چگونه روغن زیتون اصل را تشخیص دهیم؟

تشخیص روغن زیتون اصل

روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌های خوراکی دنیا است که خواص بی‌نظیری دارد و به همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال خرید روغن زیتون هستند. متاسفانه گران بودن روغن زیتون اصل باعث شده که تقلبات فراوانی در این روغن صورت گیرد؛ چرا که با مخلوط کردن روغن‌های ارزان قیمت با روغن زیتون اصل، سود زیادی عاید متقلبان می‌شود. به همین خاطر بهتر است با روش‌های تشخیص روغن زیتون اصل آشنا شوید تا بتوانید یک روغن زیتون اصل و درجه یک بخرید.

چه تقلباتی در روغن زیتون انجام می‌شود؟

به طور کلی تقلبات روغن زیتون را می‌توان به سه دسته کلی زیر تقسیم کرد:

  1. اولین مورد این است که روغن‌های گیاهی دیگر را با کمی رنگ افزودنی، به رنگ روغن زیتون که معمولا کمی سبز رنگ است، درمی‌آورند و به جای روغن زیتون به فروش می‌رسانند.
  2. دومین مورد این است که به روغن زیتون، روغن‌های گیاهی ارزان قیمت مثل روغن ذرت و آفتابگردان اضافه می‌کنند و به جای روغن زیتون ۱۰۰ درصد اصل به فروش می‌رسانند.
  3. سومین تقلب نیز مربوط به زمانی است که روغن زیتونی را که از زیتون‌های مانده و کپک زده به دست آمده است، به جای روغن زیتون فرابکر و بکر به فروش می‌رسانند؛ در صورتی که آن روغن زیتون قابل مصرف نیست و نه تنها خاصیت ندارد، بلکه برای بدن نیز مضر است.

پس همین جا بهتر است بدانید حتی اگر روغن زیتون ۱۰۰ درصد خالص هم باشد، باید به روش اصولی و از زیتون‌های سالم و تازه به دست آمده باشد؛ در غیر این صورت حتی ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد.

چطور روغن زیتون اصل را تشخیص دهیم؟

روش‌های مختلفی برای تشخیص روغن زیتون اصل گفته می‌شود اما بهتر است بدانید بسیاری از این روش‌ها درست و یا قطعی نیستند. ما در اینجا ۳ روش را که معتبرتر از باقی موارد هستند، به شما خواهیم گفت تا با اطمینان بیشتری روغن زیتون اصل را تشخیص دهید.

۱- عطر و طعم روغن زیتون اصل

روغن زیتون فرابکر و بکر اصل دارای عطر میوه‌ای زیتون هستند. کمی روغن زیتون در یک فنجان بریزید، با یک دست بالای آن را بپوشانید و با دست دیگر به مدت ۱ دقیقه زیر لیوان را مالش دهید تا روغن زیتون گرم شود. سپس دست خود را بردارید و روغن زیتون را بو کنید. باید بوی سبزی و تازگی میوه زیتون را در آن حس کنید. اگر احساس کردید که روغن بوی کپک و ماندگی می‌دهد، مطمئن باشید که یا آن روغن زیتون، اصل نیست و یا از زیتون‌های خراب و کپک زده به دست آمده است.

هم‌چنین یک ته استکان از روغن زیتون را بخورید؛ روغن زیتون اصل و با کیفیت در ته گلو طعم تلخی و تندی دارد و حتی ممکن است شما را به سرفه بیاندازد. البته این طعم تندی نباید به مدت طولانی در گلو بماند.

اگر عطر و طعم روغن زیتونی که خریداری کرده‌اید، مشابه موارد گفته شده در بالا است، تا حدی می‌تواند خیال شما از بابت اصل و با کیفیت بودن روغن زیتون راحت باشد اما هم‌چنان نمی‌توان با اطمینان ۱۰۰ درصد گفت که روغن زیتون مورد استفاده، اصل و فرابکر یا بکر است.

این روش برای روغن زیتون‌های تصفیه‌ نشده کاربرد دارد؛ روغن زیتون‌های تصفیه شده به خاطر فرآیندهای شیمیایی، عطر و طعم و هم‌چنین خواص خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند.

۲- آزمایش روغن در آزمایشگاه‌های معتبر

در صورتی که یک نمونه از روغن زیتون را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستید، می‌توانید اصل و خالص بودن آن را به صورت قطعی متوجه شوید.

برای تشخیص ۱۰۰ درصد خالص بودن روغن زیتون، آزمایش پروفایل اسیدهای چرب روی روغن انجام می‌شود. هم‌چنین برای تشخیص نوع روغن زیتون (فرابکر، بکر درجه یک یا رده‌های پایین‌تر)، حتما باید آزمایش‌های اسیدیته و پراکسید روی روغن زیتون انجام شده باشد. به همین خاطر کسی بدون برگه آزمایش، نمی‌تواند ادعا کند که یک روغن زیتون فرابکر و یا بکر است.

ما در درکام روغن‌های زیتونی را که خودمان از بهترین زیتون‌های شهرستان رودبار تهیه کرده‌ایم، آزمایش کرده‌ایم تا رده کیفی آن‌ها مشخص شود و خریداران بتوانند با خیال راحتی روغن زیتون را خریداری کنند. برای دیدن یک نمونه برگه آزمایش، می‌توانید به صفحه محصول روغن زیتون بکر درجه یک درکام مراجعه نمایید.

روغن زیتون اصل

۳- خرید از مکان‌های معتبر و یا خرید روغن از زیر شیر کارخانه

سومین روش این است که خودتان شخصا در فصل روغن‌گیری (مهر تا دی ماه)، به کارخانه‌های روغن‌گیری مراجعه نمایید و روغن زیتون را از زیر شیر کارخانه تهیه کنید تا هم خیالتان از بابت خلوص روغن زیتون راحت باشد و هم مطمئن باشید که روغن زیتون از زیتون‌های سالم به دست آمده است.

اگر امکان خرید مستقیم را ندارید، بهتر است فقط و فقط از مکان‌های معتبر که به آن‌ها اعتماد دارید و خود آن‌ها مستقیما روی فرآیند تولید روغن زیتون نظارت داشته‌اند، خرید کنید. بسیار مهم است که روغن زیتون از میوه زیتون سالم و تازه گرفته شده باشد و فقط کسی که در کارخانه روی فرآیند روغن‌گیری نظارت کرده، می‌تواند از این مورد اطمینان پیدا کند.

میوه زیتون باید پس از چیده شدن، در سبدهای مخصوص جمع آوری شده و همان روز یا فردای آن روز برای روغن گیری به کارخانه برده شود. اما بسیاری از باغداران زیتون را به روش‌های غیراصولی جمع آوری می‌کنند و آن‌ها را در گونی جمع کرده و پس از چند روز یا حتی چند هفته، برای روغن گیری به کارخانه می‌برند؛ این کار باعث می‌شود زیتون‌ها کپک زده و روغنی که از آن‌ها به دست می‌آید، با اینکه واقعا روغن زیتون است اما بسیار بی‌کیفیت و حتی مضر باشد.

ما در درکام خودمان شخصا بر فرآیند تولید روغن زیتون که برای یکی از بهترین باغداران رودبار است، نظارت کرده‌ایم و اطمینان پیدا کرده‌ایم که از باغ تا انتهای تولید، تمامی روش‌های اصولی رعایت شده و بهترین روغن زیتون با کیفیت عالی به دست آمده است. هم‌چنین از تمامی این فرآیند، ویدیو تهیه کرده‌ایم تا افراد با خیال راحت روغن زیتون را خریداری کنند که می‌توانید آن‌ها را در صفحه خرید روغن زیتون ببینید.

شما می‌توانید برای خرید روغن زیتون بکر درجه یک اصل و ۱۰۰ درصد خالص، بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *