روش‌های تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی

Sesame oil and seeds on a rustic table.

روغن کنجد یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین روغن‌های گیاهی است که در سال‌های اخیر به دلیل همین خواص فراوان، افراد زیادی به استفاده از آن علاقه‌مند شده‌اند. متاسفانه به دلیل اینکه تشخیص تقلب در روغن کنجد دشوار است، همیشه سودجویانی هستند که دست به انواع تقلب در این روغن می‌زنند؛ این مقاله را تا انتها بخوانید تا با انواع تقلباتی که ممکن است در روغن کنجد صورت گیرد و هم‌چنین با روش‌های تشخیص روغن کنجد اصل آشنا شوید.

تقلبات روغن کنجد

در چند سال اخیر با افزایش آگاهی مردم نسبت به مضرات برخی روغن‌ها، تمایل آن‌ها به استفاده از روغن‌های گیاهی اصل و طبیعی مانند روغن کنجد، روغن زیتون و … افزایش یافته است. دلایلی مانند وجود تقاضای بالا برای روغن کنجد و قیمت بالای این روغن باعث شده که برخی افراد برای دستیابی به سود بیشتر، دست به تقلب در این روغن بزنند.

تقلب در روغن کنجد به این صورت است که گاهی روغن‌ کنجدهای بی‌کیفیت یا کهنه را با روغن کنجد خوب مخلوط می‌کنند و یا گاهی روغن‌های معمولی را به روغن کنجد اضافه کرده و آن را به اسم روغن کنجد مرغوب و با قیمت بالا به بازار عرضه می‌کنند. هم‌چنین برخی افراد ممکن است از کنجدهای مانده یا بی‌کیفیت در تهیه روغن کنجد استفاده کنند؛ در مجموع جنس این تقلبات به گونه‌ای است که کمی کار تشخیص این روغن را سخت می‌کند.

تشخیص روغن کنجد اصل

برای شناسایی روغن کنجد اصل دو دسته روش وجود دارد که با یک دسته به صورت تقریبی و با دسته دیگر به صورت قطعی می‌توان به اصل و خالص بودن روغن کنجد پی برد.

۱- روش‌های تقریبی تشخیص روغن کنجد اصل

  • توجه به عطر و طعم

این روش بیشتر برای تشخیص روغن کنجد بکر تهیه شده از کنجد ایرانی جواب می‌دهد.

روغن کنجد در دو نوع بکر و تصفیه شده تولید می‌شود. روغن کنجد بکر مستقیما از پرس سرد کنجد به دست می‌آید؛ چون در تولید این روغن از گرما و فرآیندهای شیمیایی استفاده نشده، عطر و طعم و خواص کنجد در آن حفظ می‌شود. متناسب با اینکه برای تولید روغن کنجد بکر از کنجد خارجی استفاده شده باشد یا ایرانی، این روغن دارای عطر و طعم ملایم یا متوسطی از کنجد می‌باشد.

در روغن کنجدی که از کنجد ایرانی تهیه شده، دقت به عطر و طعم روغن تا حدودی می‌توانید شما را در تشخیص طبیعی بودن آن کمک کند. تشخیص اصل بودن روغن کنجد بکری که از کنجد خارجی (پاکستانی) در تولید آن استفاده شده، به دلیل عطر و طعم کمتری که دارد، با این روش سخت‌تر است.

این روش تشخیص برای روغن کنجد تصفیه شده هم چون عطر و طعم آن طی فرآیند تصفیه از بین رفته، شما را به نتیجه‌ای نمی‌رساند.

  • توجه به قیمت

در بازار انواع روغن کنجد در برندها و قیمت‌های مختلف موجود است. با توجه به اینکه معمولا برای تولید هر لیتر روغن کنجد تقریبا به دو کیلوگرم کنجد نیاز است، چیزی که با اطمینان می‌توان گفت این است که طبیعتا روغن‌های کنجدی که با قیمت خیلی پایین (کمتر از دو کیلو کنجد) به فروش می‌رسند، یا خیلی کهنه شده‌اند، یا از کنجد نامرغوب تهیه شده‌اند و یا با روغن کنجدهای بی‌کیفیت یا سایر روغن‌ها مخلوط شده‌اند.

  • توجه به غلظت

معمولا روغن کنجد اصل در دمای اتاق نسبت به زمانی که در یخچال و محیط سردتر قرار گیرد، رقیق‌تر است. اگر روغن کنجدی بعد از قرارگیری در محیط سرد همان غلظت قبل را حفظ کند، نشان دهنده این است که یا اصل نیست و یا ناخالصی دارد.

۲- روش قطعی تشخیص روغن کنجد اصل و خالص

آزمایش روغن کنجد در آزمایشگاه‌های معتبر مواد غذایی، تنها راهی است که می‌تواند به صورت قطعی طبیعی و خالص بودن یک روغن کنجد را نشان دهد. در این آزمایش ترکیب اسیدهای چرب روغن اندازه‌گیری شده و از مقایسه ترکیبات و مقادیر به دست آمده با موارد استاندارد، اصل و خالص بودن روغن کنجد مشخص می‌شود. علاوه بر این آزمایش، آزمایش دیگری به نام آزمون توکوفرول وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که آیا آن روغن کنجد تصفیه شده است یا نه؛ انجام این آزمایش برای کسانی ضرورت دارد که به دنبال روغن کنجد بکر هستند.

از کجا روغن کنجد اصل بخریم؟

با توجه به اینکه هزینه انجام این دو آزمایش بالاست و ممکن است امکان پیدا کردن یک آزمایشگاه خوب و بردن روغن برای آزمایش به آزمایشگاه برای هر کسی امکان پذیر نباشد، بهترین راه دستیابی به یک روغن کنجد خوب و مرغوب، خرید آن از فروشگاه‌های معتبری است که از قبل این آزمایش را روی روغن‌هایشان انجام داده‌ باشند.

ما در درکام روغن کنجد پرس سرد بکر را که هیچ تصفیه شیمیایی روی آن انجام نشده است، از یکی از بهترین تولیدکنندگان روغن کنجد در شهر اردکان برای شما تامین کرده‌ایم. هم‌چنین این روغن در یکی از معتبرترین آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو آزمایش شده است و نتیجه آزمایش نشان می‌دهد که این روغن ۱۰۰ درصد روغن کنجد است و هم‌چنین تصفیه شیمیایی نیز نشده است.

شما می‌توانید برای خرید روغن کنجد اصل درکام، مشاهده قیمت، برگه آزمایش و سایر جزئیات مربوط به این روغن روی لینک زیر کلیک کنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *