برنج ایرانی یا خارجی؟

iranian vs. indian rice - dorkam

ممکن است شنیده باشید که برنج ایرانی، یکی از بهترین و مرغوب‌ترین برنج‌های جهان است؛ از طرفی بسیاری از افراد به دلیل قیمت کمتر برنج خارجی، آن را به برنج ایرانی ترجیح می‌دهند. پس ممکن است مردد شوید که آیا کیفیت بهتر برنج ایرانی صرفه اقتصادی دارد؟ آیا ممکن است استفاده از برنج ارزان‌تر هندی یا پاکستانی، ضرری به سلامتی شما برساند؟ سعی داریم در این مقاله به مقایسه کامل برنج ایرانی و خارجی بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

کیفیت بهتر، قیمت بیشتر

مهم‌ترین دغدغه‌ای که انتخاب بین برنج ایرانی و خارجی را سخت می‌کند، قیمت بیشتر ولی کیفیت بهتر برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی است.

عوامل مختلفی مثل کم محصول یا پر محصول بودن برنج ایرانی و یا زمان خرید آن، روی قیمت برنج ایرانی اثرگذار هستند. برنج دم سیاه گیلان با کیفیت فوق‌العاده و برنج طارم درجه یک که محبوب‌ترین برنج ایرانی است، عطر و طعم بهتری نسبت به سایر انواع برنج ایرانی دارند. ضمناً این دو نوع برنج در صورت ماندن، همچنان بعد از دو یا سه وعده به خوبی دفعه اول خواهند بود. تمامی این دلایل باعث می‌شوند تا برنج دم‌سیاه و سپس برنج طارم و هاشمی در رده گران‌ترین برنج‌های ایرانی قرار بگیرند. اگر می‌خواهید هم از برنج ایرانی باکیفیت استفاده کنید و هم هزینه کمتری بپردازید؛ بهترین انتخاب برای شما خرید برنج فجر و برنج شیرودی است که کیفیت مطلوبی دارند و به این دلیل که جزء برنج‌های پرمحصول هستند، با قیمت ارزان‌تر نسبت به سایر برنج‌های ایرانی عرضه می‌شوند.

 

بیشتر برنج خارجی موجود در ایران مربوط به کشورهای هند و پاکستان است. برنج هندی موجود در ایران، درجه کیفیت متفاوتی داشته و بهترین آن قیمتی حدود نصف برنج ایرانی مرغوب دارد. البته که عطر و طعم برنج خارجی به هیچ‌کدام از انواع برنج ایرانی نمی‌رسد ولی به دلیل قیمت مناسب آن در کشور ما، مشتریان خود را دارد.

Iranian Rice - Dorkam
نمای برنج از نزدیک

آیا پخت برنج هندی آسان‌تر از برنج ایرانی است؟!

بعضی از افراد پخت برنج هندی را آسان‌تر از برنج ایرانی می‌دانند، اما به نظر می‌رسد که این مشکل تنها با یادگرفتن روش صحیح پخت برنج، چه به روش آبکش و چه کته، حل می‌شود و نمی‌توان گفت که پخت برنج ایرانی سخت‌تر از برنج خارجی است. پس بهتر است با یادگیری فوت‌وفن‌های پخت برنج ایرانی، خود و خانواده‌تان را از آن محروم نکنید!

آیا برنج خارجی برای سلامتی ما ضرر دارد؟

هر از چند گاهی، خبری راجع به مضر بودن برنج‌های خارجی برای سلامتی انسان منتشر می‌شود. بعضی می‎گویند برنج هندی ممکن است آلوده به مواد خطرناکی مثل آرسنیک، کادمیوم و یا فنول که سرطان‌زا است، باشد و برخی دیگر با آن مخالفند. بهتر است بدانید که ترکیبات مضر برنج، فقط در آزمایشگاه شناسایی می‌شود و نمی‌توان به همین سادگی راجع به آن قضاوت کرد؛ البته ما اطمینان بیشتری راجع به سالم بودن برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی داریم.

حواستان به شرایط نگهداری برنج در خانه باشد، زیرا این موضوع به صورت مستقیم روی رشد آفات، کرم و شپشک زدن برنج و در نتیجه سلامت آن تاثیرگذار است.

 

برنج ایرانی، حمایت از خانواده‌های شمالی

شالیکاران در گرمای تابستان دست‌رنج یک ساله خود را برداشت می‌کنند و با هزار امید و آرزو، آن را برای فروش می‌فرستند تا چرخ زندگی‌شان بچرخد. دلیلی ندارد که حتما به سراغ برنج های گران ایرانی بروید، اگر از برنج‌های با قیمت مناسب مثل ندا یا فجر استفاده کنید، هم از تولید داخلی حمایت کرده و هم از کیفیت و طعم خوب برنج ایرانی بهره برده‌اید.

Jasmine Rice - Dorkam
برنج هندی جاسمین

بالاخره برنج ایرانی بهتر است یا خارجی؟!

احتمالا تا به حال متوجه شده‌اید که برنج ایرانی، بالاترین درجه کیفیت را دارد و با ذائقه ما نیز سازگار است. عطر و طعم برنج ایرانی و خوش‌پخت بودن آن، هر کسی را برای استفاده دائمی از آن مجاب می‌کند. اما متأسفانه به دلیل شرایط اقتصادی دشوار این روزهای کشور، بعضی از هم‌وطنان ما به خاطر قیمت ارزان‌تر برنج خارجی، از برنج هندی یا پاکستانی استفاده می‌کنند. درست است که قیمت محصول پرمصرفی مثل برنج تاثیر زیادی در زندگی روزمره ما دارد، ولی می‌توان با انتخاب درست نوع برنج، هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد و هم برنج ایرانی خوب و باکیفیت خرید.

اما اگر قصد خرید برنج خارجی را دارید، حتما به استاندارد بودن و اعتبار شرکت فروشنده دقت کنید؛ چرا که بسیاری از برنج‌های وارداتی برنج مرغوبی نیستند و ممکن است با برنج‌های مختلف دیگر نیز قاطی شده باشند. پس اگر مجبور به استفاده از برنج خارجی هستید، فقط از برندهای معتبر که سلامت آن‌ها تضمین شده است خرید کنید.

ما در درکام تلاش می‎کنیم تا با فروش برنج ایرانی ، سهمی هر چند کوچک در تأمین سبد غذایی سالم برای خانواده‌های ایرانی داشته باشیم. پس اگر می‌خواهید قبل از خرید از کیفیت، عطر و طعم برنج درکام مطمئن شوید؛ بسته تست برنج ما را تهیه کرده و پس از کسب اطمینان، مقدار بیشتری سفارش دهید. ضمناً اگر از کیفیت برنج ارسالی راضی نبودید، می‌توانید آن را عودت داده و هزینه پرداختی را پس بگیرید.

 

این مطلب رو دوست داشتید؟

لطفاٌ بهمون امتیاز بدید(راست ترین ستاره ۱ امتیاز و چپ ترین ستاره ۵ امتیاز دارد )

2 thoughts on “برنج ایرانی یا خارجی؟

  1. فاطمه زهرا صادقی says:

    سلام.ببخشید از بین برنج هایی که در درکام هست کدام بهترین هست از نظر پخت و عطر و طعم و سالم بودن؟

    • درکام says:

      سلام وقتتون بخیر
      متاسفانه برنج موجود نداریم و فعلا برنج از سبد کالای درکام حذف شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *