تاثیرات گردو بر حفظ سلامت دستگاه گوارش

گردو و دستگاه گوارش

حتما تا به حال از خواص گردو زیاد شنیده‌ یا خوانده‌اید. وجود انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، ترکیبات آنتی اکسیدانی و اسیدهای چرب ضروری در گردو سبب اثرگذاری خوب آن بر اندام‌های بدن می‌شود؛ دستگاه گوارش نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم در مورد معجزه مصرف گردو برای محافظت از دستگاه گوارش صحبت کنیم.

تاثیر گردو در حفظ سلامت دستگاه گوارش

میکروبیوتای روده در واقع میکرو ارگانیسم‌هایی هستند که در دستگاه گوارش انسان وجود دارند. دستگاه گوارش انسان بیش از ۱۰۰ ترلیون میکروارگانیسم دارد که وجودشان در دستگاه گوارش برای سلامتی انسان فواید بسیار زیادی دارد. مطالعات مختلفی نشان می‌دهند تغییر ترکیب این میکروبیوتای، در ایجاد بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش و سایر دستگاه‌های بدن نقش دارد. مهم‌ترین خاصیت این باکتری‌ها کمک به تقویت سیستم ایمنی، جذب برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و تأثیر روی سیستم عصبی و خلق و خوی انسان می‌باشد.

رژیم غذایی فرد ارتباط مستقیمی با ترکیب این باکتری‌ها دارد. مطالعات نشان می‌دهند مصرف غذاهای پرفیبر سبب افزایش باکتری‌های مفید روده می‌شود ولی مصرف رژیم غذایی سرشار از چربی، سبب نابودی آن‌ها می‌شود.

یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای دستگاه گوارش گردو است. گردو یکی از میوه‌های مغز دار و بسیار مفید برای بدن می‌باشد که سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف گردو به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم باعث تکثیر باکتری‌های خوب روده از جمله لاکتو باسیلوس و بیفیدوباکترها می‌شود و سلامت عمومی بدن را ارتقا می‌دهد. در یکی دیگر از مطالعات انجام شده روی ۱۹۴ نفر از بزرگسالان سالم، مصرف روزانه ۴۳ گرم گردو سبب افزایش تولید باکتری‌های تولید کننده بوتیرات شد که برای سلامت روده بسیار حائز اهمیت است.

اگر دوست دارید دیگر فواید گردو را هم بشناسید، کافیست مقاله “خواص گردو برای سلامتی بدن” را بخوانید. 

در مطالعه‌ای دیگر که ۱۸ زن و مرد سالم در آن شرکت کردند، گروهی در طول مطالعه به صورت روزانه ۴۲ گرم گردو مصرف می‌کردند و گروهی دیگر گردو مصرف نمی‌کردند. نتایج نمونه خون و مدوفوع افراد در پایان مطالعه نشان داد مصرف گردو نه تنها بر روی باکتری‌های روده اثر می‌گذارد، بلکه کلسترول بد (LDL) را نیز کاهش می‌دهد. هم‌چنین این مطالعه نشان داد مصرف گردو باعث کاهش اسیدهای صفراوی ثانویه می‌شود. اسیدهای صفراوی ثانویه می‌توانند باعث آسیب سلول‌ها در لوله گوارش شوند بنابراین کاهش آن‌ها به حفظ سلامت انسان کمک می‌کند.

هم‌چنین پلی فنول‌های موجود در گردو با افزایش تولید باکتری‌های مفید روده، احتمال التهاب در بدن را کاهش می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود از گردو استفاده می‌کنند، نسبت به گروهی که استفاده نمی‌کنند احتمال چاقی، سرطان و بیماری‌ها قلبی در آن‌ها به صورت معناداری پائین‌تر است.

اکنون که با فواید مصرف گردو برای دستگاه گوارش آشنا شدید، با قرار دادن این ماده غذایی مقوی در رژیم غذاییتان، به حفظ سلامتی خود کمک کنید. شما می‌توانید برای خرید انواع گردو تازه و درجه یک مانند مغز گردو درجه یک، مغز گردو خورشتی و گردو با پوست ایرانی روی لینک زیر کلیک کنید و بعد از مطالعه جزئیات بیشتر در مورد این گردوها، اقدام به خرید گردوی دلخواهتان نمایید.

منابع:

ncbi.nlm.nih.gov

sciencedaily.com

medicalnewstoday.com

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *