خواص چای سبز

خواص چای سبز

امروزه چای سبز، یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود که اولین بار در قرن هفدهم، از کشور هند به سایر کشورها صادر شد. محققان مدت‌هاست که به دنبال کشف ارتباط بین مصرف چای سبز و سلامت انسان‌ها هستند. براساس مطالعات انجام شده، این چای را روی بهبود بسیاری از بیماری‌ها و علائم بالینی، مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و کلسترول بالا و … تاثیر گذار است.

چای سبز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی بوده که دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی می‌باشد. تقریباً ۳۰ درصد از وزن خالص این گیاه را ترکیبات پلی فنولی نظیر فلاوان‌ها و کاتچین (نوعی آنتی اکسیدان طبیعی) تشکیل می‌دهد. یکی از قدرتمندترین و فراوان‌ترین کاتچین‌ها که در چای سبز هم وجود دارد، اپی‌گالوکتشین گالات است. تحقیقات نشان داده است که اپی‌گالوکتشین گالات(EGCG)، تأثیر مثبتی بر برخی از بیماری‌ها دارد.

به طور مثال EGCG موجود در چای سبز، از رشد رگ‌های تغذیه‌رسان به سلول‌های سرطانی و تومورها جلوگیری می‌کند. هم‌چنین برای جلوگیری از تصلب شراین، ترومبوز مغزی، حمله قلبی و سکته بسیار مفید است.

چای سبز و دیابت

ترکیبات موجود در چای سبز به ویژه کاتچین، با اثر بر متابولیسم کربوهیدرات‌ها نظیر کاهش هضم و جذب آن‌ها، به کاهش اثرات مقاومت به انسولین کمک می‌کنند.

در زمینه تاثیر چای سبز بر دیابت، مطالعه‌ای در سپتامبر ۲۰۱۴ روی تعدادی از افراد انجام شد و در مجله علوم پزشکی ایران منتشر گردید. در این مطالعه، از شرکت کنندگان خواسنه شد که به طور مرتب، روزی سه بار چای سبز بنوشند. پس از گذشت یک ماه، این نتیجه گرفته شد که نوشیدن چای سبز، بر سطح انسولین بدن این افراد تأثیر مثبت داشت و باعث کاهش مقاومت به انسولین، در افراد دیابتی و افزایش سطح کلسترول خوب( HDL) در آن‌ها شد.

چای سبز و فشار خون

تاکنون تحقیقات گسترده‌ای، در مورد تأثیر چای سبز روی فشار خون صورت گرفته که این مطالعات نشان دادند که نوشیدن چای سبز در بلندمدت، تأثیر مثبتی بر روی کاهش علائم فشار خون بالا دارد.

هم‌چنین در مطالعات دیگر، نشان داده شد که مصرف یک لیوان از این نوشیدنی سالم، با کاهش ۱۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است و مصرف طولانی مدت آن، باعث کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شود.

چای سبز و لاغری

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهند که چای سبز به دلیل داشتن EGCG، در کاهش وزن موثر است. بر اساس این پژوهش‌ها، EGCG تا ۳۳ درصد میزان اکسیداسیون چربی را در سلول‌ها افزایش می‌دهد، هم‌چنین مانع رشد سلول‌های چربی می‌شود و به دفع چربی سلولی کمک می‌کند. بنابراین می‌تواند روی کاهش وزن اثر مثبت داشته باشد.

در یکی دیگر از مطالعات انجام شده در زمینه بررسی اثر چای سبز روی چاقی، نشان داده شد که چای سبز باعث افزایش ۴ درصدی متابولیسم در افراد می‌شود.

فواید چای سبز

چای سبز و سرطان

چای سبز، با دارابودن مقادیر بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی، می‌تواند در کاهش ابتلا به سرطان نقش داشته باشد. نتیجه مطالعات در یک بررسی جامع نشان داد، زنانی که چای سبز بیشتری می‌نوشند، نسبت به سایر زنان ۲۰ تا ۳۰ درصد کم‌تر به سرطان پستان، که یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است، مبتلا می‌شوند. برخی دیگر از مطالعات، اثر این چای را بر کاهش ابتلا به سرطان‌های روده، پروستات، ریه، مری، دهان، معده و لوزالمعده نشان داده‌اند.

چای سبز و سلامت چشم

یکی دیگر از خواص بی‌نظیر این چای، تأثیر آن روی بیماری‌های چشمی است. کاتچین‌های موجود در چای سبز، در ابتلا به بیماری آب سیاه و دیگر بیماری‌های چشمی، نقش بازدارنده دارند. دانشمندان طی یک پژوهش، بافت چشم موش‌هایی که چای سبز خورده بودند را مورد آزمایش قرار دادند و متوجه شدند که بافت چشم مانند لنز و شبکیه چشم، کاتچین موجود در چای سبز را جذب می‌کند.

پیشگیری از آلزایمر با چای سبز

چای سبز، نه تنها می‌تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد، بلکه با افزایش سن از مغز نیز محافظت می‌کند. چندین مطالعه نشان می‌دهد، که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز، می‌تواند اثرات محافظتی مختلفی بر سلول‌های عصبی داشته باشد و احتمالاً خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

سایر خواص چای سبز

تأثیر چای سبز بر درمان هر نوع اسهال، از زمان‌های بسیار قدیم در آسیا شناخته شده است. کاتچین‌های چای سبز، اثر مهاری بر عفونت هلیکوباکترپیلوری دارند.

اثرات چای سبز در برابر ویروس آنفولانزا، به ویژه در مراحل اولیه ابتلا و هم‌چنین در مقابل انواعی از ویروس‌ها نظیر هرپس سیمپلکس نیز اثبات شده است. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند عفونت آدنوویروس، در شرایط آزمایشگاهی توسط کاتچین‌های چای سبز، مهار می‌شود.

مصرف چای سبز هم‌چنین با افزایش تراکم مواد معدنی استخوان همراه بوده و به عنوان یک عامل مستقل محافظت کننده در برابر خطر شکستگی مفصل ران شناخته شده است.

هم‌چنین تکثیر سلول‌های ستاره‌ای کبد نیز، ارتباط نزدیکی با پیشرفت فیبروز کبدی، در بیماری‌های مزمن کبدی دارد و EGCG اثر مهاری بالقوه‌ای در تکثیر این سلول‌ها دارد و سبب بهبود می‌گردد.

 

چقدر باید چای سبز مصرف کنیم؟

براساس مطالعات و پژوهش‌هایی که صورت گرفته، به‌نظر می‌رسد بهترین میزان مصرف چای سبز در طول روز، سه تا پنج فنجان است.

نوشیدن چای سبز، ممکن است در دوران بارداری و در دوران شیردهی به میزان ۱ الی ۲ لیوان در روز، بی خطر باشد. نوشیدن بیش از این مقدار در دوران بارداری، ممکن است باعث کاهش جذب اسید فولیک شود. هم‌چنین کافئین موجود در چای، به شیر مادر منتقل می‌شود و می‌تواند نوزاد شیرده را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر چه چای سبز اثرات مثبت متعددی بر سلامت فردی دارد، اما اثرات چای سبز و مواد تشکیل دهنده آن ممکن است تا دوز مشخصی مفید باشد و یا حتی دوزهای بالاتر، اثرات بدی نیز داشته باشند. هم‌چنین ترکیبات مفید موجود در چای سبز، نظیر کاتچین نیز ممکن است در همه افراد اثرات مشابهی نداشته باشد و در برخی از افراد به علت تفاوت‌های ژنتیکی، اثرگذاری مطلوب را نداشته باشند.

در کل مصرف به اندازه بسیاری از موادغذایی که اثرات مثبت فراوانی دارند، در جهت حفظ سلامت بدن لازم است که چای سبز نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد.

برای اینکه بتوانید به میزان بیش‌تری از خواص چای سبز بهره‌مند شوید، مهم است که از چای سبز باکیفیت و فاقد افزودنی‌های شیمیایی استفاده کنید. چای سبز ایرانی درکام، یکی از بهترین نمونه‌های چای سبز ایرانی و بدون هرگونه عطر و رنگ مصنوعی می‌باشد. شما می‌توانید برای خرید چای سبز ایرانی درکام، روی باکس زیر کلیک کنید.

منابع:

cmjournal.biomedcentral.com

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

در انبار موجود نمی باشد
۴۹,۰۰۰ تومان

چای سبز ایرانی تابستان ۱۴۰۰
برگ‌های متوسط و پیچیده
طعم عالی
عطر خوب و ملایم
رنگ‌دهی بسیار خوب
فاقد هرگونه مواد افزودنی
زمان دم: ۵ تا ۸ دقیقه در آب ۸۰ درجه
بهترین زمان مصرف: ۱۸ ماه پس از تولید

در انبار موجود نمی باشد
۳۹,۰۰۰ تومان

چای ترش ایرانی درجه یک
پر از غنچه‌ گل سرخ
تولید شهرستان دلگان
طعم ترش و متفاوت
عطر عالی
رنگ عالی
فاقد هرگونه مواد افزودنی
زمام دم: ۷ دقیقه
بهترین زمان مصرف: ۱۸ ماه پس از تولید

در انبار موجود نمی باشد
۱۰۰,۰۰۰ تومان

چای سرگل بهاره ۱۴۰۰
بهترین و مرغوب‌ترین چای سیاه ایرانی
طعم گس و دلنشین و عطر عالی
تا ۶۰ هزار تومان تخفیف بگیرید (کلیک کنید)
از منوی زیر گزینه مورد نظر خود را انتخاب و سپس دکمه “افزودن به سبد خرید” را بزنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *