خواص گردو برای مو

گردو برای مو

ریزش مو یا داشتن موی نازک و شکننده یکی از مشکلاتی است که خانم‌ها و آقایان را در سنین مختلف آزار می‌دهد. عوامل مختلفی می‌توانند سبب ریزش مو شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وراثت، کمبود ریز مغذی‌ها، بیماری‌های مختلف، مصرف برخی از داروها، آلودگی‌های محیطی، تابش مستقیم نور آفتاب و … اشاره کرد. تاکنون صدها راه درمانی جهت جلوگیری از ریزش مو و یا درمان اختلالات مربوط به آسیب پذیری موها انجام شده است که هر کدام اثرات متفاوتی داشته‌اند.

مطالعات نشان می‌دهند رژیم غذایی سالم می‌تواند نقش زیادی در پیشگیری و درمان مشکلات مربوط به مو داشته باشد. مواد غذایی مختلفی شناخته شده‌اند که برای سلامت موها بسیار مفیدند؛ از مهم‌ترین این مواد غذایی می‌توان به تخم مرغ، حبوبات، مغزها به ویژه گردو، سبوس برنج، عسل و…اشاره کرد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص گردو برای مو بپردازیم پس با ما همراه باشید.

خواص گردو برای مو

گردو دانه‌ای مغزدار و بسیار مغذی است که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، فسفر، کلسیم، زینک، سلنیوم، آهن، منیزیوم و ویتامین گروه B,E می‌باشد. تمام این عوامل سبب می‌شوند استفاده منظم از گردو در رژیم غذایی برای سلامتی موها بسیار حائز اهمیت باشد.

۱- کمک به ساخت موهای جدید، کاهش ریزش و شکنندگی مو

زینک (روی) یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که به ساخت پروتئین‌ها کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند وجود روی برای ساختن موهای جدید ضروری است و کمبود آن در رژیم غذایی می‌تواند منجر به ریزش مو و شکستگی تارهای مو شود. مهم‌ترین منابع غذایی روی شامل مغزها به ویژه گردو، حبوبات، گوشت‌ها و تخم مرغ هستند. با توجه به اینکه گردو منبع غنی از این ماده معدنی می‌باشد، استفاده از آن در رژیم غذایی برای سلامت موها مفید است.

۲- کمک به ساخت کلاژن و استحکام مو

از دیگر مواد مغذی موجود در گردو مس است. مس یک ماده ضروری برای بدن است که برای اندام‌های مختلف بدن مفید است. محقان دریافتند مس اثر تحریکی زیادی بر تکثیر کراتینولیست‌ها و فیبروبلاست‌ها دارد و به این ترتیب می‌تواند به ساخت کلاژن و استحکام مو کمک کند و کمبود آن در رژیم غذایی می‌تواند سبب شکستگی موها و سفید شدن زودرس آن‌ها شود.

۳- کمک به حفظ حالت مناسب مو

نمونه‌ای دیگر از عناصر مفید برای سلامت مو کلسیم است. در واقع کلسیم می‌تواند به حفظ حالت مناسب مو کمک کند. کمبود کلسیم در سنین پس از یائسگی در خانم‌ها بسیار زیاد است و با توجه به اینکه جذب خوراکی آن در این سنین کم می‌شود، توصیه می‌شود منابع کلسیم در این دوران بیشتر مصرف شود. گردو از جمله مواد خوراکی است که کلسیم زیادی دارد و استفاده از آن در رژیم غذایی می‌تواند به سلامت موها کمک کند.

فواید گردو برای حفظ سلامت مو

۴- جلوگیری از ریزش مو

هر صد گرم گردو تقریباً سه میلی گرم آهن دارد. آهن جز اصلی هموگلوبین‌ها می‌باشد که یکی از وظایف آن‌ها در بدن خون‌رسانی به فولیکول‌های مو می‌باشد و کمبود آن در رژیم غذایی سبب ریزش مو شود.

سلنیوم از دیگر مواد معدنی موجود در گردو است. کمبود این ریز مغذی در داخل بدن می‌تواند به ریزش مو منجر شود. مطالعات نشان می‌دهند گردو به علت داشتن سلنیوم بالا می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

۵- افزایش استحکام تارهای مو

گردو هم‌چنین منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. این اسیدهای چرب به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کنند و می‌توانند از ریزش مو جلوگیری کنند و هم‌چنین سبب افزایش استحکام تارهای مو شوند.

۶- تقویت کراتین موها و افزایش سرعت رشد مو

کراتین، پروتئین اصلی مو است و داشتن تغذیه مناسب می‌تواند به تقویت این پروتئین کمک کند. با توجه به اینکه گردو منبع غنی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد، مطالعات نشان داده ویتامین‌های گروه B به ویژه بیوتین و بتاپنتین برای تقویت کراتین موها بسیار مفیدند و به پیشگیری از ریزش مو و افزایش سرعت رشد موها کمک می‌کنند.

۷- حفظ رطوبت پوست سر و پیشگیری از شکنندگی موها

از دیگر ویتامین‌های موجود در گردو، ویتامین E است. ویتامین E از جمله ویتامین‌های مفید برای سلامت مو می‌باشد. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار زیادی دارد و از فولیکول‌های مو در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. هم‌چنین یک لایه محافظتی روی پوست سر ایجاد می‌کند که سبب حفظ رطوبت پوست سر شده و از شکنندگی موها نیز پیشگیری می‌کند.

سخن آخر: با توجه به خواص ذکر شده برای گردو و نقش آن در سلامت موها، استفاده از آن به صورت خوراکی و موضعی (به صورت شامپو) توصیه می‌شود.

نکته ۱: در نظر داشته باشید علل ریزش مو متفاوت است و در صورتی که علت ریزش مو مرتبط با کمبود مواد مغذی نباشد و یا کمبود مواد مغذی بسیار حاد باشد (مانند مشکلاتی نظیر کم خونی فقر آهن) بایستی ابتدا علت ریزش و آسیب پذیری موها مشخص شود و پس از آن درمان انجام شود و تنها اکتفا به مصرف مواد مغذی نظیر گردو کافی نمی‌باشد.

نکته ۲: در صورت داشتن حساسیت غذایی و یا پوستی به گردو، از مصرف آن خودداری کنید.

اکنون که با فواید گردو برای مو آشنا شدید، با مصرف این مغز مقوی و با ارزش به حفظ سلامتی موهایتان کمک کنید. شما می‌توانید برای خرید انواع گردو مانند مغز گردو درجه یک، مغز گردو خورشتی و گردو با پوست ایرانی روی لینک زیر کلیک کنید و بعد از مطالعه جزئیات بیشتر در مورد این گردوها، اقدام به خرید گردوی دلخواهتان نمایید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *