درمان سرفه و گلودرد با عسل

عسل برای سرفه

گلودرد یکی از بیماری‌های رایج دستگاه تنفس فوقانی است که معمولاً در فصل زمستان رخ می‌دهد. دلایل ایجاد گلودرد متفاوت است اما معمولاً در اثر سرماخوردگی، آنفولانزا و آلودگی گلو با استرپتوکوک‌ها ایجاد می‌شود.

درمان‌های خانگی زیادی برای تسکین گلودرد استفاده می‌شود؛ یکی از رایج‌ترین درمان‌های خانگی که از دیرباز بین مردم رایج بوده، استفاده از عسل است.

خواص عسل در درمان گلودرد و بهبود سرفه

در یکی از مطالعات که برای مقایسه اثر عسل و داروی دکسترومتورفان روی کاهش سرفه شبانه در کودکان صورت گرفت، نشان داده شد که مصرف عسل در کاهش سرفه شبانه از داروی دکسترومتورفان قوی‌تر عمل می‌کند.

محققان در نتیجه مطالعات انجام شده دریافتند، مصرف عسل در درمان گلودرد بهتر از آنتی بیوتیک‌ها عمل می‌کند زیرا اغلب عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و سرفه، در اثر ویروس‌ها ایجاد می‌شوند که آنتی بیوتیک‌ها تاثیری بر روی آن‌ها ندارند و از طرفی حتی سبب افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی میکروب‌ها نیز می‌شوند.

علت اینکه چرا عسل می‌تواند سبب بهبود سرفه شود، هنوز به طور قطعی مشخص نشده اما ممکن است عسل به علت بافت چسبناک و آنتی اکسیدان‌های فراوانی که در خود دارد، باعث کاهش علائم سرفه شود. از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عسل خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی آن می‌باشد که می‌تواند باعث کاهش التهابات و بهبود گلودرد شود.

روش‌های استفاده از عسل برای درمان سرفه

۱- عسل و آبلیمو: یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها در کاهش گلودرد، استفاده از از عسل و آبلیمو می‌باشد این ترکیب می‌تواند گلوی ملتهب را به سرعت بهبود دهد.

۲- عسل و آویشن: برگ‌های گیاه آویشن دارای ترکیبات فلاونوئیدی می‌باشند که در بسیاری از مطالعات، اثرات آن‌ها بر بهبود بیماری‌های تنفسی، رفع سرفه و بهبود برونشیت کوتاه‌مدت به اثبات رسیده است. بنابراین استفاده از جوشانده عسل و آویشن می‌تواند خواص تسکین دهنده سرفه را توسط عسل افزایش دهد.

۳- آناناس و عسل: شاید تا به حال در مورد خواص ضد سرفه‌ای آناناس چیز زیادی نشنیده باشید اما یکی از ترکیبات کشف شده در آناناس، بروملین می‌باشد که به سرکوب سرفه و کاهش خلط کمک می‌کند. بنابرین ترکیب عسل و آناناس در بهبود سرفه بسیار مناسب است.

۴- زنجبیل و عسل: زنجبیل علاوه بر خاصیت ضد درد و ضد تهوعی که دارد، خواص ضد التهابی قوی نیز دارد و مطالعات نشان داده‌اند، استفاده از زنجبیل به کاهش سرفه کمک می‌کند. بنابراین استفاده از دمنوش عسل و زنجبیل یکی‌دیگر از ترکیبات پیشنهادی برای کاهش سرفه می‌باشد.

۵- عسل و ریشه گل ختمی: ریشه گل ختمی نیز یکی‌دیگر از گیاهان مؤثر در کاهش سرفه می‌باشد و استفاده از آن در درمان سرفه و گلو درد از دیر باز بین مردم رایج بوده است. تحقیقات نشان می‌دهند جوشانده گل ختمی به همراه عسل و آویشن، در افرادی که دچار سرفه شده بودند، توانست تا ۹۰ درصد باعث بهبودی سرفه در بیماران شود.

نتیجه: در بسیاری از مطالعات نشان داده شده عسل در درمان سرفه بسیار مناسب است و می‌تواند سبب کاهش سرفه در کودکان و بزرگسالان شود. از طرفی عسل با توجه به دارا بودن ویژگی‌هایی نظیر قیمت مناسب، دسترسی بالا و طبیعی بودن و نداشتن مواد افزودنی، گزینه‌ای مناسب برای درمان سرفه از میان سایر روش‌های درمانی تلقی می‌شود.

نکته: با توجه به متغییر بودن دلایل سرفه و گلودرد (بیماری‌های آلرژیک، بیماری‌های تنفسی و …)، خصوصا زمانی که سرفه‌های مزمن و طولانی‌مدت دارید، ابتدا علت این سرفه‌ها را بیابید و سپس در کنار سایر روش‌های درمانی مؤثر، اقدام به مصرف عسل برای بهبود سرفه نمایید.

به خاطر داشته باشید زمانی عسل می‌تواند در درمان گلودرد و بهبود سرفه موثر باشد که طبیعی و خام باشد. برای تشخیص عسل طبیعی و خام فقط یک روش قطعی وجود دارد، آن هم آزمایش عسل در آزمایشگاه است. ما در درکام تمامی عسل‌هایمان را قبل از فروش تست می‌کنیم و بعد از اطمینان از مرغوبیت آن‌ها، این عسل‌ها را به شما عرضه می‌کنیم. برای خرید عسل طبیعی به همراه برگه آزمایش، روی باکس زیر کلیک کنید.

منابع:

ncbi.nlm.nih.gov

mayoclinic.org

jamanetwork.com

 

در انبار موجود نمی باشد
۲۳۵,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم و عطر عالی
منطقه برداشت: قروه
میزان ساکاروز: ۲.۷۷ درصد
میزان پرولین: ۵۳۷
رنگ: زرد روشن
غلظت: متوسط
وزن خالص: ۹۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای میثم رهبری
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

در انبار موجود نمی باشد
۲۳۰,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم خاص با ته مزه کمی تند
منطقه برداشت: همدان
میزان ساکاروز: ۲.۸۳ درصد
میزان پرولین: ۵۲۵
رنگ: قرمز تیره
غلظت: متوسط
وزن خالص: ۹۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای علی سلیمان‌زاده
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

در انبار موجود نمی باشد
۱۱۰,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم و عطر بسیار خوب
منطقه برداشت: کازرون
میزان ساکاروز: ۵.۹۸ درصد
میزان پرولین: ۷۳۵
رنگ: قرمز تیره
غلظت: متوسط رو به غلیظ
وزن خالص: ۴۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای کیانوش شریفی
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

 

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *