طرز تهیه فرنی خوشمزه برای ۴ نفر

فرنی آرد برنج نشاسته

فرنی یکی از محبوب‌ترین و بهترین غذاها برای سفره‌های افطار است. به همین خاطر برای شما دستور پخت سه نوع فرنی آرد برنج، فرنی نشاسته و فرنی زعفرانی را تهیه کرده‌ایم. روش مربوط به تهیه فرنی آرد برنج و فرنی نشاسته کاملاً مشابه به یکدیگر و بسیار ساده می‌باشد، فقط در یکی از آنها از آرد برنج و در دیگری از نشاسته استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که فرنی نشاسته محبوب‌تر بوده و مقدار نشاسته موردنیاز نصف مقدار آرد برنج موردنیاز می‌باشد. مدت‌زمان تهیه کردن فرنی به این روش حداکثر ۲۰ دقیقه خواهد بود.

مواد لازم برای ۴ نفر:

آرد برنج (یا نشاسته) ۶ قاشق غذاخوری (۳ قاشق غذاخوری)
آب ولرم ۱ لیوان
شیر ۲ لیوان
شکر ۳/۱ لیوان
گلاب          خرید آنلاین ۱ قاشق غذاخوری
دارچین به مقدار لازم، برای تزئین
عرق هل      خرید آنلاین به مقدار لازم، برای خوش‌عطرتر کردن
زعفران        خرید آنلاین به مقدار لازم، برای فرنی زعفرانی

 

مواد اولیه فرنی آرد برنج
مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه فرنی آرد برنج

فرنی آرد برنج و فرنی نشاسته

ابتدا آرد برنج یا نشاسته را داخل یک کاسه با آب ولرم حل می‌کنیم تا یکدست شود. سپس شیر را درون قابلمه ریخته و روی اجاق گاز میگذاریم، آرد برنج (یا نشاسته) محلول در آب و شکر را نیز به آن اضافه می‌کنیم و مرتباً هم میزنیم تا ته نگیرد. بعد از ده دقیقه کمی از فرنی نیمه آماده را تست می‌کنیم و اگر کم شیرین بود مجدداً مقداری شکر به آن اضافه می‌کنیم. معمولاً ۱۲ الی ۱۵ دقیقه زمان لازم است تا فرنی قوام بیاید و بعد از اینکه غلظت آن به حد دلخواه رسید، شعله را خاموش می‌کنیم. بعد از اینکه شعله را خاموش کردیم به آن گلاب و در صورت دلخواه کمی عرق هل، اضافه کرده و درون ظرف دلخواه ریخته و روی آن را با دارچین تزئین می‌کنیم.

فرنی زعفرانی

اگر بخواهید فرنی زعفرانی درست کنید، بهتر است قبل از خاموش کردن اجاق گاز و ۲-۳ دقیقه آخر، مقداری زعفران دم‌کرده به فرنی اضافه کنید. شما می‌توانید با مراجعه به مقاله “دم کردن زعفران“، با انواع روش‌های موجود برای تهیه زعفران آشنا شوید و با انجام آن، فرنی خوشرنگ‌تری داشته باشید. بعد از اضافه کردن زعفران، گلاب را اضافه کنید. سرو فرنی زعفرانی به صورت سرد خوشمزه‌تر است پس بهتر است که فرنی آماده را از حداقل یک ساعت قبل داخل یخچال بگذارید تا خنک شود.

به عنوان نکته آخر، فرنی آرد برنج و فرنی نشاسته برای نوزاد زیر ۷ ماه و فرنی آرد گندم برای نوزاد زیر یک‌سال مناسب نیستند چراکه تا قبل از یک سالگی امکان حساسیت کودک به آرد گندم وجود دارد. در صورتیکه برای نوزادان زیر یکسال به روش بالا فرنی درست می‌کنید نباید از گلاب و دارچین استفاده کنید. همچنین می‌توان به نوزادان از ۶ ماهگی فرنی حریره بادام یا همان فرنی بدون شیر داد، اما روش پخت آن متفاوت است.

 

طرز تهیه حریره بادام برای کودک

برای تهیه کردن حریره بادام برای نوزاد، ابتدا ۴ عدد بادام را شسته و در آب ولرم به مدت ۲۴ ساعت خیس می‌کنیم. البته چند بار آبی که بادام را درون آن خیس کرده‌ایم عوض می‌کنیم و با آب تازه جایگزین می‌کنیم. بعد از ۲۴ ساعت پوست بادام‌ها را جدا می‌کنیم و بادام بدون پوست را درون میکسر می‌ریزیم. سپس بادام میکس‌شده را درون مقداری آب ریخته و حدود ۱۵ دقیقه می‌جوشانیم. بعد با صافی خیلی ریز آن را صاف می‌کنیم، اکنون حریره بادام آماده است. فقط به این نکته توجه کنید که روز اول، یک قاشق از حریره بادام را به نوزاد بدهید. روز دوم، دو قاشق و از روز سوم به بعد می‌توانید ۴ قاشق از حریره بادام را به کودک بدهید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

6 thoughts on “طرز تهیه فرنی خوشمزه برای ۴ نفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *