بهترین چای ایرانی چیست؟

چای در استکان کمر باریک - ترکیه

 

قبلا در مهمانی یا کافه چای ایرانی خوش طعم خورده‌اید و الان به دنبال پیدا کردن بهترین چای ایرانی هستید؟ از خوبی‌های چای ایرانی شنیده‌اید اما تفاوت بین چای‌های مختلف ایرانی مثل سرگل، ممتاز، قلم و شکسته را نمی‌دانید؟ با ما همراه باشید تا راجع‌ به انواع چای ایرانی و تفاوت بین آن ها توضیح دهیم و در انتها بهترین چای ایرانی را به شما معرفی کنیم.

انواع چای ایرانی

چایکار هنگام چیدن برگ سبز چای، تمامی برگ‌ها را در یک گونی ریخته و به کارخانه تحویل می‌دهد. در نتیجه غنچه و برگ‌های بالایی بوته چای که بسیار لطیف‌تر هستند در کنار برگ‌های پایین‌تر که برگ‌های بزرگ‌تر و زمخت‌تری هستند قرار می‌گیرند ولی طی آخرین مرحله از مراحل تولید چای که مرحله سورتینگ است به انواع مختلفی از چای مثل سرگل، ممتاز، قلم، شکسته، باروتی و خاک چای تفکیک می‌شوند. البته هرکدام از این‌ها نیز درجه‌بندی دارند. ما تصمیم گرفتیم فیلم زیر را برای شما تهیه کنیم تا به خوبی با انواع چای ایرانی آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم تماشای این فیلم را از دست ندهید. در ادامه مقاله نیز توضیحات فیلم را با جزئیات برای شما نوشته‌ایم.

 

اگر قصد خرید چای ایرانی دارید پیشنهاد می‌کنیم از این لینک انواع چای ایرانی درکام را مشاهده کنید.

 

چای سرگل چیست؟

چای سرگل مرغوب‌ترین چای ایرانی است که از لطیف‌ترین قسمت بوته چای یعنی غنچه و برگ‌های بالای آن به دست می‌آید و دارای برگ‌های ریز و پیچ خورده‌ای است. چای سرگل دارای طعم تلخ و گس و عطر فوق العاده‌ای می‌باشد و همچنین بسیار خوش‌رنگ است. این چای نسبت به سایر چای‌ها وزن بیشتری دارد و به دلیل اینکه در مقدار کمتری تولید می‌شود، گران‌تر است. توضیحات بیشتر در مورد این چای را در مقاله “چای سرگل چیست؟” بخوانید.
برای خرید چای سرگل مرغوب، برگ‌های آن را از نزدیک مشاهده کنید تا ببینید آیا بیشتر چای از برگ‌های پیچ خورده تشکیل شده یا برگ‌های آن شکسته هستند. هرچه برگ‌های شکسته کمتر از برگ‌های کوچک و پیج‌ خورده باشند، کیفیت چای سرگل بهتر است. چای سرگل درکام را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.

چای ممتاز چیست؟

چای ممتاز بعد از چای سرگل، در رده دوم از بهترین چای‌های ایرانی قرار دارد. برگ‌های این چای در مقایسه با چای سرگل کمی بزرگ‌تر، طعم آن ملایم‌تر و تلخی آن کم‌تر است. قیمت چای ممتاز ایرانی، از چای سرگل پایین‌تر ولی از چای قلم بالاتر می‌باشد. اگر به دنبال یک چای باکیفیت و در عین حال با قیمت مناسب می‌گردید، این چای انتخاب خوبی برای شماست. چای ممتاز درکام را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.

فرق چای سرگل و ممتاز چیست؟

معمولاً به چایی که بیشتر آن از غنچه‌های بوته چای به دست می‌آید، چای سرگل گفته شده و وقتی کمی چای شکسته و برگ‌های درشت‌تر نیز با برگ‌های پیچیده و ریز همراه باشد، به آن چای ممتاز می‌گویند. هرچند این نام‌گذاری‌ها نیز استاندارد یکسانی ندارند و ممکن است یک کارخانه، چای ممتاز را به اسم چای سرگل عرضه کند. همچنین بعضا چای سرگل را با نام‌های وزین، زرین و چای ساچمه‌ای نیز عرضه می‌کنند. اگر علاقه‌مند هستید که به صورت کامل با تفاوت‌های چای سرگل با ممتاز آشنا شوید، می‌توانید به مقاله “فرق چای سرگل و ممتاز” مراجعه نمایید و مقاله‌ای کامل در این زمینه بخوانید.

تفاوت چای سرگل و ممتاز

چای قلم چیست؟

چای قلم از برگ‌های پایینتر چای به دست می‌آید و دارای اندازه درشت‌تر و طعم ملایمتری به نسبت سایر چای‌ها است. چای قلم سوزنی رنگ کمتر و به طور کلی قیمت ارزانتری نسبت به چای ممتاز و سرگل دارد. برای اطلاع از جزییات بیشتر راجع به این نوع چای، لطفا به صفحه خرید چای قلم مراجعه کنید. چای قلم درکام را می‌تواتید از اینجا تهیه کنید.

چای شکسته چیست؟

طی فرآیند تولید، برگ‌های چای به صورت کامل باقی نمی‌مانند و به چند تکه تقسیم می‌شوند. چای شکسته از برگ‌های خرد شده تشکیل شده و دارای وزن سبک‌تر به نسبت چای ممتاز و سرگل می‌باشد. برخلاف انواع دیگر چای ایرانی، پیچیدگی چای شکسته کمتر و برگ‌های آن صاف می‌باشند. همچنین این چای و چای باروتی که بعد از این معرفی می‌شود به خاطر اندازه کوچک خود، زوددم هستند و برای افرادی که صبر و حوصله دم کردن ۱۵ دقیقه‌ای چای ممتاز را ندارند و می‌خواهند در کمتر از ۱۰ دقیقه چای آن‌ها دم بکشد، بسیار مناسبند.

چای باروتی چیست؟

چای باروتی شبیه چای شکسته است ولی دارای اندازه ریزتر و برگ‌های خردتری می‌باشد. از این نوع چای، به خاطر زوددم بودن و زود رنگ پس دادن، در دمنوش‌ها و بعضا تی‌بگ‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت چای باروتی و شکسته چیست؟

در فرآیند تولید چای از برگ سبز چای، بخشی از این برگ‌ها خرد شده و به تکه‌های ریز تقسیم می‌شوند. هم چای شکسته و هم چای باروتی از این برگ‌های ریز و خرد شده تولید می‌شوند؛ این دو چای نسبت به چای سرگل و ممتاز وزن سبک‌تری دارند، قیمتشان به نسبت سایر چای‌های ایرانی ارزان‌تر است و به دلیل اندازه کوچکی که دارند، زوددم بوده و زود رنگ پس می‌دهند.

چای باروتی نسبت به چای شکسته برگ‌های ریزتری دارد و کمی زودتر دم می‌کشد و رنگ پس می‌دهد. این چای به دلیل کیفیت پایین‌تری که نسبت به چای شکسته دارد، کمی ارزان‌تر است. 

چای بهاره، چای تابستانه، چای پاییزه

اما اسامی دیگری که برای دسته‌بندی چای ایرانی استفاده می‌شود چای بهاره، چای تابستانه و چای پاییزه و یا چای چین اول، دوم و سوم است.

به چایی که در فصل بهار برداشت و تولید می‌شود چای بهاره می‌گویند. فرآیند برداشت و تولید چای بهاره تقریبا از اواسط اردیبهشت آغاز شده و ۲۰ روزی به طول می‌انجامد. به این چای، چین اول نیز گفته می‌شود. پس از برداشت چای بهاره، در حدود اوایل تیر ماه و پس از رشد مجدد برگ سبز چای، چین دوم چای آغاز می‌شود که به چای تابستانه معروف است و چین سوم یا پاییزه نیز در شهریور و مهر ماه انجام می‌شود. البته فقط در حدود ۱۰ درصد چای تولیدی به برداشت پاییز تعلق دارد و اکثر چای تولیدی ایران برای بهار و تابستان است.

در بین این ۳ چین مختلف چای بهاره از عطر و طعم بهتری به نسبت دو چین بعدی برخوردار است، اما چای تابستانه و پاییزه نیز کیفیت مناسبی دارند و هر فرد بسته به ذائقه خود ممکن است هر یک از این ۳ چین را ترجیح دهد.

بهترین چای ایرانی

همانطور که متوجه شدید، چای سرگل به خاطر به دست آمدن از غنچه و برگ‌های لطیف چای، مرغوب‌ترین و گران‌ترین چای ایرانی است. چای ممتاز نیز بعد از چای سرگل و در رده بعدی قرار می‌گیرد. تمام این‌ها دلیل نمی‌شود که چای‌های ارزان‌قیمت‌تر مثل چای قلم و یا شکسته چای‌های بی‌کیفیتی باشند. چای قلم به خاطر طعم و عطر ملایمی که دارد و همچنین قیمت مناسب‌تر آن، چای محبوب بسیاری از خانواده‌های ایرانی است. چای شکسته هم به خاطر زوددم بودن و رنگ زیادی که دارد در خیلی از ادارات و یا خانواده‌هایی که فرصت کافی برای دم کشیدن چای قلم و ممتاز را ندارند، استفاده می‌شود.

ما هر ساله و در فصل بهار، فرآیندی را برای انتخاب بهترین چای‌های ایرانی طی می‌کنیم؛ بیش از ۲۰ مدل مختلف چای را از بهترین کارخانه‌های چای ایران انتخاب کرده و از تمامی آنها بسته‌های تست تهیه کرده و به افراد مختلف که سال‌هاست چای ایرانی مصرف می‌کنند می‌دهیم تا آنها را امتحان کرده و به طعم، رنگ و عطر آن‌ها امتیاز دهند. بر اساس این امتیازها، بهترین چای‌های ایرانی را از انواع مختلف انتخاب کرده و برای فروش به مشتریان خود عرضه کنیم. طی این فرآیند به تجربه دیده‌ایم که بعضی افراد به چای سرگل و ممتاز علاقه بیشتری دارند و بعضی به چای قلم؛ به همین خاطر ما نیز تمام این چای‌ها را برای شما فراهم کرده‌ایم. شما می‌توانید از صفحه خرید چای سیاه ،انواع چای ایرانی درکام را مشاهده کرده، چای مورد نظر خود را به صورت آنلاین خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

 

در انبار موجود نمی باشد
۱۰۰,۰۰۰ تومان

چای سرگل بهاره ۱۴۰۰
بهترین و مرغوب‌ترین چای سیاه ایرانی
طعم گس و دلنشین و عطر عالی
تا ۶۰ هزار تومان تخفیف بگیرید (کلیک کنید)
از منوی زیر گزینه مورد نظر خود را انتخاب و سپس دکمه “افزودن به سبد خرید” را بزنید.

11%
در انبار موجود نمی باشد
۱۱۸,۰۰۰ تومان

این پکیج شامل ۳ نوع چای زیر است:
۵۰۰ گرم چای سیاه ممتاز
۴۰۰ گرم چای سبز قلم
۱۵۰ گرم چای ترش
اصل، طبیعی و سالم
طعم‌های خاص و عالی
فاقد هرگونه مواد افزودنی
بهترین زمان مصرف: ۱۸ ماه پس از تولید

در انبار موجود نمی باشد
۶۵,۰۰۰ تومان

چای سیاه ممتاز ایرانی بهاره ۱۴۰۰
پرمصرف‌ترین چای ایرانی
برگ‌های متوسط و کمی پیچیده
طعم گس و دلنشین
عطر خوب
رنگ‌دهی بسیار خوب
فاقد هرگونه مواد افزودنی
زمام دم: ۱۵ دقیقه
بهترین زمان مصرف: ۱۸ ماه پس از تولید

سوالات متداول در مورد انواع چای ایرانی

در این بخش ما به طور خلاصه و با توجه به متن بالا، به چند سوالی که اکثر افراد در مورد انواع چای ایرانی دارند، پاسخ داده‌ایم:

انواع چای ایرانی کدام است؟

همه چای‌های ایرانی از یک گیاه به دست می‌آیند. متناسب با اینکه برای تولید آن چای از کدام قسمت بوته چای استفاده شده باشد، یکی از چای‌های سرگل، ممتاز، قلم، شکسته یا باروتی تولید می‌شود.

چای سرگل و ممتاز چه تفاوتی با هم دارند؟

اگر برای تولید یک چای فقط از غنچه‌های بوته چای استفاده شده باشد، به آن چای سرگل گفته می‌شود ولی اگر مقداری چای شکسته و برگ‌های درشت‌تر نیز با این غنچه‌ها ترکیب شده باشند، چای ممتاز به دست می‌آید.

چای بهاره چیست؟

به چایی که در فصل بهار برداشت و تولید می‌شود، چای بهاره یا چین اول می‌گویند. فرآیند تولید و برداشت این چای از اواسط اردیبهشت شروع شده و ۲۰ روز طول می‌کشد.

کدام چای ایرانی از همه بهتر است؟

از آن‌جایی که انواع چای ایرانی در عطر، طعم، رنگ و مدت زمان دم کشیدن با یک‌دیگر متفاوتند، انتخاب بهترین چای کاملا به ضائقه و سلیقه شما بستگی دارد. بنابراین شناخت ویژگی‌های هر چای، به شما در خرید چای مورد علاقه‌تان کمک خواهد کرد.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

10 thoughts on “بهترین چای ایرانی چیست؟

  1. سیدحمید محمدپور says:

    باسلام وتشکراز توضیح های مفیدتون میشه بگید محصول کدوم شهر شمال بهترین کیفیت رو دارن؟

    • درکام says:

      سلام خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده، نحوه فرآوری و رده و کیفیت چای مهم هست و منطقه برای تعیین کیفیت چای مهم نیست 🙂

      • محمد says:

        وقت بخیر
        یعنی معتقد هستین نوع اقلیم در نوع چای تاثیری نداره؟!

        • درکام says:

          سلام وقت شما هم بخیر 🙂
          به طور کلی موثر هست ولی موارد دیگه مثل نوع فرآوری و فصل برداشت تاثیر بیشتری دارند تا اقلیم. در مورد چای ایرانی، مناطق مختلف گیلان معمولا مناطق مناسبی برای کشت چای هستند و تفاوت چندانی ندارن و بیشتر از همه نوع فرآوری و نحوه سورتینگ هست که روی کیفیت تاثیر داره.

    • درکام says:

      ممنون از شما که نظرتون رو نوشتین، خوشحالیم که مقاله رو دوست داشتین 🙂

  2. نقشی says:

    سلام
    ممنون از توضیح درست و صادقانه شما
    البه در این زمینه تخصصی ندارم اما احساس میکنم ک توضیحات شما درست و صحیح میباشد ممنون از اطلاع رسانی شما

    • درکام says:

      سلام خواهش می کنیم 🙂 خیلی خوش حالیم که مقاله براتون مفید بوده.

  3. نوشین says:

    من یک چای سرگل مارک دیگه ای خریدم برگ هاش درشت بود در حالی که شما نوشتین برگ های چای قلم درشته و چای سرگل ریزه! علتش چیه؟ چای نواحی مختلف با هم فرق دارن مگه؟؟

    • درکام says:

      سلام، ممنون از سوال خوبی که پرسیدید. این سوال رو تا‌به‌حال چندین بار از افراد مختلف شنیدیم!
      خیر، چای نواحی مختلف از نظر اندازه برگ‌ها با هم فرق نداره و چای سرگل همه نواحی دارای برگ‌های ریز و چای قلم دارای برگ‌های درشت هست. بعضی از برندها متاسفانه از آگاهی کم مردم در مورد انواع چای ایرانی و تفاوت آن‌ها از نظر کیفیت و قیمت با هم استفاده می‌کنند و چای قلم یا چای‌های مخلوط با سرگل را که ارزان‌تر است، به جای چای سرگل خالص که گران‌تر است می‌فروشند تا سود بیشتری ببرند. برای همین در مقاله توصیه کردیم تا برای خرید چای سرگل اصل، اندازه برگ‌های آن را مورد بررسی قرار بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *