فرق برنج کشت اول با کشت دوم | برنج دونوج یا راتون چیست؟

Implant-rice

هنگامی که وارد یک مغازه برنج فروشی می‌شوید، ممکن است با یک نوع برنج ایرانی مواجه شوید که هم کشت اول دارد و هم کشت دوم که قیمت‌های متفاوتی هم دارند. حتی ممکن است به اصطلاحاتی مثل دونوج یا راتون نیز برخورده باشید. اگر می‌خواهید با هرکدام از اصطلاحات بالا به خوبی آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید و اطلاعات خود را برای خرید برنج ایرانی تکمیل کنید.

برنج کشت اول

برنج کشت اول همان برنجی است که کشاورزها بذر آن را از فروردین‌ماه آماده می‌کنند و در خردادماه می‌کارند. این برنج، بسته به مکان کشت، در مرداد یا اوایل شهریور برداشت می‌شود. مراحل تولید برنج به ترتیب شامل آماده‌سازی بذر برنج، آماده نمودن خزانه، پاک‌سازی زمین خزانه، کاشت بذر در خزانه، شخم و کوددهی زمین اصلی، برداشت نشاء از خزانه، کاشت نشاء در زمین اصلی، آبیاری و وجین، سم‌پاشی و برداشت برنج و کمباین‌زنی می‌باشد. برنج بقیه مراحل را در کارخانه می‌گذراند.

برنج کشت دوم

وقتی برنج کشت اول برداشت شد، کشاورزها مجدداً زمین را شخم می‌زنند و برای سری دوم، بذرهای برنجی که از یک ماه قبل آماده کرده‌اند را می‌کارند. تمامی مراحل کاشت برنج همچون کشت اول عیناً تکرار می‌شود. به این نوع برنج، برنج کشت دوم می‌گویند. کشت این برنج در مازندران و به خصوص در شهرستان فریدونکنار مرسوم است. برنج کشت دوم در آبان ماه هر سال برداشت می‌شود. در استان گیلان برنج کشت دوم به علت سردی هوا کاشته نمی‌شود.

اسامی برنج کشت دوم، طارم بینام و امرالهی می‌باشد.

تفاوت برنج کشت اول و دوم

ممکن است سوال “برنج کشت اول بهتره یا دوم؟” برای شما نیز پیش آمده باشد. این دو نوع برنج چند تفاوت اساسی با یکدیگر دارند که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • برنج کشت دوم عطر بهتری نسبت به برنج کشت اول دارد و خوش‌پخت‌تر است. بعضی‌ها علت بهتر بودن برنج کشت دوم را به خنکی هوای پاییز و زاویه تابش خورشید ربط می‌دهند.
  • دانه‌های برنج کشت دوم درشت‌تر هستند.
  • در مراحل کاشت برنج به برنج کشت دوم به خاطر افزایش کرم‌های ساقه‌دار چند برابر کشت اول سم می‌زنند؛ اما زمانی‌که هوا رو به خنکی می‌رود، سم‌پاشی را متوقف می‌کنند و بدین‌صورت فاصله بین سم‌پاشی و برداشت برنج بیشتر می‌شود. سموم برنج مدت زیادی در برنج نمی‌مانند و بعد از حدود یک ماه از بین می‌روند؛ هرچند بعضی از کشاورزان معتقدند سموم استفاده شده به صورت کامل از برنج کشت دوم خارج نمی‌شود و به همین خاطر برنج کشت اول سالم‌تر است.
  • نشاءکاری برنج کشت دوم در مردادماه، یعنی در اوج گرما انجام می‌شود و به همین خاطر به آب خیلی بیشتری برای اولین ماه کشت نیاز دارد. بعد از حدود یک ماه به علت شروع فصل بارندگی در مازندران، آبیاری زمین تا حدی با آب‌های جاری صورت می‌گیرد و زمین نیازی به آبیاری توسط آب چاه ندارد. به همین علت آب مورداستفاده برای کشت دوم از کشت اول نیز کمتر است اما در سال‌های کم آبی بهتر است کشت دوم انجام نشود تا آب‌های سطحی به آب‌های زیرزمینی تبدیل شوند.

 

برنج دونوج یا راتون چیست؟

بعد از برداشت برنج کشت اول، کشاورزها ساقه‌های شلتوک را بریده و زمین را آبیاری می‌کنند. سپس به زمین زمان می‌دهند تا برنج‌هایی که در دور اول رشد نکرده بودند، رشد کرده و یا ساقه‌های جدیدی از ریشه‌های برنج بیرون آیند و خوشه‌های برنج تشکیل شوند. در این مرحله به هیچ وجه کاشت جدید انجام نمی‌شود بلکه فقط به برنج‌های قبلی که به مرحله برداشت نرسیده بودند، فرصت رشد داده و مراحل کاشت برنج از مرحله آبیاری به بعد تکرار می‌شود. در این زمان اگر آبیاری، کوددهی و سم‌پاشی برنج به خوبی انجام شود، محصول باکیفیتی به دست می‌آید که بسیار خوش‌طعم است. محصول به‌دست‌آمده از این برداشت بسیار کم است. به این برنج، برنج چین دوم یا دونوج میگویند. برنج دونوج در استان گیلان با اسم برنج راتون هم شناخته می‌شود.

 

برنج هاشمی درجه یک درکام، با وسواس فراوان از بین چندین نمونه برنج هاشمی انتخاب شده و به همراه تضمین کیفیت و ضمانت بازگشت وجه در صورت عدم رضایت به فروش می‌رسد. در صورت تمایل می‌توانید به صفحه قیمت برنج هاشمی نیز مراجعه کنید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

4 thoughts on “فرق برنج کشت اول با کشت دوم | برنج دونوج یا راتون چیست؟

  1. علی says:

    بهترین برنج شمال هم گشت اول هم کشت دوم فقط فریدون کنار هیچ جا بنجش مثل اونجا نیست

    • درکام says:

      خوب یا بد بودن برنج کاملاً ذائقه‌ای هست، بعضی افراد فقط هاشمی گیلان استفاده میکنن و خیلی راضی هستن، بعضی افراد هم به برنج فریدونکنار عادت دارن، یا حتی برنج شهرهای غیر شمالی رو پسند میکنن. در همه برنج‌ها (طارم، هاشمی، فجر، عنبربو و …) میشه انواع کیفیت‌ها رو دید.
      اما برنج فریدونکنار به خاطر خاک و شرایط آب و هوایی و یه سری نکات مثبت دیگه‌ای که داره کیفیت بسیار خوبی داره.

  2. سید محمد says:

    برنج فقط جنبه تشریفاتی دارد وارزش غذائیش کمه وباندازه ای که هزینه میشه ارزش ندارد ..درست مثل زعفران

    • درکام says:

      خیر اینطور نیست، برنج و زعفران فقط جنبه تشریفاتی ندارن و ارزش غذاییشون کم نیست، ارزش غذایی زعفران بسیار بالاست. همچنین استفاده از برنج چون حاوی کربوهیدرات پیچیده هست برای بدن لازم و ضروریه. برنج منبع غنی ویتامین B هست و طبق گفته خیلی از پزشکان و متخصصان مصرفش نسبت به گندم ارجحیت داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *