روش های جلوگیری و از بین بردن شپشک برنج در خانه

برنجی که شپشک زده

آیا تا به حال این تجربه را داشته‌اید که بعد از باز کردن کیسه‌ برنجتان، با تعداد زیادی شپشک در آن روبه رو شده باشید؟ احتمالا بعد از دیدن این شپشک‌ها نگران شده‌اید و سوالات زیادی در ذهنتان ایجاد شده است؛ مثل این‌ که این حشرات از کجا وارد برنج شده‌اند، آیا خطری دارند، چه طور می‌توان از ایجاد آن‌ها جلوگیری کرد یا در صورت ایجاد، چگونه می‌توان آن‌ها را از بین برد؟

نگران نباشید. این مشکل در برنج‌ ایرانی کاملا متداول است و این برنج‌ها در صورت قرارگیری در شرایط خاص، ممکن است در مدت کوتاهی شپشک بزنند. در این مقاله ما به طور کامل به تمام سوالاتتان درباره‌ شپشک برنج پاسخ می‌دهیم. پس با ما همراه باشید تا برای همیشه از شر این موجودات کوچک مزاحم خلاص شوید.

شپشک برنج چیست؟

شپشک برنج که برخی آن را با نام حشره یا جوجوی برنج هم می‌شناسند، با نام علمی Sitophilus oryzae و نام عمومی Rice weevil آفت کوچکی است که به برخی محصولات از جمله برنج، گندم و ذرت می‌زند و از آن‌ها تغذیه می‌کند.

از نظر ظاهری، شپشک برنج یک حشره با سری خرطومی شکل و به رنگ قهوه‌ای تیره با طول ۳ تا ۵ میلی‌متر است. این حشره دارای بال بوده و می‌تواند پرواز کند؛ بنابراین ممکن است آن را در نقاط دیگر منزلتان نیز مشاهده کنید.

معمولا مراحل رشد این آفت تا قبل از تبدیل شدن به شپشک برنج بالغ، داخل دانه‌ برنج صورت می‌گیرد؛ برای همین معمولا تا قبل از ایجاد شپشک بالغ، ممکن است متوجه وجود این حشره در برنج خود نشوید.

شپشک برنج از کجا می‌آید؟

ممکن است در هر یک از مراحل کاشت، داشت تا برداشت و انبارکردن برنج، تخم این حشرات روی گیاه برنج قرار گیرد. حال اگر برنج را در شرایط مناسب برای رشد آن‌ها قرار دهیم، فعالیتشان آغاز شده و تکثیر می‌شوند و بعد از مدتی کیسه برنج پر از شپشک برنج می‌شود.

 

آیا شپشک برنج خطرناک است؟

از نظر پزشکی این حشرات بیماری‌ زا نبوده و کاملا برای انسان بی‌خطر هستند و تنها آسیب آن مربوط به برنج می‌شود؛ به طوری که اگر این حشرات برای مدت طولانی در برنج بمانند، سبب پودر شدن و از بین رفتن برنج می‌شوند.

ولی قطعا هیچ کس دوست ندارد برنجی را مصرف کند که در آن شپشک باشد. دقت داشته باشید که دلیلی ندارد پس از مشاهده‌ شپشک در برنج، آن برنج را دور بریزید. شما به راحتی می‌توانید با به کاربردن راهکارهای زیر از ایجاد و یا تکثیر این حشرات جلوگیری کنید و یا در صورتی که برنج شما شپشک زده، آن را پاکسازی کنید و جلوی رشد مجدد آن را بگیرید.

روش‌های جلوگیری از شپشک برنج

مهم‌ترین راه حلی که برای پیشگیری از ایجاد شپشک برنج وجود دارد، این است که نکات نگهداری از برنج را بدانیم و رعایت کنیم. ما در مقاله‌‌ دیگری از سایتمان با عنوان “نکات نگهداری برنج خام در خانه”  به راهکارهای کلیدی برای جلوگیری از حشره زدن برنج اشاره کرده‌ایم. به صورت خلاصه این راهکارها شامل موارد زیر است:

۱- در هنگام خرید برنج، دقت کنیم که آن برنج فاقد کرم و شپشک باشد.

۲- برنج را در ظرف مناسب به ویژه کیسه‌های نخی نگهداری کنیم.

۳- برنج را در مکان خشک و خنک نگه داریم. (رطوبت و گرما دو عامل اساسی برای ایجاد و رشد شپشک برنج است)

۴- بین کیسه برنج با زمین و دیوار فاصله‌ای برای جلوگیری از نفوذ حشرات و انتقال رطوبت از زمین و دیوار به برنج، ایجاد کنیم.

۵- از همان ابتدا یک یا دو مورد از چیزهایی را که سبب جلوگیری از رشد شپشک برنج می‌شود، درون کیسه برنج قرار دهیم. مانند:میخک، حبه سیر، فلفل تند و خشک، نمک، برگ درخت گردو و …

۶- در کیسه‌ی برنج خود از جذب کننده‌ی اکسیژن استفاده کنیم.

۷- سعی کنیم تا حد امکان از خرید حجم زیاد برنج خودداری کنیم.

۸- برنج را از جایی بخریم که مطمئن باشیم برنجی را ارائه می‌دهند که کاملا در کارخانه خشک شده و فاقد رطوبت است؛ چون برنجی که رطوبت دارد خیلی زودتر شپشک می‌زند.

ما در درکام اطمینان حاصل می‌کنیم که برنج‌هایی که عرضه می‌کنیم، هم فاقد هر نوع حشره‌ای باشند و هم به میزان کافی خشک شده باشند تا زود دچار شپشک نشوند. به علاوه برای این که خیالتان از کیفیت، مرغوبیت و فاقدحشره بودن برنج راحت شود، برایتان امکان خرید بسته تست برنج را نیز فراهم کرده‌ایم تا پس از اطمینان از کیفیت برنج‌ خرید کنید.

در صورت خریداری برنج در حجم زیاد چگونه آن را از رشد و نفوذ حشرات در امان نگه داریم؟

بهتر است تا حد امکان از خرید حجم زیاد برنج خودداری کنیم ولی در صورت خرید باید همیشه حواسمان به آن باشد. سعی کنیم حتما آن را در کیسه‌های نخی ۵ الی ۱۰ کیلویی نگهداری کنیم، کیسه‌ها را با فاصله از هم و از زمین و دیوار قرار دهیم، حتما هر چند وقت یک بار کیسه‌ها را جابه جا کنیم و مدام کیسه‌ها را چک کنیم که شپشک نزده باشند چون حتی اگر برنج یک کیسه  شپشک زده باشد، به بقیه هم منتقل می‌شود.

بهترین روش از بین بردن شپشک برنج

ممکن است شما پس از دیدن شپشک در برنجتان و پرسیدن روش‌های از بین بردن آن از دیگران، با پیشنهادهای مختلفی رو به رو شوید. ازجمله این پیشنهادات می‌تواند شامل الک کردن برنج، پهن کردن آن زیر نور آفتاب و… باشد اما هیچ یک از این راهکارها به راحتی، سرعت و تاثیرگذاری روشی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم، نیست.

برای استفاده از این روش تنها به یک پنکه و ظرفی با دیواره‌ی بلند مانند تشت یا سطل نیاز است. در این روش در یک فضای باز مانند حیاط یا بالکن، ظرف را با فاصله‌ی کم در زیر پنکه قرار می‌دهیم. اکنون از قسمت بالای پنکه، برنج را ذره ذره متمایل به جلو با زاویه‌ی مناسب می‌ریزیم طوری که برنج که سنگین‌تر است، در ظرف ریخته و شپشک‌ها که سبک‌ترند، به دورتر و خارج از ظرف پرتاب شوند. برای این که تاثیر این روش بیش‌تر باشد و برنج کاملا از شپشک‌ها پاک شود، می‌توان این کار را دو بار انجام داد.

 

سایر روش‌های از بین بردن شپشک برنج

علاوه بر روش بالا، راهکارهای دیگری نیز برای خلاصی از شپشک برنج وجود دارد. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

۱- پهن کردن برنج در آفتاب

حشرات برنج از نور فراری‌اند؛ با این کار این حشرات برای فرار از نور از برنج خارج می‌شوند؛ اما عیب این روش این است که اگر برنج برای مدت طولانی در آفتاب بماند، پوک می‌شود.

۲- پهن کردن برنج در جای خنک

به دلیل عیبی که روش قبل داشت، بهتر است برنج را در سایه یا زیر کولر پهن کنیم و در آن نمک، برگ بو، برگ چریش و یا میخک قرار دهیم. این حشرات به دلیل دوست نداشتن سرما و هم‌چنین فراری بودن از موارد گفته شده، از برنج خارج می‌شوند.

۳- نگهداری برنج در فریزر

با قرار دادن برنج شپشک زده در فریزر به مدت کوتاه، احتمالا حجم زیادی از حشرات آن نابود می‌شود ولی نباید برنج را به مدت طولانی در فریزر قرار داد چون سبب خرد شدن آن می‌شود.

۴- استفاده از آب جوش

در صورتی که حجم برنج شپشک زده شما کم است، می‌توانید برای از بین بردن شپشک‌های آن، از آب جوش استفاده کنید؛ زیرا ریختن آب جوش روی برنج، سبب کشته شدن شپشک‌ها و تخم آن‌ها می‌شود.

برای استفاده از این روش، کافی است در زمان شستن برنج، به آن کمی آب جوش اضافه کنید و بگذارید چند لحظه بماند. با این کار، حشرات درون آن کشته شده، روی آب شناور می‌شوند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را از برنجتان جدا کنید.

۵- بردن برنج به کارخانه برنجکوبی

هم‌چنین اگر مسیرتان به شمال می‌خورد می‌توانید برنج خود را به یک کارخانه برده تا آن‌ها با استفاده از دستگاه بوجاری، برنج را الک کنند. با استفاده از این روش شپشک‌های برنج در دستگاه جدا شده و برنج شما پاک می‌شود.

بهترین روش جلوگیری از رشد مجدد شپشک برنج بعد از پاکسازی

قبلا گفتیم که می‌توان برای جلوگیری از رشد شپشک برنج از نمک استفاده کرد اما باید در نظر داشته باشیم که نمک به تنهایی در طولانی مدت، باعث خردشدن برنج می‌شود. برای این که این اتفاق نیفتد متناسب با حجم برنج خود مقداری آرد و نمک را به نسبت ۲ به ۱ با هم مخلوط می‌کنیم. (مثلا اگر از یک پیمانه آرد استفاده کردیم در مقابل از نصف پیمانه نمک استفاده می‌کنیم.)بعد از این که مخلوط شدند، مقداری آب به آن اضافه می‌کنیم تا حالت خمیری پیدا کند و حال از این خمیر، گلوله‌های کوچک گردی ایجاد کرده و سپس این گلوله‌ها را با قرار دادن در آفتاب یا روی بخاری کاملا خشک می‌کنیم. پس از این که کاملا خشک شدند یک کیسه نخی ۵ الی ۱۰ کیلویی برنج را می‌گیریم و کمی در آن برنج می‌ریزیم(مثلا یک سوم) و سپس تعدادی از این گلوله‌ها را روی آن قرار می‌دهیم و همین کار را تا پرشدن کامل کیسه طی چند مرحله انجام می‌دهیم. با این کار احتمالا دیگر اثری از حضور مجدد شپشک‌ها در برنج خود نمی‌بینید.

 

سایر روش‌های جلوگیری از رشد مجدد شپشک برنج

۱- عوض کردن گونی برنج پس از پاکسازی آن از وجود حشرات

۲- قرار دادن جعبه کبریت در کیسه برنج به دلیل تنفر حشرات برنج از گوگرد

۳- قراردادن مواد با بوی تند در کیسه برنج مانند فلفل قرمز خشک شده، میخک و …

از قرص برنج استفاده نکنید

قرص برنج ماده‌ای است که تقریبا ۱۰۰درصد شپشک‌ها را از بین می‌برد اما نکته‌ مهم در مورد آن این است که این قرص حاوی یک سم بسیار خطرناک است و در صورت استفاده غلط از آن، این سم وارد برنج شده و می تواند سبب مسمویت یا حتی مرگ افراد شود. بنابراین توصیه می‌شود به هیچ وجه از این ماده برای از بین بردن شپشک ها در خانه، استفاده نکنید.

نکات استفاده از قرص برنج در خانه

هرچند ما در درکام بهترین روش خلاصی از شپشک برنج که با استفاده از پنکه است را به شما گفته‌ایم و توصیه می‌کنیم از قرص برنج استفاده نکنید، اما نکات لازم برای استفاده از قرص برنج را ذکر کردیم تا اگر استفاده کردید،خطری شما را تهدید نکند.

در صورتی که تصمیم گرفتید از قرص برنج استفاده کنید، به شما توصیه می‌کنیم قرص برنج را در چند لایه قرار دهید تا از خطرات احتمالی آن در امان بمانید. بهتر است قرص برنج را در یک دستمال کاغذی قرار داده و سپس آن را در یک جعبه کبریت که از قبل چند سوراخ در آن ایجاد کرده‌اید قرار دهید و برای محکم کاری جعبه کبریت را در یک نایلون که چند سوراخ برای تبادل هوا در آن ایجاد کرده‌اید قرار دهید و سپس آن را وسط برنج خود گذاشته و برنج را در یک کیسه نایلونی محکم قرار دهید و درب آن را گره بزنید.

 

بهتر است این کیسه را در بالکن و یا حیاط قرار دهید. سپس بعد از ۲۴ یا ۴۸ ساعت درب نایلون را باز کنید و اجازه دهید تا هوای سمی داخل نایلون و برنج تخلیه شود و سپس با درآوردن قرص برنج می‌توانید از برنج استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم که هنگام کار با قرص برنج از دستکش و ماسک استفاده کنید و به هیچ وجه قرص برنج را استشمام نکنید.

امیدواریم با به کارگیری راهکارهای این مقاله، برنج خود را از دست شپشک های موذی حفظ کنید.

شما می‌توانید برای خرید برنج ایرانی باکیفیت و مرغوب روی دکمه زیر کلیک کنید.

سوالات متداول در مورد شپشک برنج

در این بخش ما به طور خلاصه و با توجه به متن بالا، به چند سوالی که اکثر افراد در مورد شپشک برنج دارند، پاسخ داده‌ایم:

آیا شپشک برنج خطرناک است؟

از نظر پزشکی این حشرات هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارند ولی وجود طولانی‌مدت آن‌ها در برنج می‌تواند سبب پودرشدن و از بین رفتن برنجتان شود.

بهترین روش جلوگیری از ایجاد شپشک برنج چیست؟

گرما و رطوبت دو عامل تاثیرگذار بر رشد شپشک برنج هستند. بنابراین نگهداری برنج در مکان خنک و فاقد رطوبت، می‌تواند تا حد زیادی از رشد شپشک برنج جلوگیری کند.

شپشک برنج چگونه در برنج ایجاد می‌شود؟

تخم این حشره ممکن است در هر یک از مراحل کاشت، داشت، برداشت و انبارکردن برنج، روی برنج قرار گیرد. اگر این برنج در شرایط خاصی قرار گیرد، ممکن است این حشرات شروع به رشد کرده و در مدت کوتاهی تمام کیسه برنجتان را در برگیرند.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

24 thoughts on “روش های جلوگیری و از بین بردن شپشک برنج در خانه

  1. با سپاس says:

    خیلی خیلی سپاس از نوشته های بسیار کمک کننده تون. من همین الان چند ساعته که متوجه شدم که کل خونه مورد هجوم این سوسکها یا همون شپشکها قرار گرفته و من کلی برنج و همچنین خوراک حیوانات و ارزن داشتم که الان همه رو مجبور شدم بریزم دور و خیلی خسارت مالی حتی وارد کرده بهم این مورد چون در خانه بیمار با سیستم ایمنی ضعیف هم دارم و نمی تونم ریسک کنم و برنج یا موادی که حشره توشه رو استفاده کنم. الان راستش واقعا نمی دونم باید چه کنم و هر جا می رم می بینم بازم از اینها هستن. از زمانی هم شروع شدن که همین چند روز پیش یه شاپرک توی خونه بود و فکر کنم که احتمالا چسبیده به بدن اون وارد خونه شدن و همه جا حتی توی برنجها که روی بالاترین قفسه بودن پخش شدن. من پرسش دیگری هم داشتم، آیا اینها همه پرواز می کنند وقتی بالغ می شن؟ من چیزی که دقت کردم این بود که توی همه بسته هایی که بودن، انگار همه شون ته کیسه ها جمع شده بودن. اونهاییشون که بال ندارند آیا می تونند از کیسه یا سطح صیقلی بالا برن؟ بعد سیر رو اگر بذاریم داخل کیسه ها، سیر خودش رطوبت داره، نه؟ یا باید سیر رو خشک شده بگذاریم؟

    • درکام says:

      سلام، برنج رو میتونین با کمک پنکه پاکسازی کنین و استفاده کنین. شپشکها پرواز نمیکنن ولی تا وقتی به مواد غذایی دسترسی داشته باشن زیاد میشن، داخل حبوبات و آجیل و … هم میتونن زنده بمونن. بهتره مواد غذایی رو داخل ظروف کاملا در بسته نگهداری کنین و خونه رو در فاصله‌های زمانی کم جارو کنین تا کم کم از بین برن.
      استفاده از سیر برای پیشگیری از شپشک زدن خوبه، البته در کنارش شرایط نگهداری باید مناسب باشه. چند حبه سیر رو پوست بکنین و در قسمتهای مختلف برنج بذارین.

  2. الهه says:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید یه سوال داشتم ، ما برنج هامون رو داخل کیسه های پلاستیکی ضخیم ریختیم و هوای داخل کیسه رو کاملا خارج کردیم ، در واقع به صورت وکیوم بسته بندی کردیم و هوا داخل بسته ها نمانده.
    خواستم بدونم این شیوه نگهداری آسیبی به برنج ها نمیزنه؟

    • درکام says:

      سلام وقت شما هم بخیر
      نه آسیبی نمیزنه. اما اگه دفعه اول هست که اینکار رو انجام میدین، خوبه که هرچند وقت یکبار به برنج‌ها سر بزنین تا مشکلی پیش نیاد.

  3. نهال says:

    همکار من برای از بین بردن شپشک برنج روش خیلی راحت و خوبی رو گفت. از آنجا که در زمستان پهن کردن برنج در پشت بام سخت است، برنج را در ظرف یا سطلی بریزید و آنرا در درون ظرفی پر از آب قرار دهید. ظرف برنج طوری باشد که شپشک بتواند از روی برنج به اطراف بالایی ظرف بیاید و ظرف آب نیز با سطل برنج تماس نداشته باشد. بدین ترتیب شپشک ها به لبه سطل برنج آمده و از آنجا به داخل آب میافتند. البته برخی از شپشک های برنج من بالدار بودند و متاسفانه پرواز میکردند و توی آب نمی افتادند. بنابراین من اطراف ظرف آب را سوسک کش کامان ریختم که در برخورد با آن میمردند. این روش دو الی سه روز زمان میبرد و بایستی هر چند وقت یکبار برنج را هم بزنید تا شپشک های پایین به بالای ظرف بیایند.

  4. بهارک says:

    سلام, من برنجم شپشک زده اونارو جدا کردم الانم تمیز هستن و تو جای سرد نگهداری میشه ولی از خونه ام شپشک ها تموم نمیشن چطور میشه خونه رو عز این شپشک ها جداا کرد😔😔😫😫

  5. لیا says:

    سلام وقت بخیر
    من برنج کهنه ۲ساله دارم که بسیار سالم مونده متاسفانه برنج جدیدم وقتی آوردن شپشک داشت نمک و سیر و میخک و… جواب نمیده
    ولی توی یک پیج عطاری خوندم که همون ابتدا چن تا میخ داخل برنج قرار بدید تا سالها برنج سالم میمونه ولی تازه میخوام امتحان کنم

    • درکام says:

      سلام وقت شما هم بخیر
      ممنون که نظرتون رو نوشتین 🙂
      مواردی که گفته شده برای جلوگیری از شپشک زدن هست

  6. محسن says:

    سلام من برنج را در ظرف در بسته گذاشتم و کمی شپشک داشت داخل ان میخک و نمک ریختم ایا میخک و نمک شپشکها رو میکشه یا فراری میده چون در ظرف بسته است فرار نمی تونند بکنند

    • درکام says:

      سلام، برای خارج کردن شپشک ها از برنج میتونین از روشی که داخل مقاله توضیح دادیم استفاده کنین، در یک فضای باز مثل حیاط یا بالکن، ظرفی رو با فاصله‌ی کم در زیر پنکه قرار بدین و از بالای پنکه، برنج رو ذره ذره متمایل به جلو با زاویه‌ی مناسب بریزین طوری که برنج که سنگین‌تر است، در ظرف ریخته و شپشک‌ها که سبک‌ترند، به دورتر و خارج از ظرف پرتاب بشن.

    • مریم says:

      نه نمی‌کشتشون فرار می‌کنن. باید برنج رو تو یه سینی یا روزنامه‌ای چیزی تو حیاط یا بالکن بریزین. آفتاب فراریشون میده. من خودم میخک رو هم تیکه تیکه یه جاهاییش ریختم همشون رفتن بعد ۱ روز. البته من کامل برنجو پهن کردم. اگه عمق برنج زیاد باشه شپشک‌ها می رن زیر برنج‌ها که آفتاب نخورن.

  7. امید says:

    سلام و روز بخیر
    مرسی از مطلب مفیدتون
    شپشک برنج تو خونه ما به همه جا سرایت کرده. از سالن پذیرایی تا اتاق خواب و کمد ها.
    تمامی مواد غذایی برنج و حبوبات رو پاکسازی کردیم. ولی شپشک های توی خونه روز به روز زیاد تر میشن.
    از چه نوع سمی برای ریشه کن کردنشون میتونم استفاده کنم؟

    بسیار ممنونم 🙏🙏🙏

    • درکام says:

      سلام ممنون روز شما هم بخیر
      خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده 🙂
      متاسفانه ما سم خاصی برای از بین بردن شپشک در منزل نمیشناسیم، اگر از عطاری ها بپرسین سم های مختلف رو میشناسن.

  8. توحید معصومی says:

    سلام وقتتون بخیر
    شپشک برنج وارد خونه شده
    دور و بر مبل و فرش طبیعی هستن با جارو هم کاملا قطع نمیشه بازم دیده میشن
    میخواستم ببینم برا فرش و مبل ضرری ندارن یا ماده خاصی هست که بزنم از بین ببره

    • درکام says:

      سلام ممنون وقت شما هم بخیر
      با روش های گفته شده داخل مقاله میتونین شپشک برنج رو از بین ببرین و بهترین راه همینه که با جارو جمع کنین تا کم کم از بین برن.

  9. الهام says:

    سلام وقتتون بخیر.شپشک برنج توخونه اومده.چجوری اونارو تو خونه از بین ببرم

    • درکام says:

      سلام ممنون وقت شما هم بخیر 🙂
      این حشرات برای زنده موندن باید از حبوبات یا برنج یا سایر غلات تغذیه کنن اگه اینارو تو محیط خشک و خنک بذارین دیگه این حشرات نمی تونن واردش بشن و به مرور از بین میرن.

  10. فرانك says:

    سلام وقتتون بخير.
    اين شپشك اگه وارد اتاقهاو كمدها بشه با چه مواد سمي بايد از بين ببريم.

    • درکام says:

      سلام ممنون وقت شما هم بخیر 🙂
      این حشرات برای زنده موندن باید از حبوبات یا برنج یا سایر غلات تغذیه کنن اگه اینارو تو محیط خشک و خنک بذارین دیگه این حشرات نمی تونن واردش بشن و به مرور از بین میرن. و با روش هایی که تو مقالمون گفتیم شپشک های برنج رو از بین ببرین تا بیش از این وارد محیط منزلتون نشن.

  11. امین says:

    سلام یه سوال داشتم ؛ ممکنه این شپشک ها وارد حبوبات هم بشن؛ ودرخانه بمانند تا دوباره وارد برنج بشن؟

    • درکام says:

      سلام. بله احتمالش هست که داخل حبوبات و یا حتی محیط خونه زنده بمونن و مجددا وارد برنج بشن. اگر برنج داخل ظرف در بسته باشه یا راه نفوذ نداشته باشه این اتفاق نمیفته

  12. روشنک says:

    سلام خسته نباشین. یه سوال داشتم . برنج بهتره تو چه ظرفی نگهداری بشه که شپشک یا حشره نزنه؟

    • درکام says:

      سلام روزتون بخیر. واسه نگهداری برنج شما می‌تونین از کیسه پارچه‌ای، ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی مات و ظروف فلزی دوجداره(لایه‌ی خارجی فلزی، لایه‌ی داخلی پلاستیکی) استفاده کنین. بعد از این که برنجتونو تو ظرف مناسب ریختین، لابه لای برنج هم یک یا دو مورد از میخک، حبه سیر، فلفل تند و خشک، نمک، برگ درخت گردو بذارین چون این مواد از ایجاد شپشک و کرم زدن برنج جلوگیری میکنن.
      ما تمام نکات لازم برای نگهداری درست برنج رو تو مقاله ” نکات نگهداری برنج خام در خانه” گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله رو هم بخونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *