کره حیوانی خوب است یا بد؟

کره حیوانی

بحث درباره کره حیوانی در علم تغذیه همواره محل اختلاف نظر بوده است. گروهی معتقدند کره یکی از مهم‌ترین عوامل انسداد عروق بوده درحالی‌که گروه دیگر آن را ماده‌ای غنی از ریزمغذی و مناسب در رژیم غذایی متعادل می‌دانند. در این مطلب قصد داریم هر دوی این نظرها را بررسی کرده و نگاهی دقیق‌تر به فواید یا مضرات کره حیوانی داشته باشیم.

فواید احتمالی کره حیوانی

کره یکی از محصولات لبنی است که منبع خوبی از ویتامین A و همچنین حاوی مقادیری ویتامین E، B12 و K می‌باشد. این محصول به دلیل تغلیظ چربی حیوانی، طعم و عطری بسیار قوی داشته و غنی از اسیدهای چرب اشباع و CLA است. CLA یا اسیدلینولئیک کانژوگه یکی از انواع اسیدهای چرب است که از جمله فواید آن می‌توان به کنترل وزن، کاهش ریسک برخی سرطان‌ها و کاهش التهاب اشاره کرد. کره حیوانی همچنین حاوی بوتیرات است. بوتیرات یکی از اسیدهای چرب کوتاه زنجیر است که می‌تواند با تنظیم باکتری‌های سیستم گوارش عملکرد آن را بهبود بخشد، علائم گوارشی و التهاب را کاهش دهد، اثر انسولین در بدن را تقویت کند و حتی به کنترل وزن فرد کمک نماید. مجموع این خواص در کنار طعم عالی و قابلیت حرارت دهی بالا کره را به چربی محبوب برخی افراد تبدیل کرده است. کره حیوانی منبع خوبی از انرژی است. یک قاشق غذاخوری از کره حیوانی حدود ۱۰۰ کیلوکالری انرژی دارد که می‌تواند همانند تیغ دو لبه عمل کند! این امر برای افرادی که درصدد کنترل وزن و کاهش وزن هستند یک دردسر به شمار آید اما از طرفی برای افراد ضعیف یا کودکان، یک افزودنی لذیذ برای غنی کردن غذاها می‌باشد.

 

مضرات احتمالی کره حیوانی

همان‌طور که گفته شد کره غنی از اسیدهای چرب اشباع و کلسترول است. اسیدهای چرب اشباع در گوشت قرمز، سایر فراورده‌های لبنی و حیوانی نیز یافت می‌شوند. یک قاشق غذاخوری (۱۵ گرم) از کره حاوی حدود ۱۱٫۵  گرم چربی می‌باشد که بیش از نیمی از آن اسیدهای چرب اشباع هستند. اسیدهای چرب اشباع می‌تواند کلسترول بد خون (LDL) را افزایش داده ، به تبع آن ایجاد التهاب کرده و باعث گرفتگی عروق قلب شود. بر این اساس انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند تنها ۵ تا ۶ % از کل چربی رژیم مختص اسیدهای چرب اشباع باشد که مصرف روزانه‌ی کره حیوانی می‌تواند از این مقدار تجاوز کند. در نتیجه انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند استفاده از روغن‌های سالم‌تری مانند روغن‌های گیاهی را مدنظر قرار دهیم. محققین دانشگاه هاروارد، در تحقیقی گسترده حدود ۸۵۰۰۰ زن و ۴۳۰۰۰ مرد را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه که به‌صورت سالیانه پایش و بررسی می‌شد، مشاهده شد جایگزینی تنها ۵ % از اسید چرب اشباع رژیم با روغن‌های سالم‌تر مثل روغن زیتون ریسک بیماری قلبی عروقی را تا ۲۵% کاهش می‌دهد.

اما موضوعی که باعث تشدید بحث درباره کره و افزایش اختلاف‌نظرها شده است، این است که برخی تحقیقات جدید نشان می‌دهند کلسترول دریافتی از طریق غذا باعث افزایش کلسترول خون نمی‌شود یا اثر بسیار ناچیزی خواهد داشت. همچنین در دو مطالعه گسترده ارتباطی بین مصرف اسیدهای چرب اشباع و افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی یا دیابت مشاهده نشد. هرچند برای نتیجه‌گیری قطعی به زمان و تحقیقات بیشتری نیاز است.

نتیجه‌گیری

یافته‌های جدید نشان می‌دهند برخلاف مطالب و باورهای گذشته، کره حیوانی باعث افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی نمی‌شود، اما جایگزینی بخشی از آن با روغن‌های سالم  گیاهی مانند روغن زیتون، ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. کره همچنان می‌تواند یک بخش از رژیم غذایی باشد به شرط آنکه در مصرف آن زیاده‌روی نکنیم و در کنار آن رژیم غذایی سالم و غنی از میوه‌ها، سبزیجات، مغزها، لبنیات کم‌چرب و … به همراه فعالیت بدنی مناسب داشته باشیم.

 

نویسنده : محمد جعفر دهزاد
کارشناس تغذیه و علوم غذایی
کارشناس ارشد تغذیه بالینی

منابع :

onlinejacc.org

shape.com

healthline.com

health.com

medicalnewstoday.com

heartfoundation.org.au

www.ncbi.nlm.nih.gov

ncbi.nlm.nih.gov

 

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *