قیمت برنج ایرانی | لیست قیمت روز برنج ایرانی ۱۴۰۰

برنج طارم هاشمی فریدونکنار

جدول قیمت برنج ایرانی

نوع برنج

قیمت برنج ایرانی ۱۴۰۰ در تهران

برنج طارم محلی

کیلویی ۵۰ هزار تومان

برنج هاشمی ممتاز

کیلویی ۵۰ هزار تومان

برنج دم سیاه

کیلویی ۵۵ هزار تومان

قیمت برنج فجر

کیلویی ۳۸ هزار تومان

برنج نیم دانه هاشمی

کیلویی ۳۰ هزار تومان

برنج نیم‌دانه طارم

کیلویی ۳۰ هزار تومان

برنج شیرودی

کیلویی ۳۴ هزار تومان

خیلی از افراد به دنبال قیمت روز برنج ایرانی می‌گردند تا مطمئن شوند برنجی که قصد خرید دارند یا خریده‌اند قیمت مناسبی دارد. اما باید بدانید قیمت برنج به عوامل زیادی بستگی دارد و به طور مثال نمی‌توان گفت برنج هاشمی همه‌جا یک قیمت دارد. ممکن است یک نوع برنج هاشمی در دوجای مختلف تا چند هزار تومان به واسطه عوامل دیگر اختلاف قیمت داشته باشند و یا دو نوع مختلف از برنج هاشمی در یک جا به واسطه اختلاف کیفیتی که دارند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. بنابراین تصمیم گرفتیم عوامل مؤثر بر قیمت برنج ایرانی را به همراه لیست قیمت انواع برنج ایرانی برای شما بنویسیم تا بدانید که آیا برنجی که خریداری می‌کنید ارزش رقم پرداختی آن را دارد یا خیر؟

قیمت برنج ایرانی بر اساس چه چیزی تعیین می‌شود؟

عرضه و تقاضا

یکی از مهمترین عواملی که در قیمت برنج ایرانی اثرگذار است بحث عرضه و تقاضا است. در مرداد و شهریور که فصل برداشت برنج است و عرضه برنج ایرانی زیاد می‌شود قیمت کاهش پیدا می‌کند و در ایامی مثل شب عید که تقاضا برای برنج افزایش پیدا می‌کند قیمت برنج زیاد می‌شود.

انبارهای پر از برنج در فصل برداشت
انبارهای پر از برنج در فصل برداشت

نوع و رقم برنج

شاید بتوان گفت به جز عامل عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل مؤثر بر قیمت برنج نوع آن است. ارقام برنج ایرانی به ۲ دسته پرمحصول و کم‌محصول تقسیم می‌شوند که برنج‌های کم‌محصول کیفیت بالاتری دارند و به واسطه اینکه در هر هکتار مقدار کمتری از آن‌ها به دست می‌آید، قیمت بیشتری نسبت به برنج‌های پرمحصول دارند. در کل می‌توان گفت که برنج‌های کم‌محصول مثل صدری دم‌سیاه، هاشمی و طارم قیمت‌های بالاتری نسبت به برنج‌های پرمحصول مثل فجر، ندا و شیرودی دارند.

همچنین در بین برنج‌های کم‌محصول برنج دم‌سیاه را می‌توان گرانترین برنج ایرانی نامید که معمولاً ۴۵ هزار تومان نسبت به قیمت برنج هاشمی و طارم گران‌تر است. این برنج همچنین یکی از بلندقدترین برنج‌های ایرانی است و در ری کشیدن تنه به تنه برنج‌های هندی می‌زند.

در میان برنج‌های پرمحصول نیز برنج ندا جز ارزان‌ترین برنج‌ها و برنج فجر به واسطه کیفیت خوبی که دارد جز برنج‌های گران‌قیمت‌تر است.

منطقه کشت محصول

۲ شهر در شمال ایران هستند که برنج آن‌ها زبانزد است، فریدونکنار و آستانه. یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت برنج منطقه‌ای است که برنج در آنجا کاشت می‌شود. البته که این اختلاف قیمت برنج ایرانی در بین مناطق مختلف فقط به خاطر معروفیت یک‌سری از مناطق نیست و به خاطر آب‌ و هوا، نوع خاک یک منطقه و همچنین زاویه و میزان تابش آفتاب، بذر یک برنج در ۲ منطقه مختلف برنج‌های با کیفیت متفاوتی می‌دهد. البته متأسفانه بسیاری از برنج‌هایی که به نام مناطق معروف در بازار فروخته می‌شود برای مناطق دیگری است که برای فروش بهتر و با قیمت بالاتر با نام شهرهای معروف‌تر فروخته می‌شوند.

ارگانیک بودن برنج

هر چند ارگانیک استاندارد سختگیرانه‌ای است که کمتر محصولی در ایران آن را رعایت می‌کند و در مورد برنج نیز همین‌طور است اما کشاورزانی که از سموم شیمیایی در کشت برنج استفاده نمی‌کنند قیمت بالاتری برای برنج خود تعیین می‌کنند. چرا که میزان محصولی که برداشت می‌کنند کمتر است و اگر یک هکتار زمین به طور معمول ۲ تن و ۵۰۰ کیلوگرم برنج طارم یا هاشمی بدهد وقتی که از سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود این میزان ممکن است تا ۲ تن نیز کاهش پیدا کند و به همین خاطر برنج ارگانیک و برنجی که از سموم شیمیایی در تولید آن استفاده نشده باشد قیمت بالاتری دارد. البته معمولا در تولید برنج کشت دوم از سموم بیشتری نسبت به برنج کشت اول استفاده می‌شود.

بوجاری و یا بوجاری نشدن برنج

برنج بعد از فرآوری در کارخانه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد دانه شکسته در خود دارد. برای بسیاری از افراد مهم نیست که برنج یک‌دست دانه‌های کامل باشد و یا شکسته نیز در خود داشته باشد. ولی افراد دیگری نیز هستند که ترجیح می‌دهند برنجی که می‌خرند یک‌دست باشد تا هنگام پخت برای مهمان جلوه خوبی داشته باشد. برای همین بعد از فرآوری برنج، برنج‌های به دست آمده را وارد یک الک می‌کنند تا بوجار شده و دانه‌های شکسته از دانه‌های کامل جدا شوند.

البته که میزان جداسازی نیز در این مرحله می‌تواند متفاوت باشد. می‌توان سرعت دستگاه را طوری تنظیم کرد تا نیم‌دانه‌ها به صورت کامل جدا شوند و اصطلاحاً برنج ۲ الکِ شود و یا طوری تنظیم کرد که مقدار کمی نیم‌دانه در برنج باقی بماند و برنج ۱ الکِ شود. بسته به این مورد قیمت برنج می‌تواند تا چند هزار تومان افزایش یابد. البته بیشتر برنج‌های بوجاری شده به خاطر اینکه قیمت برنج معقول بماند تک الک بوجار می‌شوند. چرا که جدا کردن کامل نیم‌دانه‌ها باعث افزایش زیاد قیمت برنج می‌شود.

همچنین برنج نیم‌دانه جدا شده از بوجار نیز قیمت خیلی پایین‌تری به نسبت برنج بوجاری شده دارد و بعضی نیز برنج نیم‌دانه را با مقداری برنج‌ کامل مخلوط می‌کنند که به برنج سرلاشه معروف است و هم ظاهر نسبتاً مناسبی دارد و هم قیمت مناسب‌تری از برنج بوجار شده دارد و برای مصرف شخصی گزینه مناسبی است.

برنج بوجاری (پایین) و بوجار نشده (بالا)
برنج بوجاری (پایین) و بوجار نشده (بالا)

محل عرضه و تعداد واسطه‌ها

به طور معمول هرچه تعداد واسطه‌ها در خرید شما افزایش پیدا می‌کند قیمت برنج نیز افزایش می‌یابد. وقتی شما برنج را از یک سوپرمارکت در شهرستان خریداری می‌کنید چندین واسطه بین تولیدکننده و شما وجود دارد. ما در درکام این واسطه‌ها را به حداقل رسانده‌ایم تا برنج با کیفیت با قیمت مناسبی را به شما عرضه کنیم. همچنین محل عرضه نیز در قیمت برنج اثرگذار است. به طور مثال یک فروشگاه در شمال شهر تهران به واسطه اجاره بالا و همچنین قدرت خرید بیشتر مردم معمولا برنج را با قیمت بیشتری نسبت به یک مغازه کوچک در محل کمتر برخورداری عرضه می‌کند.

بسته‌بندی و میزان خرید

بسته‌بندی در تمامی محصولات روی قیمت نهایی اثرگذار است. برخی بسته‌بندی‌های برنج ارزانتر و برخی گران‌تر هستند. مثلا گونی‌های پلاستیکی ارزان‌ترین نوع بسته‌بندی هستند و گونی‌های کنفی که در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند جزو گران‌ترین بسته‌بندی‌ها هستند و این موارد می‌تواند روی قیمت نهایی تاثیر بگذارد. همچنین وقتی شما یک کیلو برنج خریداری می‌کنید و وقتی ۱۰۰ کیلو می‌خرید قیمت می‌تواند متفاوت باشد. ما در طرح خرید گروهی در صورتی که میزان خرید شما افزایش یابد به صورت پله‌ای تخفیفات قابل ملاحظه‌ای را روی قیمت برنج اعمال می‌کنیم.

برنج قاطی یا یک‌دست

متأسفانه معضلی که بازار برنج ایرانی را دچار مشکل کرده مخلوط کردن برنج‌های پرمحصول ایرانی و یا برنج‌های خارجی با برنج‌های درجه یک مثل طارم و هاشمی برای کاهش قیمت برنج است. با توجه به شباهت بعضی از ارقام برنج مثل شیرودی با برنج‌هایی مثل هاشمی شاید تشخیص این مورد برای خریداران معمولی کار راحتی نباشد. این کار باعث می‌شود قیمت برنج کاهش پیدا کند و تاجری که این کار را کرده سود بیشتری از برنج خود ببرد. پس اگر قیمت یک برنج به نسبت قیمت بازار خیلی پایین‌تر بود باید مراقب بود که برنجی که خریداری می‌کنید برنج مخلوط نباشد و قاطی نداشته باشد.

حرف آخر را قابلمه می‌زند

شاید با تمام این توضیحات به نظر برسد قیمت برنج ایرانی هاشمی دو مزرعه کنار هم باید یکسان باشد. ولی ممکن است دو مزرعه کیفیت متفاوتی داشته باشند. برای همین کیفیت برنج اول و آخر باید در قابلمه محک زده شود و مورد پسند خانم خانه قرار گیرد. برای همین ما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد خرید برنج ایرانی دارید قبل از آن یک نمونه از برنج را خریداری کنید و اگر مورد پسندتان بود خرید اصلی خود را انجام دهید.

ما در درکام امکان خرید بسته تست برنج را نیز فراهم کرده‌ایم تا پس از اطمینان از کیفیت برنج‌ خرید کنید.

 

در انبار موجود نمی باشد
۵۱۰,۰۰۰ تومان

برنج طارم محلی درجه یک یکدست و الک شده خوشپخت، خوشمزه با عطر خوب وزن هر کیسه: ۱۰ کیلوگرم زمان برداشت: مرداد ۱۴۰۰ نام کشاورز: آقای ایمانی منطقه برداشت: استان مازندران ضمانت کیفیت + بازگشت وجه قیمت هر کیلو: یک کیسه: ۵۱ هزار تومان دو کیسه: ۵۰ هزار تومان پنج کیسه: ۴۹ هزار تومان ضمانت کیفیت + بازگشت وجه

در انبار موجود نمی باشد
۳۴,۰۰۰ تومان

بسته تست برنج ایرانی
یک کیلویی - ۶ پیمانه
برنج درجه یک
محصول شالیزارهای شمال
کشت اول و دوم سال ۹۹
لطفاً نوع برنج را انتخاب کنید

در انبار موجود نمی باشد
۵۰۰,۰۰۰ تومان

برنج هاشمی ممتاز و درجه یک
یکدست و بوجاری‌شده
محصول شالیزارهای آستانه اشرفیه گیلان
کشت اول سال ۱۴۰۰ (به زودی)
دارای طعم و عطر خوب
مناسب برای پخت در مجالس با رِی زیاد
قیمت هر کیلو ۵۰۰۰۰ تومان
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
* سفارش بسته تست ۱ کیلویی *

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

10 thoughts on “قیمت برنج ایرانی | لیست قیمت روز برنج ایرانی ۱۴۰۰

  1. نادر says:

    سلام وقت بخیر ، جو برنج که از شالیزار میره به بوجاری بطور متوسط چند درصد برنج و چنددرصدنیم دانه میده ؟

    • درکام says:

      سلام. وقت شما هم بخیر
      خیلی بستگی به محصول و شرایط آب و هوایی اون سال داره. ولی به طور معمول بین ۵ تا ۲۰ درصد برنج شکسته هست و باقیش دونه کامل.

  2. عباس محمد یانی says:

    سلام قیمت برنج بروجرد درجه یک چه قیمت تو بازار

    • درکام says:

      سلام. ما فقط برنج شمال داریم و قیمت روز برنج بروجرد رو الان نمیدونیم.

  3. سیدصالح says:

    سلام اگه بخوایم برنج به صورت عمده برای فروش تهیه کنیم هم قیمت هاهمینجورهستش

    • درکام says:

      سلام. خیر قیمت عمده پایین‌تر هست
      لطفا برای خرید عمده با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید

  4. آرش says:

    سلام و خسته نباشید ….ما که برنج رو واسه فروش میخواییم باز باید با همین قیمت خریداری کنیم یا قیمت پایین تر

    • درکام says:

      سلام ممنون سلامت باشید 🙂
      قیمت عمده به مقدار خرید بستگی داره و از مقادیر ذکر شده پایین‌تر هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *