طرز پخت برنج کته

طرز پخت برنج کته

برنج آبکش بهتره یا کته ؟

باید بگوییم که هرکدام خواص خود را دارند. برنج آبکش سموم کمتری دارد چون مقداری از سموم آن در حین خیساندن وارد آب می‌شود و همان‌طور که در مقاله طرز تهیه برنج آبکش توضیح دادیم، آب مربوط به خیساندن را دور می‌ریزیم. ولی برنج کته خاصیت برنجی بیشتری دارد، چون سبوس برنج در آن باقی می‌ماند و با آبکشی برنج هدر نمی‌رود. راجع به تفاوت خواص برنج آبکش و کته در مقاله مربوطه توضیح بیشتری خواهیم داد.

مواد لازم برای پخت برنج کته ۴ نفره

۴ پیمانه برنج

۴ قاشق غذاخوری روغن

۱ قاشق غذاخوری نمک (می‌توانید میزان نمک را بر اساس ذائقه خود کم و زیاد کنید)

پخت برنج کته ایرانی

ابتدا قابلمه مناسبی انتخاب می‌کنیم، به‌طوری‌که نه خیلی بزرگ باشد که تمام برنج ته دیگ شود، نه خیلی کوچک باشد که برنج فضای کافی برای قد کشیدن و دم کشیدن را نداشته باشد و خام بماند. سپس برنج را شسته و به ازای هر پیمانه برنج، یک پیمانه آب اضافه می‌کنیم. اگر قابلمه‌ای با سایز مناسب انتخاب کرده باشید، می‌توان گفت که حدوداً یک بند انگشت آب روی برنج قرار می‌گیرد. اگر آب برنج را بیشتر بریزید شفته خواهد شد، اما اگر آب کمتری بریزید و بعد از پایان زمان پخت ببینید که دانه‌های برنج هنوز به میزان کافی نرم نشده‌اند. می‌توانید حدود یک ته استکان آب روی برنج بریزید و ۵ دقیقه فرصت بدهید تا دانه‌ها به مقداری که باب میلتان است، نرم شوند.

بعد از اینکه برنج و آب را درون قابلمه ریختیم، یک قاشق غذاخوری نمک و ۴ قاشق غذاخوری روغن هم اضافه می‌کنیم. شعله گاز را زیاد کرده و زمانیکه آب شروع به جوشیدن کرد شعله را کم می‌کنیم و با همان حرارت می‌گذاریم تا آب روی سطح برنج کاملاً تمام شود. در این مدت چند بار برنج را هم می‌زنیم. توجه کنید که در این مرحله هنوز در قابلمه برنج را نگذاشته‌ایم. بعد از اینکه آب روی سطح برنج گرفته شد، در قابلمه را با دم کنی مناسبی که بخار را به بیرون ندهد، روی قابلمه می‌گذاریم. زمان دم کشیدن برنج کته حدود ۴۵ دقیقه است. اگر بخواهیم برنجمان نرم‌تر شود از همان ابتدا یک پیمانه دیگر آب اضافه می‌کنیم.

برنج کته با ته دیگ

اگر می‌خواهید برنج کته با ته دیگ درست کنید نیاز به دو قابلمه دارید. در قابلمه اولی تمام مراحل بالا را تا قبل از گذاشتن در قابلمه طی می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا آب برنج کاملاً گرفته شود و هیچ آبی در قابلمه نماند. در قابلمه دوم، مقداری روغن ریخته و ته دیگ نان، سیب زمینی یا هر ته دیگ دیگری که می‌خواهیم را چیده و کمی نمک روی ته دیگ می‌پاشیم. وقتی‌که آب برنجی که در قابلمه اول است کامل گرفته شد، برنج را به قابلمه دوم انتقال می‌دهیم و اندازه ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری آب روی برنج می‌ریزیم و در قابلمه را می‌گذاریم و حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌دهیم تا دم بکشد. دقت کنید که اگر برنج هنوز آب داشته باشد در هنگام انتقال به قابلمه دوم، آب باعث بالا آمدن ته دیگ ها شده و ته دیگ را خراب می‌کند. اگر بعد از پخت برنج، ته دیگ به‌سادگی قابل جدا شدن نبود، باید شعله گاز را خاموش کرده و ۳ الی ۴ دقیقه زمان بدهیم تا سرد شود. حالا ته دیگ به‌سادگی قابل جدا کردن از قابلمه است.

اگر بعد از پخت برنج کته کمی روغن حیوانی به آن اضافه کنید، عطر و طعم برنجتان بسیار بهتر و دلچسب‌تر می‌شود. شما می‌توانید برای خرید روغن حیوانی اصل و درجه یک روی باکس زیر کلیک نمایید.

خرید روغن کرمانشاهی محلی
روغن حیوانی کرمانشاهی

 

با خرید برنج هاشمی درجه یک و استفاده از دستور پخت کته یا آبکش درکام، با برنج شفته خداحافظی کنید! ضمنا اگر سؤالی درباره طرز تهیه برنج کته دارید در قسمت نظرات، سؤال خود را بپرسید، ما در اولین فرصت به شما پاسخ خواهیم داد.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

23 thoughts on “طرز پخت برنج کته

  1. محمد says:

    خانوم سرکار و من بچه داری و خونه داری میکنم برنجو و خورشتی میپزم بیا و ببین وقتی از سر کار میاد هیچ کاری جز خوردن و استراحت واسش نمونده

    • میم میم says:

      سوووووووختتتتت چیکار کنممم؟ 😐 😂
      هنوز ۴۵ دیقه نشده بود اخه 😕

      • درکام says:

        سلام
        وقتی درب قابلمه رو میذارین شعله گاز رو باید خیلی کم کنین. شعله زیاد باعث سوختن برنج میشه. با شعله کم نمیسوزه
        وقتی برنج میسوزه میتونین یک تیکه نون روی برنج بذارین، مقداری از بوی سوختگی رو به خودش میگیره
        امیدواریم دفعه دوم برنجتون عالی بشه

  2. مهدی says:

    عالیه
    زن گرفتم ، براش غذا درست می کنم انگشتاشو بخوره 🙂

    البته دیگه با این وضعیت اقتصادی فقط همون برنج می تونم بگیرم :))

    ممنون برای آموزش خوبتون

    • سحر says:

      آفرین به شما که اینقدر خوبین برای خانمتون غذا درست میکنین شوهر من هم آشپزیش عالیه و اونم مثه شماست

  3. Kazem says:

    سلام . ممنون از مقالتون . نوشتین ۴ قاشق روغن . روغن مایع هم همون ۴ قاشق بایستی ریخته بشه یا بیشتر

    • درکام says:

      سلام خوشحالیم مقاله براتون مفید بوده 🙂
      همون چهار قاشق هست

    • درکام says:

      سلام.خوشحالیم که براتون مفید بوده ،ممنون که نظرتون رو برامون نوشتین 🙂

  4. niki bazargan says:

    خيلي عالي
    من دانشجو هستم در ايتاليا
    ساعت ٣ صبح بود هوس كردم بياد عدس پلوهاي مادرم در ايران غذا درست كنم. الان ساعت ٤:٣٠ هست الان و عدس پلوي من با راهنمايي شما امادست و عااالي شده البته من كشمش نداشتم اينجا كشمش نداره اما بازم خيلي خوشمزه شد ممنونم😘😘

    • درکام says:

      سلام.
      به به نوش جانتون. خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂

  5. سید محمد says:

    بسیار عالی بود دست شما درد نکنه ممنونم. فقط سوالی که پیش اومده اینکه باید برنج رو اول کار بخیسونیم یا نیازی نیست به خیساندن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • درکام says:

      خواهش می‌کنیم 🙂 نه، برای تهیه برنج کته نیازی نیست که برنج رو از قبل خیس کنید.

  6. فاطمه ترابی says:

    من برنج که دم میکنم خیلی وقتا شفته میشه نمیدونم باید چیکارش کنم؟!!

    • درکام says:

      سلام. نگران نباشین، ما تو مقاله برنج شفته کامل براتون توضیح دادیم که چطور میشه برنج شفته شده رو بهتر کرد. البته اگر از این به بعد برنج رو طبق همین مقاله دم کنید و مقادیرش رو دقیق رعایت کنید برنجتون شفته نمیشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *