تشخیص روغن حیوانی اصل از تقلبی

تشخیص روغن حیوانی
  • از کجا بدانم روغن حیوانی که میخرم اصل است؟
  • روغن حیوانی اصل را چگونه تشخیص دهم؟
  • آیا این درست است که خیلی‌ها به روغن حیوانی، روغن نباتی اضافه می‌کنند؟
  • از کجا می‌توانم روغن حیوانی اصل بخرم؟

این سوالات ممکن است برای خیلی از شما وجود داشته باشد. خیلی از افراد معتقدند که روغن حیوانی اصل و خالص دیگر پیدا نمی‌شود اما این موضوع حقیقت ندارد؛ هنوز هم هستند تولیدکنندگانی که روغن حیوانی اصل و مرغوب تولید می‌کنند. پس می‌توان با افزایش دانش و آگاهی هم روغن حیوانی اصل را تشخیص داد و هم به این تولیدکنندگان دسترسی پیدا کرد. ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله روش‌های معتبر و صحیح تشخیص روغن حیوانی اصل را به شما معرفی کنیم.

راه‌های تشخیص روغن حیوانی اصل

چند راهکار ساده و خانگی برای تشخیص روغن حیوانی وجود دارند که البته قطعی نیستند و می‌توان با آن‌ها تا حدی به خلوص روغن حیوانی پی برد. در ادامه این راهکارها را برایتان توضیح خواهیم داد.

۱- روغن حیوانی اصل، عطر و طعم مطبوعی داشته و کاملا مشخص است که ریشه حیوانی دارد. اگر روغن حیوانی اصل باشد، نباید مزه روغن نباتی یا مزه بدی بدهد. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که روغن حیوانی گاوی نسبت به روغن حیوانی گوسفندی عطر و طعم ملایم‌تری دارد.

۲- روغن حیوانی خالص بر روی پوست دست سریعا آب می‌شود و اگر انگشتان خود را به روغن آغشته کنید و به هم بمالید، روغن تا حد زیادی جذب پوست شما خواهد شد.

۳- روغن حیوانی خالص با آب به سادگی از روی پوست شسته می‌شود.

۴- اگر مقداری از روغن حیوانی اصل را در دهان بگذارید، سریعا آب می‌شود.

۵- روغن حیوانی اصل در دمای محیط نسبت به دمای یخچال و محیط‌های سرد، کمی شل‌تر می‌شود. یعنی اگر روغن را از یخچال خارج کردید و هم‌چنان بعد از گذشتن یک ساعت در دمای محیط سفت باقی ماند، مشخص می‌شود که روغن اصل نیست یا ناخالصی دارد.

تشخیص روغن حیوانی خوب

۶- رنگ روغن حیوانی گاوی زرد و رنگ روغن حیوانی گوسفندی متمایل به سفید است. هنگام خرید روغن حیوانی به رنگ آن دقت کنید.

۷- اگر روش نگهداری روغن حیوانی را بدانید و آن را رعایت کنید، عطر و طعم آن تغییر نمی‌کند. اگر روغن حیوانی شما تلخ، ترش یا بدمزه شده به این معناست که یا فاسد شده و یا ناخالصی دارد.

تمامی روش‌های بالا غیر قطعی هستند و نمی‌توان با آن‌ها میزان خلوص و اصالت روغن حیوانی را به صورت قطعی مشخص کرد. خیلی از روستاییان کرمانشاهی از این روش‌ها به عنوان راه‌های تقریبی تشخیص روغن اصل استفاده می‌کنند و با وجود اینکه سالیان سال است خودشان روغن حیوانی تولید می‌کنند، ولی این راهکارها را به صورت قطعی قبول ندارند. به عنوان مثال ممکن است در یک مدل روغن حیوانی، ۹۰ درصد روغن حیوانی و ۱۰ درصد از روغن‌های دیگر استفاده شده باشد که طبیعتا تشخیص این میزان ناخالصی با راه‌های خانگی امکان‌پذیر نیست.

تنها راه قطعی تشخیص روغن حیوانی اصل و خالص، انجام آزمایش “اندیس رایشر (اسیدهای چرب اشباع)” در آزمایشگاه‌های معتبر است.

روغن حیوانی کرمانشاهی درکام، از دل روستاها و عشایر کرمانشاه به دست آمده و بسته‌بندی می‌شوند. ما در درکام روغن‌های حیوانی خود را به صورت رندم آزمایش می‌کنیم تا خیال مشتریانمان از بابت اصل و خالص بودن روغن‌های درکام راحت باشد. در این آزمایش، حداقل عدد گزارش شده باید ۲۴ باشد؛ این عدد برای روغن‌های گاوی و گوسفندی درکام که به صورت رندم به آزمایشگاه ارسال شده‌اند، به ترتیب اعداد ۲۷٫۸ و ۲۷٫۷ می‌باشد.

در زیر دو نمونه برگه آزمایش روغن حیوانی گاوی و گوسفندی درکام آمده است که شما می‌توانید با مشاهده آن، خودتان به اصل و مرغوب بودن روغن حیوانی درکام پی ببرید.

برای خرید روغن حیوانی اصل و مرغوب درکام کافیست به صفحه خرید روغن حیوانی مراجعه کنید و روغن مورد نظر خود را سفارش دهید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

6 thoughts on “تشخیص روغن حیوانی اصل از تقلبی

  1. بی نام says:

    سلام ببخشید آدرس آزمایشگاه تخصصی صنایع غذایی کرمانشاه کجاس ؟ آدرس بهم بدید؟؟؟

    • درکام says:

      سلام. ما روغن‌ها رو به آزمایشگاه راهیان کیفیت آزما میدیم. آدرسشون: کرمانشاه، شهرک صنعتی فرامان، فاز ۱، بلوار کارگر.

  2. جلیل says:

    سلام. فرمودین حداقل میزان ازمایش اندیس رایشر عدد ۲۴ است. ممنون میشم اگر مقدار حداکثر راهم ذکر بفرمایید ممنونم

    • درکام says:

      سلام. این آزمایشگاهی که ما روغن خودمون رو میفرستیم و اطلاعاتش داخل صفحه هست، گفتن که نمونه روغن گوسفندی با عدد ۳۳ هم داشتن و حدودا تا ۳۵ میتونه باشه.

  3. بهپور جوان says:

    سلام
    ازمایش اندیس رایشر در کدام ازمایشگاهها خصوصا شیراز انجام میشود ادرس
    ممنون

    • درکام says:

      سلام وقت بخیر
      ما در آزمایشگاهی در کرمانشاه این آزمایش رو انجام میدیم، متاسفانه اطلاعی از آزمایشگاه‌های شیراز نداریم
      میتونید از آزمایشگاه کرمانشاه به اسم آزمایشگاه تخصصی صنایع غذایی “راهیان کیفیت آزما” سوال کنید شاید همکارانشون رو در شیراز بشناسن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *