تشخیص گردو با کیفیت | چگونه گردو خوب را تشخیص دهیم؟

تشخیص گردو خوب

با توجه به اینکه امروزه انواع گردو ایرانی و خارجی، با قیمت‌های متفاوت و به صورت‌های مختلفِ با پوست یا مغز شده در بازار موجود است، شناخت روش‌های تشخیص گردوی خوب و تازه، برای داشتن خریدی بهتر ضروری است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌های شناسایی گردوی خوب و با کیفیت آشنا شوید.

تشخیص گردو خوب

برای اینکه متوجه شوید گردویی خوب و با کیفیت است یا خیر، فاکتورهای زیر را باید در مورد آن امتحان کنید:

۱- توجه به عطر گردو: در هنگام خرید مغز گردو، تعدادی از گردوها را بو کنید؛ اگر گردو عطر ماندگی یا غیر طبیعی می‌داد، این نشان از کهنگی یا کیفیت پایین آن گردو دارد.

۲- توجه به طعم گردو: برای این کار طعم تعدادی از گردوها را امتحان کنید. گردوی تازه و مرغوب طعمی لذیذ و گس دارد؛ چنین گردویی نباید طعم ماندگی یا کپک بدهد و هم‌چنین زمانی که آن را می‌جوید، نباید در انتهای گلوی خود احساس تلخی زیاد یا سوزش کنید.

این نکته را در نظر بگیرید که معمولا عطر و طعم گردوی ایرانی از گردوی خارجی بیشتر و بهتر است.

۳- توجه به میزان چربی گردو: هر چه گردویی چرب‌تر باشد، این به معنای بهتر و مرغوب‌تر بودن آن است. برای تست میزان چربی گردو، آن را بین دو انگشت خود له کنید؛ با این کار با توجه به میزان روغنی که گردو پس می‌دهد، می‌توان میزان چرب بودن آن را متوجه شد.

۴- توجه به ظاهر گردو: در حالت کلی اگر گردویی خیلی تیره یا چروکیده باشد، این می‌تواند نشان‌دهنده پایین بودن کیفیت آن ‌باشد ولی نمی‌توان گفت هر گردوی تیره‌ای، کهنه و بی‌کیفیت است.

احتمالا با گردوی خورشتی آشنایی دارید؛ این گردو با وجود رنگ تیره‌ای که دارد، بعضا دارای طعم بهتر و چربی بالاتری نسبت به گردوهای روشن‌تر و سفید است. علاوه بر این اکثر گردوهای تویسرکان که مرغوب‌ترین و بهترین گردوی ایران محسوب می‌شوند، رنگ متمایل به زرد دارند.

نکته: از خرید گردویی که روی آن لکه زرد وجود دارد، خودداری کنید.

در مجموع سه فاکتور عطر، طعم و چربی گردو نسبت به ظاهر آن، بیشتر می‌توانند شما را در تشخیص گردوی مرغوب یاری دهند.

تشخیص گردوی با پوست خوب

اگر قصد خرید گردو با پوست را دارید، برای اینکه از کیفیت و تازه بودن آن مطمئن شوید، حتما باید تعدادی از گردوها را شکسته و کیفیت مغز گردو را بسنجید. برای این کار حتما سعی کنید تعدادی گردو را به صورت رندم، از بخش‌های مختلف گونی یا ظرفی که گردوها در آن قرار دارد، انتخاب کنید تا مطمئن شوید گردوهای تازه و کهنه یا خارجی و ایرانی ترکیب نشده‌اند و به نتیجه دقیق‌تری برسید.

۱- توجه به جنس پوست گردو: در هنگام شکستن گردوها، به جنس پوست گردو دقت کنید تا سوزنی یا پوست کاغذی بودن آن را متوجه شوید. ترجیحا بهتر است گردو پوست کاغذی بخرید تا راحت‌تر بتوانید پوست آن را جدا کنید.

 

۲- توجه به اندازه گردو: اگر سری به مقاله “گردوی ایرانی بهتر است یا خارجی؟” بزنید، متوجه می‌شوید که در حالت کلی گردوی ایرانی از گردوی خارجی با کیفیت‌تر، چرب‌تر و خوشمزه‌تر است. معمولا اکثر گردوهای خارجی دارای اندازه مشابه و درشت هستند ولی گردوهای ایرانی ریزتر بوده و دارای ابعاد مختلفی می‌باشند؛ پس اگر گردوی خوشمزه و مرغوب ایرانی می‌خواهید، به دنبال گردوی خیلی درشت و هم‌اندازه نباشید.

هم‌چنین در خرید گردو با پوست، گردویی بخرید که کاملا گرد باشد؛ گردوهای کشیده و بیضوی معمولا هم پوست کلفت‌تری دارند و هم جدا کردن مغزشان سخت‌تر است و ممکن است خرد شوند.

۳- توجه به عطر، طعم، چربی و رنگ مغز گردو: هم‌چنین بعد از جدا کردن پوست گردو، ۴ فاکتور عطر، طعم، میزان چربی و رنگ مغز گردوها را با توجه به نکات بالا بسنجید تا از تازگی و خوب بودن گردوها مطمئن شده و سپس در مورد خرید یا عدم خرید گردو تصمیم گیری نمایید.

بهترین راه حل برای اطمینان از اصل بودن گردو

بهترین و قطعی‌ترین راه برای اطمینان از تازه و مرغوب بودن یک گردو، خرید آن از یک باغدار یا فروشنده معتبر و مطمئن است. گاهی ممکن است روش‌های بالا نتوانند به شما در تشخیص گردوی بهتر کمکی کنند و یا امکان تست همه روش‌های بالا را نداشته باشید اما اگر به فروشنده‌ای مراجعه کنید که سلامت و اصالت محصولاتش ثابت شده باشد، با خیال راحت می‌توانید خرید خود را انجام دهید.

ما در درکام انواع مغز گردو درجه یک و مغز گردو خورشتی را از شهرستان تویسرکان، قطب تولید گردو در ایران، برای شما فراهم کرده‌ایم. این گردوها برداشت مهر ۱۴۰۰ هستند، به تازگی مغز شده‌اند و دارای طعم خوبی می‌باشند. برای خرید گردو درجه یک، مشاهده قیمت و جزئیات بیشتر راجع به انواع مغز گردو درکام، کافیست روی لینک زیر کلیک کرده و گردوی مورد نظر خود را با خیال راحت سفارش دهید:

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *