران بهتر دم بکشد.

دم کردن زعفران با آب جوش بهتر است یا با یخ؟

به طور کلی استفاده از یخ برای دم کردن زعفران بهتر است. زعفرانی که از این طریق دم می‌کشد، هم عطر بهتری دارد و هم خوش‌رنگ‌تر می‌شود.

چند نکته مهم در دم کردن زعفران

۱-برای دم کردن زعفران، در آن به اندازه آب جوش یا یخ) بریزید. افزودن بیش از حد آب باعث می‌شود که زعفران حالت آبکی پیدا کرده و رنگ کمتری بدهد.

۲-اگر مقداری از زعفران دم کرده شما اضافه آمد، آن را در یک ظرف مناسب ریخته، درب آن را محکم ببندید و درون فریزر قرار دهید. با این کار رنگ زعفران حفظ می‌شود و می‌توانید دفعه بعد که به زعفران احتیاج داشتید، از آن استفاده نمایید.

۳-سعی کنید زعفران را هر دفعه به میزان مورد استفاده آسیاب کنید و یا اگر بیشتر آسیاب کردید، آن را درون یک ظرف دربسته قرار دهید تا عطر و بوی آن حفظ شود.

طریقه درست نگهداری زعفران

بهترین روش نگهداری زعفران این است که آن را درون یک ظرف شیشه‌ای کاملا سربسته، که هوا داخل آن جریان نیابد و در مکانی خشک، خنک و به دور از نور نگهداری کنید.

نفوذ رطوبت در زعفران باعث می‌شود که به مرور کیفیت آن پایین بیاید و طعم و رنگ آن، آنطور که باید آزاد نشود. بنابراین بعد از هر بار استفاده از زعفران درب آن را محکم ببندید و حتما آن را در مکان خشک نگهداری کنید.

مقدار مجاز مصرف زعفران دم کرده

هر فرد در یک روز مجاز است حداکثر ۱ گرم زعفران مصرف کند و در مجموع میزان مصرف ماهیانه زعفران برای هر فرد می‌تواند حداکثر ۵ گرم باشد. بهترین میزان مصرف زعفران برای افراد در ماه ۳ گرم است و این میزان تاثیر خوبی روی سلامت شخص خواهد داشت. مصرف بیش از ۵ گرم زعفران در ماه مضر است.

رنگ و عطر زعفران دم کرده بیش از هر چیز به کیفیت زعفران بستگی دارد؛ جالب است بدانید که برای تشخیص یک زعفران خوب می‌توان آن را در آزمایشگاه‌های معتبر مواد غذایی آزمایش کرد. ما در درکام برای اینکه خیال مشتریانمان را آسوده کنیم، این کار را انجام داده‌ایم.

زعفران سرگل درکام دارای برگه تاییدیه از آزمایشگاه است و از لحاظ میزان رنگ دهی، عطر و رطوبت کیفیت‌ سنجی شده است. اگر قصد خرید زعفران درجه یک و اصل را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از اینجا جزئیات مربوط به زعفران سرگل درکام و نظرات مشتریان ما را ببینید. هم‌چنین برگه آزمایش زعفران را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *