نگهداری روغن حیوانی یا روغن زرد باید چگونه باشد؟

نحوه نگهداری روغن حیوانی

روغن حیوانی خریدید اما نمی‌دانید که چطور از آن نگهداری کنید؟ ظرف مناسب روغن حیوانی را نمی‌شناسید؟ نگران هستید که روغن حیوانی خراب شود؟ ما قصد داریم در این مقاله راجع به تمامی سؤالاتی که در این باره وجود دارند صحبت کنیم و اگر بعد از خواندن مقاله همچنان ابهامی داشتید در قسمت نظرات سؤال خود را از ما بپرسید و ما در سریع‌ترین زمان پاسخگوی شما خواهیم بود.

آیا باید روغن حیوانی را داخل یخچال نگهداری کرد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بله، بهتر است که روغن حیوانی را خصوصاً در فصول گرم سال داخل یخچال نگهداری کنید. اگرچه روغن حیوانی به علت طبیعی بودن خراب نمی‌شود اما پایه روغن حیوانی از دوغ است و امکان دارد مقداری دوغ داخل روغن باقی بماند (اگرچه احتمال آن خیلی کم است) و اگر روغن در مکان گرمی باشد دوغ آن جدا می‌شود و روی سطح روغن می‌آید. در چنین شرایطی دوغ روی روغن را بردارید و با خیال آسوده مابقی روغن را استفاده کنید و این موضوع باعث فساد روغن نمی‌شود اما بهتر است که روغن در محلی خنک باشد. اگر قصد دارید روغن را داخل یخچال نگهداری کنید حتماً درب ظرف را محکم ببندید تا از عطر و طعم آن کاسته نشود.

بهتر است به این موضوع دقت کنید که اگر مصرف روغن حیوانی شما زیاد است، روغن را در ظروف نیم کیلویی تهیه کنید و داخل یخچال نگذارید چون اگر درب ظرف روغن را به خوبی نبندید عطر و طعم آن در یخچال کمی کمتر می‌شود و بهتر است در صورت مصرف زیاد همان خارج از یخچال نگه دارید. بهترین مکان برای نگهداری روغن خارج از یخچال، مکانی خشک و خنک مثل داخل کابینت است. ترجیحاً روغن (هر نوع روغنی) را به دور از شعله‌های گاز نگهداری کنید.

 

ظرف مناسب نگهداری روغن حیوانی چیست؟

سؤال دومی که همیشه از ما می‌پرسند درباره ظرف مناسب نگهداری روغن است. بهترین ظرف برای نگهداری روغن حیوانی خیک است که از پوست گوسفند درست می‌شود و عشایر روغن خود را در همین خیک نگهداری می‌کنند اما امکان نگهداری روغن حیوانی داخل خیک برای اکثریت مردم وجود ندارد پس بهتر است از ظروف جایگزین مناسب استفاده کرد. ظرفی که ما روغن‌ حیوانی درکام را داخل آن ریخته و به مشتری عرضه می‌کنیم ظروف حلبی است که کد بهداشتی دارد و کاملاً مناسب نگهداری روغن حیوانی است. اگر روغن حیوانی را از جای دیگری تهیه کرده‌اید داخل ظروف شیشه‌ای یا روحی ریخته و درب آن را بعد از هر بار استفاده محکم ببندید. ظروف پلاستیکی مناسب نگهداری روغن حیوانی نیستند.

به عنوان نکته آخر، همیشه از قاشق تمیز برای برداشتن روغن استفاده کنید و قاشقی که مواد غذایی به آن چسبیده یا خیس می‌باشد را استفاده نکنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به محصول روغن کرمانشاهی درکام، لطفا روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

43 thoughts on “نگهداری روغن حیوانی یا روغن زرد باید چگونه باشد؟

  1. لیلی says:

    روغن حیوانی من ی ذره آب رفته توش
    چطور میتونم جداش کنم ک روغنم خراب نشه
    مثلا تو ۵کیلو روغنم در حد ۳قاشق تا کمتر اب هست

    • درکام says:

      اگر آب فقط روی سطح روغن هست میتونین قسمت سطحی روغن رو جدا کنین و باقی روغن رو مصرف کنین، اگر آب داخل روغن هم نفوذ کرده داخل یه ظرف کاملا خشک و تمیز روغن رو بجوشونین تا آب روغن تبخیر بشه و بعد به یه ظرف کاملا تمیز و خشک منتقل کنین، داخل یخچال نگهداری کنین و مصرف کنین 🙂

  2. مهران says:

    سلام ، من روغن حیوانی تو یخچال گذاشتم امروز دیدم سقف درب ظرف از داخل مثل پودر سفیده اما یکدسته و وقتی بهش دست میزنم عین روغنه ، اولش فکر کردم کپکه ، روغنم زرده ولی روش طوری نیست فقط سقف درب ظرف و یکم جداره ظرف جایی که روغنش مصرف شده سفید شده البته فکر کردم کپکه دست زدم اما اب میشه مثل روغن ؟ چیکار کنم من تو اروپام و هوا خیلی مرطوبه ؟ ممکنه خراب شده باشه ؟

    • درکام says:

      سلام، اگر عکس روغتون رو برامون بفرستین بهتر میتونیم راهنماییتون کنیم. به احتمال خیلی زیاد، در صورتیکه عطر و مزه روغن تغییری نکرده باشه، ماده سفید رنگ دوغ روغن هست که جدا شده و روغنتون مشکلی نداره.

  3. Sn says:

    سلام روغن رو میشه توی ظرف استیل هم نگهداری کرد؟
    من ظرف استیل خریدم ولی مامان میگه توی ظرف روحی بهتر میمونه

    • درکام says:

      سلام، ظرف استیل مناسب نیست و بهتره که داخل ظرف استیل نگهداری نکنین، برای نگهداری روغن حیوانی میتونین از ظرف روحی یا شیشه ای کاملا خشک و تمیز استفاده کنین 🙂

  4. مهمان says:

    سلام من روغن کرمانشاهی پلمپ شده فلزی دارم که تا چند ماه دیگه تاریخ انقضا ش میرسه …اگه از وقت روش بگذده اشکال نداره ؟می تونم باز کنم و خالی کنم تو َشیشه و دریخچال نگهداری کنم؟

    • درکام says:

      سلام. اگر روغنتون محلی و اصل هست، تاریخ انقضای مشخص نداره. اگر در شرایط مناسب نگهداری کنین تا چند سال هم ماندگاری داره. به طور کلی هم نگهداری داخل شیشه و یخچال ماندگاریش رو بیشتر میکنه.

  5. حوریه says:

    سلام
    روغن حیوانی وقتی بیرون قرار میگیره حالت روغن مایع میشود یا نیمه جامد .

    • درکام says:

      سلام در دمای محیط نیمه جامد میشه، اگه جای نسبتا گرم باشه روان‌تر میشه.

  6. مریم says:

    سلام من روغن حیوانی ۲ماهه خریدم وازاول توی یخچال وظرف شیشه ای گذاشتم حالااز پایین واطراف سبز داره میشه ازبیرون شیشه معلومه نمیدونم چیکارکنم

    • درکام says:

      سلام، احتمالا روغنتون هوا کشیده. اگر طعمش تلخ نشده و بوی بدی نمیده میتونین استفاده کنین، فقط باید زود مصرف بشه تا کلش از بین نرفته.

  7. شادی حسینی says:

    با سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    من روغن حیوانی یا همون روغن زرد رو توی ظرف روحی گذاشتم بعد یه مدت بوی نامطبوعی گرفته و الان که خالی کردم ظرف رو ،ته ظرف قهوه‌ای شده دوباره جوشوندم ولی بازم اون عطر خودشو بدست نیاورده!
    و من این روغن رو بعد یه ساله که دارم میجوشونم!چون بیشتر همسرم استفاده میکنن و مصرفمون کمه زمان برده و مونده!
    حالا نگرانم که خدایی نکرده سمی از ظرف وارد روغن شده باشه! این امکانش هست آیا! ؟
    بازم ممنونم از مطالب مفیدتون.

    • درکام says:

      سلام
      خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده 🙂
      اگر روغن رو جای گرم (کنار گاز یا کابینت گرم) گذاشتین احتمالا کمی دوغ داخل روغن بوده و خارج شده، با جوشوندن کمی بوی روغن بهتر میشه. یا اینکه دوغ روغن از اول به درستی جدا نشده و به مرور زمان این اتفاق افتاده.
      ته ظرف اگر قهوه ای هست و سفت یا سیاه نیست، امکان داره که شیره‌های داخل خیک باشه که ته نشین میشن و موردی نداره
      روغن اصل رو اگر در شرایط مناسب نگهداری کنین تا چند سال هم سالم می‌مونه.

    • مرتضی says:

      اگر استفاده خوراکی نمیکنی لااقل برای دارویی و مالیدن استفاده کن ، برای ضرب خوردگی و موارد دیگر

  8. لیلا says:

    سلام.من بخاطر رژیم کتوژنیکم روغن دنبه درست میکنم.اینبار روغنم نمیدونم چرا تویخچال منجمدنمیشه و نصف بالایی شیشه ها آبکی و نصف پایینش حالت ژله ای داره.دلیلش چی میتونه باشه؟

    • درکام says:

      سلام
      متاسفانه اطلاعی درمورد روغن دنبه نداریم، روغن حیوانی درکام از شیر تهیه میشه 🙂

  9. سارا says:

    سلام روغن زرد گرفتم در هوای معمولی مایع هست فقط کمی ته ظرف بسته، ممکنه ناخالصی داشته باشه؟

    • درکام says:

      سلام. روغن حیوانی در دمای معمولی کمی شل میشه، روغن گوسفندی هم به نسبت روغن گاوی شل تر میشه، اما مایع نمیشه. اگر دمای محیط نگهداری بالا باشه و روغن در محیط گرم بشه خیلی روانتر میشه

  10. آزاد says:

    سلام استفاده بردم ممنون
    من روغن محلی را توی یخچال گذاشتم بعد از چند روز سرش یخ زد مشکلی نداره ؟ چکارش کنم بیرون بزارم گرمه داخل یخچال یخ میزنه

    • درکام says:

      سلام خوشحالیم براتون مفید بوده 🙂
      اگر منظورتون اینه که روی روغن سفید و سفت میشه مشکلی نداره، اون قسمت سفید رنگ دوغ روغن هست که گاهی اینطوری میشه. اما خود روغن نباید یخ بزنه.

  11. مهدی says:

    سلام آیا روغن زرد بعد از سه ماه خراب یا تلخ میشه ابا روغن زرد کهنه مقوی بودنش رو از دست میده

    • درکام says:

      سلام وقتتون بخیر
      روغن اگر در شرایط مناسبی نگهداری بشه تا چند سال سالم می‌مونه و خاصیتش رو از دست نمیده

  12. مریم says:

    سلام من یکم روغن دومبه دارم دوساله که مونده اون خراب شده؟ازکجا بفهمم خراب شده یانه

    • درکام says:

      سلام. اطلاعی درباره زمان ماندگاری روغن دنبه نداریم اما معمولا روغن حیوانی که از شیر تهیه شده وقتی تغییر رنگ و بو و مزه میده یعنی خراب شده. رنگش تیره میشه و بو و مزه بد، تند و یا تلخی میگیره

  13. جمشید says:

    ما برای اینکه روغن هوا نگیره و خراب نشه روی روغن شیره انگور میریزیم .
    ولی بعضی ها رو دیدم کف ظرف روغن شیره انگور میریزن دلیل اونو نمیدونم

    • درکام says:

      سلام. برای نگهداری روغن داخل هیزه یا خیک، داخلش رو شیره توت میزنن که نرم بمونه و خشک نشه و مقداری از شیره با روغن آغشته میشه و در اثر گرما از روغن جدا میشه و ته ظرف جمع میشه

  14. جمشید says:

    دلیل اینکه روغن زرد قشنگ سفت نمیشه و حالت بریده بریده ای داره و یکدست سفت نمیشه چیه ؟
    من دوباره رو حرارت قرار دادم کمی نمک دوباره اضافه کردم گفتم شاید دوغ داشته باشه ولی نداشت دوباره داخل شیشه ریختم دیدم درست نشده احتمال داره آب داشته باشه که اینجور میشه ؟ اگه بله دوباره رو حرارت قرار بدم ؟ میترسم روغن بسوزه

    • درکام says:

      سلام روغن رو خودتون درست کردید؟ روغن اصل باید یکدست باشه و بریده بریده نیست. در محیط گرم یکدست آب میشه و شل میشه و داخل محیط سرد هم به صورت یکدست میبنده

  15. زهرا says:

    با سلام .مرسی از مطالب مفیدتون.یه سوالی داشتم من مادر شوهرم عشایره روغن گوسفندی داده بهم ولی متاسفانه خیلی بد بو میده و غیر قابل تحمله .میشه راهنماییم کنین؟
    میخاستم مثل راهکارهای گرفتن بوی بد دنبه پیاز و ماست بزنم بهش و دوباره بجوشونم گفتم قبلش از شما مشورت بگیرم.

    • درکام says:

      سلام خوشحالیم براتون مفید بوده. اگر روغن تازه هست و بوی بدی که میگین بخاطر اینه که دوغ روغن خوب گرفته نشده، میتونید مجدد بجوشونید و خودتون دوغش رو بگیرید تا طعم و عطرش بهتر بشه.

  16. داود says:

    سلام روغن زرد را باید توی ظروف روحی نگهداری کنید من خودم تولید کننده هستم

    • درکام says:

      سلام. بله درسته، همونطور که نوشتیم یکی از ظروفی که میشه روغن حیوانی رو داخلش نگهداری کرد ظروف روحی هست. موفق و پرروزی باشید 🙂

    • درکام says:

      سلام عطر روغن گوسفندی کلا زیاده ولی عطر بدی نیست، مگر اینکه داخلش دوغ مونده باشه. اگر روغنتون بوی ترشیدگی میده باید بجوشونید تا دوغش گرفته شه، اینطوری عطرش هم بهتر میشه.
      روغن گاوی عطر خیلی ملایمتری داره و برای افرادی که روی عطر روغن حساس هستن گزینه مناسبتری هست.
      البته گیاهی هم وجود داره به اسم چویر که در غرب کشور هست و چند شاخه از این گیاه رو داخل روغن کرمانشاهی میندازن که عطرشو خیلی بهتر میکنه ولی دسترسی به این گیاه خیلی سخته و خود محلی‌ها هم به سختی به دستشون میرسه.

  17. زهرا says:

    من مقداری روغن کرمانشاهی دارم توی دبه پلاستیکی بوده الان کیفیت بو وطعمش عوض شده.راهی برای بهبودکیفیتش هست؟

    • درکام says:

      اگر سفیدی داره و بوی دوغ میده میتونید به آرومی بجوشونید تا دوغش گرفته شه، روغن رو از دوغ جدا کنید و داخل ظرف شیشه ای و جای خنک نگهداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *