خواص عسل طبیعی

Honey

قرآن کریم بیش از ۱۴۰۰ سال قبل، عسل را به عنوان یک ماده شفابخش توصیف کرده است. هم‌چنین استفاده از عسل طبیعی در پزشکی، به هزاران سال قبل در مصر، یونان و چین برمی‌گردد.

فواید عسل طبیعی

مطالعات امروزی نشان می‌دهد که عسل طبیعی و فرآورده‌های آن، در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر هستند. به همین دلیل در این مقاله، می‌خواهیم با استفاده از منابع معتبر علمی، شما را با فواید و خواص مهم عسل طبیعی آشنا کنیم تا قدر این ماده شفابخش را بیش‌تر بدانید و حتما در برنامه غذاییتان آن را بگنجانید.

در زیر به صورت خلاصه فهرستی از خواص بی‌شمار عسل طبیعی آمده است. برای مطالعه جزئیات هر بخش، کافیست روی عنوان مربوطه کلیک کنید تا به بخش موردنظرتان هدایت شوید.

خواص عسل طبیعی برای سرماخوردگی

محققان در این زمینه تحقیقات علمی بسیاری انجام داده اند. یکی از این تحقیقات روی تعدادی از کودکان ۲ تا ۱۸ سال که از بیماری‌های تنفسی و سرفه رنج می‌بردند، انجام شده است. برای این افراد، رژیم غذایی همراه با عسل طبیعي تجویز شده و اثرات واضحی در بهبود بیماری‌ و علائم آن‌ها مشاهده شده است. این مطالعه تحقیقاتی نشان داد که مصرف مداوم عسل طبیعی می‌تواند به بهبود و درمان عفونت‌های تنفسی و همچنین تنظیم خواب شبانه کودکان کمک زیادی کند.

خواص عسل برای قلب

بیماری‌های قلبی- عروقی، از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان هستند. یکی از علل اصلی بروز این بیماری‌ها، عادات تغذیه‌ای نامناسب می‌باشد. می‌توان با اصلاح عادات غذایی، تا حد زیادی از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

عسل طبیعی به علت داشتن انواع مواد معدنی ارزشمند و سالم مانند منیزیم و سدیم، در بهبود سلامت قلب بسیار موثر است. هم‌چنین خاصیت آنتی اکسیدانی عسل، مانعی بزرگ در برابر التهابات و رادیکال‌های آزاد تولیدی در بدن است.

مصرف عسل طبیعی، باعث کاهش فشارخون، بهبود آریتمی‌های قلبی، کاهش سطح تری گلیسرید خون، کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود.

شما می‌توانید برای مطالعه جزئیات بیش‌تر در این زمینه، روی ” خواص عسل طبیعی برای قلب” کلیک کنید و به مقاله مربوطه هدایت شوید.

خواص عسل برای کبد

کبد یکی از بزرگ‌ترین ارگان‌های داخلی بدن است که نقش مهمی در ذخیره انرژی، حذف سموم، تولید و ترشح صفرا، عملکرد بهتر دستگاه گوارش، آسان کردن هضم و متابولیسم مواد غذایی و داروها دارد.

امروزه بسیاری از افراد به علت داشتن عادات تغذیه‌ای و رفتاری نامناسب، به انواع بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی مبتلا می‌شوند. این افراد با اصلاح عادات تغذیه‌ای خود تا حدود زیادی می‌توانند به بهبود و درمان خود کمک کنند.

یکی از مواد غذایی که مصرف آن سبب پیشگیری و درمان این بیماری‌های کبدی می‌شود، عسل طبیعی می‌باشد. از خواص بی‌نظیر عسل برای کبد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عسل طبیعی سلامت کبد را تقویت کرده و باعث دفع سموم موجود در بدن می‌شود.
  • مصرف عسل طبیعی، به کنترل قند خون در بیماران مبتلا به کبد چرب و دیابت کمک می‌کند.
  • عسل طبیعی در پیشگیری و درمان سرطان کبد موثر است.
  • ترکیبات موجود در عسل می‌تواند، از استرس اکسیداتیو که باعث صدمه زدن به سلول‌های کبدی می‌شود، جلوگیری نماید.
  • مصرف برخی از داروها سبب آسیب به کبد می‌شود اما مصرف عسل می‌تواند از سلول‌های کبدی، در برابر این داروها محافظت کند.

اگر علاقه مند هستید که با دیگر خواص عسل طبیعی برای کبد آشنا شوید، روی باکس زیر کلیک کنید تا به مقاله کامل هدایت شوید.

خواص عسل در درمان زخم و بهبود سوختگی

بیشترین زمینه تحقیقاتی در ارتباط با عسل طبیعی، مربوط به فواید آن برای درمان زخم‌ها است. در برخی از منابع اشاره شده که در مورد ۲۰۰۰ بیمار با انواع مختلف زخم و همچنین، ۵۳۳ مورد زخم در آزمایش‌های حیوانی، نتایج مثبت و قابل قبولی در مورد قدرت دارویی عسل طبیعی در برابر عفونت مشاهده شده است.

استفاده از عسل برای تسریع بهبود زخم‌های مختلف از سالیان دور مرسوم بوده؛ به‌ طوری‌ که در درمان طیف وسیعی از زخم‌ها مثل سوختگی، زخم بستر، زخم‌های عفونی و مزمن به طور مستقیم از آن استفاده می‌شده است. آزمایش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام گرفته، نشان داده‌اند که عسل طبیعی در درمان عفونت‌های به جا مانده از عمل سزارین و سوختگی‌های ناشی از آنتی‌بیوتیک‌‌های مرسوم، کارآمدتر عمل می‌کند. به نظر می‌رسد خواص عسل در درمان زخم‌ها به دلیل ویژگی‌های دبرید کننده آنزیم کاتالاز، توانایی آن برای گسترش گرانولاسیون و اپی‌تلیزاسیون از لبه‌های زخم و همچنین خواص ضد باکتریایی آن باشد.

می‌توان از عسل به‌عنوان یک دیواره دفاعی جایگزین برای زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده کرد. در این وضعیت، عسل نقش پوست آسیب دیده را بازی می‌کند. در زخم‌ها و سوختگی‌هایی که دارای ترشحاتی به بیرون هستند، عسل با خاصیت اسمزی که دارد باعث خروج ترشحات از زخم شده و جریان دفاعی ترشحات از درون به بیرون بدن حفظ می‌شود. این امر از طرفی موجب هدر نرفتن خون و از طرفی عدم نفوذ عوامل عفونی به بدن می‌شود.

خواص عسل در درمان اگزما

اگزما یا درماتیت آتوپیک، یک بیماری التهابی و مزمن پوستی است که در هر سنی ممکن است رخ بدهد و گاهی با آسم و تب یونجه نیز همراه می‌شود.
نشانه‌های اگزما در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و در حال حاضر هیچ درمان قطعی و مشخصی برای آن وجود ندارد.
محققان طی مطالعاتی که انجام داده‌اند، دریافته اند که عسل طبیعی به علت خواصی که دارد، می‌تواند نقش به سزایی در درمان اگزما و بهبود شرایط بیمارداشته باشد.
مصرف عسل در فرد مبتلا به اگزما می‌تواند:

  1. در کاهش علائم اگزما مانند خارش، خشکی، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست موثر باشد.
  2. التهاب را که خود یک عامل در پیشرفت علائم اگزما است، در فرد مبتلا به اگزما کاهش دهد.
  3. سبب تحریک پاسخ ایمنی پوست نسبت به عوامل مخرب، در ایجاد و پیشرفت بیماری اگزما می‌شود.

نکته: توجه داشته باشید که مصرف عسل برای درمان اگزما باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد. زیرا با توجه به شدت بیماری و وضعیت بیمار، ممکن است پاسخ به درمان در هر فرد متفاوت باشد.

در صورتی که علاقه‌مند به مطالعه کامل‌تر در این زمینه هستید، می‌توانید با کلیک بر روی ” درمان اگزما با عسل طبیعی” به مقاله اصلی مراجعه نمایید.

خواص عسل برای مغز و اعصاب

مصرف به اندازه عسل در کنار سایر گروه‌های غذایی، سبب محافظت از مغز در برابر بسیاری از بیماری‌های مغزی و عصبی می‌شود.
ترکیبات آنتی اکسیدانی و فنولی موجود در عسل، اثرات فوق العاده‌ای بر سلامت مغز دارد. از جمله این اثرات می‌توان به تقویت حافظه، کاهش استرس، کاهش افسردگی، حفاظت از سلول‌های مغزی در برابر پیری و جلوگیری از مرگ سلول‌های مغزی اشاره کرد.
برای مطالعه جزئیات بیش‌تر در این مورد، به مقاله “خواص عسل برای اعصاب” مراجعه نمایید.

خواص عسل در پیشگیری از چاقی و تنظیم قندخون

چاقی و بالا بودن قند خون یکی از بیماری‌های شایع دنیای امروز است و همین موضوع باعث می‌شود تا محققان دائما به دنبال راه‌هایی برای درمان این مشکلات بگردند. در مطالعه ای که در نیوزیلند برای پیشگیری از ابتلا به چاقی و دیابت انجام گرفت، مشخص شد مصرف عسل طبیعی روی پیشگیری از چنین بیماری‌هایی نیز موثر است. سلامت جسمانی افرادی که به آن‌ها رژیم غذایی همراه با عسل طبیعی داده شده بود، نشان داد که مصرف عسل هم در پیشگیری از چاقی موثر است و و هم نقش بسزایی در تنظیم قند خون افراد چاق دارد.

توجه داشته باشید که برای بهره بردن از تمام خواص عسل، حتما باید از عسل طبیعی و خام(حرارت ندیده) استفاده کنید. تنها راه تشخیص عسل طبیعی و خام نیز آزمایش عسل در آزمایشگاه‌های معتبر عسل است. بنابراین حتما عسل آزمایش شده خریداری کنید. جهت تهیه عسل طبیعی همراه با برگه آزمایش و مشاهده اطلاعات بیش‌تر در این زمینه، به صفحه “خرید عسل طبیعی” مراجعه کنید.

خواص عسل در درمان کم خونی

دلیل اصلی کم خونی در بسیاری از افراد، این است که در رژیم غذایی خود، به قدر کافی از مواد غذایی آهن‌دار استفاده نمی‌کنند.

عسل سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، منگنز می‌باشد. بنابراین مصرف عسل به دلیل داشتن آهن و هم‌چنین بهبود جذب آهن در بدن، سبب افزایش آهن خون و در نتیجه بهبودکم خونی می‌شود.

اگر تمایل دارید که در این زمینه بیش‌تر بدانید، به مقاله ” خواص عسل در درمان کم خونی” مراجعه کنید.

خواص عسل برای زخم معده

عسل در بهبود یافتن زخم معده نیز موثر است. یک قاشق چای خوری عسل طبیعی در معده خالی می‌تواند مانع رشد باکتری خطرناکی به نام Helicubacter شود که علت ایجاد اغلب زخم‌های معده است. باز هم تاکید می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید از خواص درمانی عسل بهره ببرید، باید مطمئن شوید که عسل، طبیعی است.

خواص عسل برای چشم

عسل به علت داشتن خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و خاصیت تسکین دهندگی، می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های چشمی استفاده شود.

این ماده شگفت انگیز به علت خاصیت آنتی بیوتیکی که دارد، می‌تواند در کاهش قرمزی و ناراحتی چشم در افراد مبتلا به خشکی چشم موثر باشد، به علت خاصیت ضد میکروبی و تسکین دهنده‌ای که دارد، می‌تواند در ازبین بردن میکروب‌هایی که سبب بیماری زخم قرنیه می‌شوند، نقش داشته باشد و این زخم‌ها را درمان کند، با خاصیت آنتی اکسیدانی خود بینایی را بهبود می‌بخشد و هم چنین می‌تواند در درمان بیماری‌های قوز قرنیه، التهاب پلک یا بلغاریت و آب سیاه به کار رود. هم‌چنین استفاده از عسل در اطراف چشم و پلک‌ها در زیبایی، نرمی و کاهش چین و چروک این بخش موثر است.

اگر یکی از بیماری‌های چشمی گفته شده در بالا را دارید و می‌خواهید آن را با عسل درمان کنید، حتما دو نکته را در نظر بگیرید. یکی اینکه حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید و دوم اینکه از ریختن مستقیم عسل در داخل چشم پرهیز کنید. بهترین روش استفاده از عسل در داخل چشم، ساخت قطره چشمی عسل با ترکیب عسل، اشک مصنوعی و آب استریل است.

اگر علاقه‌مند هستید که به صورت کامل‌تر، با تاثیر عسل بر هر یک ازبیماری‌های چشمی گفته شده در بالا آشنا شوید، می‌توانید به مقاله “خواص عسل برای چشم” مراجعه نمایید.

خواص عسل در دوران بارداری

مصرف به اندازه عسل در دوران بارداری می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی، درمان بی‌اشتهایی، درمان تهوع دوران بارداری، کاهش سوء هاضمه، بهبود سریع زخم‌های پس از زایمان و هم‌چنین بهبود سریع زخم‌های رحم و قطع خونریزی موثر باشد.

باید دقت داشته باشید که عسل در دوران بارداری، باید به اندازه مصرف شود. مصرف بیش از حد عسل در این دوران خطرناک بوده و می‌تواند سبب ایجاد مشکلات گوارشی و هم‌چنین افزایش قندخون و مقاومت به انسولین در فرد مبتلا به دیابت بارداری شود.

جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در این مورد، به مقاله “خواص و مضرات مصرف عسل در بارداری” مراجعه نمایید.

خواص عسل در تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن، شبکه وسیعی از سلول‌ها و بافت‌ها است که از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند. بنابراین انجام کارهایی که سبب تقویت سیستم ایمنی ‌شود، برای سلامت بدن، بسیار مهم و ضروری است.
یکی از روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی مانند عسل، میوه‌های دارای ویتامین C، زردچوبه و … است.
همانطور که اشاره کردیم عسل طبیعی یکی از مواد غذایی بسیار موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است و دارای فواید زیر می باشد.

  1. عسل به علت داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی قوی، سبب نابودی میکروب‌ها و کمک به سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  2. عسل سبب افزایش تولید برخی گلبول‌های سفید که از اجزای مهم سیستم ایمنی بدن هستند، می‌شود.
  3. عسل سبب تکثیر و فعال شدن مونوسیت‌ها که از اجزای مهم سیستم ایمنی بدن هستند و عفونت‌ها را نابود می‌کنند، می‌شود.

علاوه بر موارد بالا، عسل برای کمک به سیستم ایمنی، فواید دیگری نیز دارد. شما می‌توانید با مراجعه به مقاله ” تقویت سیستم ایمنی با عسل طبیعی” در خصوص خواص گفته شده و خواص دیگر عسل، اطلاعات بیش‌تری کسب کنید.

خواص عسل برای پیشگیری و درمان سرطان

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و درمان سرطان، تغذیه صحیح می‌باشد. می‌توان با اصلاح عادات غذایی و هم‌چنین به کاربردن برخی از مواد غذایی خاص در رژیم غذایی خود، از بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کرد و یا جلوی پیشرفت آن‌ها را گرفت.

عسل به دلیل داشتن انواع موادمغذی و خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سد محکمی در برابر ابتلا و یا حتی درمان بسیاری از سرطان‌ها، به ویژه سرطان‌های پستان، کبد، روده و پروستات در دنیای پزشکی، به شمار می‌رود. شما می‌توانید با مراجعه به مقاله ” پیشگیری و درمان سرطان با عسل طبیعی” در این مورد بیش تر مطالعه کنید.

خواص ضد باکتریایی عسل طبیعی

عسل می‌تواند به‌عنوان یک عامل ضد میکروبی موضعی در برابر عفونت باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک (مثل MDR) امیدوارکننده باشد. به طور مثال عسل مانوکا به طور گسترده‌ای مورد تحقیق قرار گرفته و پتانسیل ضد باکتری مشهوری در سراسر جهان دارد

خواص عسل برای کودکان

قبل از هر چیز باید بدانید که مصرف عسل در نوزادان زیر ۱ سال خطرناک است و به علت ترکیباتی که دارد، می‌تواند سبب ایجاد نوعی بیماری فلج کننده عصبی در آن‌ها شود.

با در نظر گرفتن نکته بالا، در صورتی که احتیاط‌های لازم در مصرف عسل لحاظ شود، استفاده از این ماده غذایی در کودکی، فواید زیادی نیز دارد. استفاده از عسل می‌تواند سبب بهبود آلرژی‌ها و بیماری‌های تنفسی، بهبود سرفه‌، بهبود زخم‌های دهان، افزایش ایمنی، بهبود شرایط گوارشی، افزایش جذب کلسیم و بهبود تراکم توده استخوانی، ارتقا رشد و وزن گیری در کودکان شود.

دقت داشته باشید که عسل به علت مواد قندی که دارد، اگر بیش از اندازه مصرف شود، به مرور زمان به دندان‌های کودک آسیب رسانده و سبب پوسیدگی‌ آن‌ها می‌شود.

در صورتی که علاقه مند به کسب اطلاعات کامل‌تر در این زمینه هستید، به مقاله زیر رجوع کنید.

خواص عسل برای پوست

عسلی که خام و فرآوری نشده باشد، به دلیل دارابودن اجزا مفید، در سلامت پوست بسیار موثر است. عسل طبیعی با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، سبب جوان‌سازی پوست می‌شود و از ایجاد چین و چروک و پیری صورت جلوگیری می‌کند. هم‌چنین استفاده از عسل روی پوست می‌تواند در کاهش لک‌های پوستی، آکنه و جوش موثر باشد.

استفاده از عسل به صورت ماسک بر روی صورت، علاوه بر فواید بالا، سبب شادابی و نرم کنندگی پوست شما می‌شود. شما می‌توانید عسل را با برخی مواد دیگر ترکیب کنید و از آن به عنوان ماسک، به منظورهای مختلف استفاده نمایید. برای آشنایی با طرز تهیه برخی از این ماسک‌ها به مقاله “چند ماسک عسل برای پوست” مراجعه کنید.

هم‌چنین شما می‌توانید برای بهره مندی از خواص عسل برای پوست، از صابون عسل نیز استفاده نمایید. این صابون فواید مختلفی دارد که می‌توانید با مراجعه به مقاله “فواید صابون عسل” با این خواص آشنا شوید.

از دیگر فواید عسل برای پوست، می‌توان به داشتن خواص ضد التهابی، ضد میکربی، موثر در بهبود زخم و سوختگی‌های سطحی و کمک به درمان سرطان پوست اشاره کرد. هم‌چنین عسل در درمان تبخال نیز موثر است. برای آشنایی با جزئیات این خواص به مقاله زیر مراجعه نمایید.

منابع:

civilica.com

civilica.com

civilica.com

hbsj.areeo.ac.ir

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

در انبار موجود نمی باشد
۲۳۵,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم و عطر عالی
منطقه برداشت: قروه
میزان ساکاروز: ۲.۷۷ درصد
میزان پرولین: ۵۳۷
رنگ: زرد روشن
غلظت: متوسط
وزن خالص: ۹۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای میثم رهبری
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

در انبار موجود نمی باشد
۲۳۰,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم خاص با ته مزه کمی تند
منطقه برداشت: همدان
میزان ساکاروز: ۲.۸۳ درصد
میزان پرولین: ۵۲۵
رنگ: قرمز تیره
غلظت: متوسط
وزن خالص: ۹۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای علی سلیمان‌زاده
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

در انبار موجود نمی باشد
۲۱۵,۰۰۰ تومان

۱۰۰٪ طبیعی و خام
طعم و عطر بسیارخوب
منطقه برداشت: فیروزان
میزان ساکاروز: ۱.۲۶ درصد
میزان پرولین: ۵۷۹
رنگ: کهربایی روشن
غلظت: متوسط
وزن خالص: ۹۰۰ گرم
نام زنبوردار: آقای کیانوش شریفی
ضمانت کیفیت + بازگشت وجه
تخفیف گروهی عسل

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *