درمان تبخال با عسل طبیعی

درمان تبخال با عسل

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) که یکی از عفونت‌های رایج در سراسر جهان است، باعث ایجاد تبخال می‌شود. آمارها نشان می‌دهند که تقریباً ۶۷ درصد از بزرگسالان دچار این ویروس می‌شوند.

ویروس تبخال نوع ۱ (HSV1) معمولاً باعث ایجاد تبخال در لب و اطراف دهان می‌شود و ویروس تبخال نوع ۲ (HSV2) عامل ایجاد تبخال تناسلی می‌باشد؛ هر چند هر دو می‌توانند در صورت یا پرینه و ناحیه تناسلی زخم ایجاد کنند.

برخی افراد وقتی دچار این ویروس می‌شوند، هیچ‌گونه علامت خاصی ندارند و برخی ممکن است تاول‌های کوچک پر از مایع، اطراف دهانشان ایجاد شود. هم‌چنین این ویروس ممکن است در اعصاب نهفته شده و در زمان‌های دیگر ظاهر شود.

تا کنون درمان‌های دارویی گوناگونی برای این عفونت ویروسی گزارش شده است؛ از جمله داروهای داخل وریدی، خوراکی و موضعی نظیر آسیکلوویر، سیتارابین، ویدارابین، یدودئوکسیوریدین که در بسیاری از موارد، عفونت ویروسی با استفاده از این داروها به پایان می‌رسد اما ممکن است در اثر جهش ژنتیکیِ ویروس و حضور برخی از عفونت‌ها، فرد دوباره به این ویروس مبتلا شود.

خواص عسل در درمان تبخال

عسل طبیعی مدت‌هاست که به عنوان یک التیام دهنده قوی زخم، پیشنهاد می‌شود.

عسل یک ترکیب ضد میکروبی قوی است که می‌تواند باعث نابودی انواع مختلف باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها شود. عسل هم‌چنین می‌تواند به بهبودی سریع زخم‌ها کمک کند، بقایای بافت نکروزه را کاهش دهد، بوی بد زخم را از بین ببرد و باعث جمع شدن بهتر زخم شود. هم‌چنین برخی از مطالعات نشان داده‌اند که عسل از ایجاد اسکار و هیپرتروفی زخم نیز جلوگیری می‌کند و به دلیل دارا بودن گرانروی بالای خود، می‌تواند از عفونی شدن زخم‌ها جلوگیری کند.

مطالعات دیگری نشان دادند که عسل می‌تواند بیش از ۲۵۰ گونه از باکتری‌ها، به ویژه باکتری‌های مقاوم نظیر MRSA (استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم در برابر متی سیلین)، MSSA (استافیلوکوکوس اورئوس حساس به متی سیلین)، VRE (انتروکوک مقاوم در برابر وانکومایسین) و هلیکوباکتر پیلوری (که می‌تواند موجب زخم‌های شکمی شود) را نابود کند.

درمان تبخال با عسل

با توجه به خواص عسل طبیعی و تأثیر آن در بهبود زخم، استفاده از آن در درمان تبخال، مورد تایید دانشمندان قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از عسل در درمان تبخال، باعث از بین رفتن خارش و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود.

در مطالعه دیگری که به مقایسه اثر عسل و پماد آسیکلویر (که در درمان تبخال استفاده می‌شود) در درمان تبخال تناسلی و تبخال لب پرداخته است، نتایج نشان دادند که میانگین مدت زمان حمله، شدت درد و پوسته پوسته شدن پوست در گروهی که از عسل برای درمان تبخال استفاده کرده بودند، نسبت به گروهی که از آسیکلویر استفاده کرده‌ بودند، کاهش پیدا کرده و دوره زمان بهبودی آن‌ها نیز کوتاه‌تر شده است.

از جمله دیگر زخم‌هایی که عسل در درمان آن موثر است، اگزما می‌باشد. برای مطالعه در مورد درمان اگزما با عسل به مقاله زیر مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

استفاده کردن از عسل با توجه به طبیعی بودن آن (فاقد ترکیبات شیمیایی) و خواص بی‌نظیری که دارد و با توجه به اینکه تاکنون اثرات مضری از آن در درمان زخم گزارش نشده است، می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های درمانی مناسب هم در درمان تبخال لب (تبخال نوع ۱) و هم در درمان تبخال تناسلی (تبخال نوع ۲) باشد.

به خاطر داشته باشید که زمانی عسل می‌تواند در درمان تبخال موثر باشد، که از عسل کاملا طبیعی استفاده نمایید. برای اطمینان از طبیعی بودن عسل، تنها راه آزمایش عسل در آزمایشگاه است. درکام تمامی عسل‌هایش را قبل از فروش آزمایش می‌کند و پس از اطمینان از طبیعی بودن عسل‌ها، آن‌ها را عرضه می‌کند . برای خرید عسل طبیعی و مشاهده انواع عسل‌های درکام روی باکس زیر کلیک کنید.

منابع:

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

sciencedirect.com

 

در انبار موجود نمی باشد
۱۱۰,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم و عطر بسیار خوب
منطقه برداشت: کازرون
میزان ساکاروز: ۵.۹۸ درصد
میزان پرولین: ۷۳۵
رنگ: قرمز تیره
غلظت: متوسط رو به غلیظ
وزن خالص: ۴۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای کیانوش شریفی
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

در انبار موجود نمی باشد
۲۳۰,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم خاص با ته مزه کمی تند
منطقه برداشت: همدان
میزان ساکاروز: ۲.۸۳ درصد
میزان پرولین: ۵۲۵
رنگ: قرمز تیره
غلظت: متوسط
وزن خالص: ۹۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای علی سلیمان‌زاده
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

در انبار موجود نمی باشد
۲۱۵,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم و عطر بسیارخوب
منطقه برداشت: فیروزان
میزان ساکاروز: ۱.۲۶ درصد
میزان پرولین: ۵۷۹
رنگ: کهربایی روشن
غلظت: متوسط
وزن خالص: ۹۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای کیانوش شریفی
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *