۸ خاصیت شگفت‌انگیز گردو برای مغز

خواص گردو برای مغز

گردو میوه مغزدار با ارزشی است که سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشد. انواع مختلف درخت گردو در چین، ژاپن، فرانسه و آمریکا کشت شده است اما گردوی ایرانی به سبب درصد موادمغذی موجود در آن، مهم‌ترین نوع گردو در جهان محسوب می‌شود.

تحقیقات مصرف گردو را برای سلامت بسیاری از ارگان‌های بدن مفید می‌دانند. ما در این مقاله قصد داریم به شما از فواید گردو برای مغز بگوییم.

خواص گردو برای مغز

برخی از مهم‌ترین خاصیت‌های گردو برای مغز شامل موارد زیر است:

۱- جلوگیری از سکته‌های مغزی

بررسی‌ها نشان می‌دهند گردو سرشار از اسید چرب امگا ۳ یا آلفا لینولنیک اسید و ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر فلاونوئیدها، اسید الارژیک، ملاتونین، ویتامین E، فولات، گاماتوکفرول و پروآنتوسیانیدین‌ها می‌باشد. این ترکیبات خاصیت ضد التهابی فراوانی دارند و سبب ارتقا سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سکته‌های مغزی می‌شوند. سکته مغزی در اثر آسیب به عروق مغزی ایجاد می‌شود و عوارض آن ممکن است از خفیف تا شدید رخ دهد و در برخی موارد حتی منجر به مرگ شود.

مصرف رژیم مدیترانه‌ای که استفاده از آجیل‌ها به ویژه گردو درآن زیاد است، می‌تواند ریسک سکته مغزی را درافراد کاهش دهد.

۲- پیشگیری از آلزایمر

بررسی‌ها نشان می‌دهند استفاده از رژیم غذایی سرشار از گردو می‌تواند تغییرات شناختی وابسته به سن را کاهش دهد و از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و افسردگی در سالمندان پیشگیری نماید.

۳- بهبود پارکینسون

پارکینسون یکی دیگر از بیماری‌های مغزی است که در اثر آسیب به نورون‌های دوپامینرژیک ایجاد می‌شود. اختلال حرکتی، عدم تعادل، لرزش و سفتی بدن از جمله علائم این بیماری محسوب می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهند مصرف گردو در این بیماران می‌تواند به هماهنگی بهتر بدن و بهبود قدرت حرکتی کمک کند.

۴- بهبود و پیشگیری از افسردگی

از دیگر بیماری‌های رایج مربوط به ذهن و مغز، افسردگی است که بسیاری از افراد در طول عمر خود به ویژه در سنین بزرگسالی به آن مبتلا می‌شوند. افسردگی دلایل گوناگونی دارد و کمبود مواد مغذی و برخی از ویتامین‌ها می‌تواند در ابتلا و یا پیشرفت این بیماری نقش داشته باشد.

مطالعات نشان می‌دهند گردو به علت داشتن فسفر، منیزیم، امگا ۳، ویتامین‌های گروه B می‌تواند در کاهش ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد. هم‌چنین با توجه به مقالات موجود، افرادی که در رژیم غذایی خود از انواع آجیل به ویژه گردو استفاده می‌کنند، نسبت به گروهی که از گردو استفاده نمی‌کنند از تمرکز، سطح انرژی بالاتر و ناامیدی کمتری برخوردار هستند.

۵- کاهش حملات صرعی

صرع یکی از اختلالات عصبی مزمن است که با حملات پی در پی، تشنج و لرزش همراه است. علت اصلی ایجاد صرع به طور کامل مشخص نیست ولی عوامل ژنتیکی و مشکلات ساختاری و متابولیک می‌توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند.
بیش از ۵۰ ملیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری هستند. بیماری صرع قابل درمان نیست اما می‌توان تعداد دفعات حملات آن را کاهش داد. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف گردو در رژیم غذایی افراد مبتلا به صرع حملات تشنجی را کاهش می‌دهد و باعث محافظت عصبی از سلول‌های مغزی می‌شود.

۶- ارتقا حافظه و تمرکز

مصرف گردو هم‌چنین می‌تواند در افزایش عملکرد دانش آموزان در سنین مدرسه نیز نقش داشته باشد. در واقع گردو به علت مقادیر بالای ترکیبات امگا ۳ و ویتامین‌های موجود در آن و هم‌چنین به علت دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوان از تجمع ترکیبات آمیلوئید که سبب تولید رادیکال‌های آزاد در مغز می‌شود جلوگیری می‌کند. هم‌چنین مصرف گردو می‌تواند در افزایش تمرکز و بهبود حافظه دانش آموزان نیز نقش داشته باشد و به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. بنابراین استفاده از رژیم غذایی سرشار از گردو در سنین مدرسه توصیه می‌شود.

۷- کمک به بهبود خلق و خو

استفاده از گردو در رژیم غذایی افراد در بهبود خلق و خو نیز مؤثر است. پژوهشی روی ۶۴ نفر از دانشجویان که به ۲ گروه تقسیم شده بودند انجام شد. یک گروه تحت تأثیر رژیم غذایی سرشار از گردو قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ گردویی مصرف نکردند؛ پس از هشت هفته نتایج نشان دادند دانشجویانی که تحت رژیم غذایی سرشار از گردو بودند، به صورت معناداری وضعیت خلق و خویی و روحی بهتری داشتند.

۸- کمک به سلامت مغزی جنین در خانم‌های باردار

استفاده از گردو در دوران بارداری نیز می‌تواند برای سلامت مغزی جنین مفید باشد. اسیدهای چرب موجود در گردو می‌توانند به رشد بهتر مغز جنین و چشم‌ها کمک کنند. هم‌چنین استفاده از گردو در دوران پس از زایمان از ابتلای مادر به افسردگی جلوگیری می‌کند.

کلام آخر

با توجه به اینکه گردو سرشار از مواد مغذی نظیر مس، منگنز، امگا ۳، منیزیم و ویتامین‌های مختلف می‌باشد، اثرات فوق العاده‌ای بر سلامت سلول‌های مغزی دارد و توصیه می‌شود افراد حتماً در رژیم غذایی‌شان از این آجیل خوشمزه استفاده کنند.

برای خرید انواع گردو درجه یک، تازه و خوشمزه کافیست سری به صفحه “خرید گردو” سایت درکام بزنید و متناسب با سلیقه خود یکی از گردوها را سفارش دهید تا از خواص شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید. ما در درکام انواع گردو شامل مغز گردو درجه یک، مغز گردو خورشتی و گردو با پوست را داریم که تمامی آن‌ها را با دقت فراوان انتخاب کرده‌ایم پس از کیفیت آن‌ها خیالتان راحت باشد.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *